וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שאתם צריכים לדעת על קונדילומה

בשיתוף ד"ר גיא גוטמן

25.8.2020 / 14:39

קונדילומה היא מחלה העוברת ביחסי מין וגורמת ליבלות, בעיקר באברי המין, ולחוסר נוחות רבה. מהם התסמינים ואיך מטפלים בה?

תרופות. depositphotos,
תרופות/depositphotos

קונדילומה אקומינטה (condyloma acuminata) היא סוג של יבלת המופיעה בדרך כלל על איברי המין. הקונדילומה נחשבת למחלת מין ומקורה בווירוס הפפילומה האנושי (HPV). ההידבקות מתחרשת בעקבות מגע מיני עם גוף הנגוע בווירוס וסיכויי ההדבקה הם גבוהים מאד. ישנם נשאים רבים של קונדילומה (כ27% מהאוכלוסייה הבוגרת וכ45% מאוכלוסיית בני הנוער) אך רק אחוז קטן עתיד לפתח תסמינים.

איך נראית הקונדילומה והיכן היא עלולה להופיע?

מבחינה ויזואלית, קונדילומה דומה לכל יבלת. מדובר במעין שלפוחיות עור רכות, בדרך כלל בצבע הגוף או בצבע לבן או שחור - תלוי באיזה שלב של התפתחות הקונדילומה ניגשים לטפל. לעיתים צורתה דומה לצורת כרובית. היא יושבת על אזור הפין או האשכים אצל גברים ובדרך כלל תופיע על שפתי הפות אצל נשים, אבל לא רק. הקונדילומה יכולה להופיע בפי הטבעת, בפה (שפתיים, חניכיים, מעל או מתחת לשון, פנים הפה), בחיבור בין הירך למפשעה ואפילו בכפות הרגליים. הקונדילומה יכולה להתפתח כמעט בכל סביבה עורית.

תסמיני הקונדילומה

מקבץ היבלות או הנגעים העוריים שעונים לשם קונדילומה הם למעשה התסמין המרכזי של מחלת הקונדילומה. ברוב המקרים, לא מרגישים אותם כלל. לעיתים הופעתם מלווה גם בסימפטומים תחושתיים כמו גירוי, צריבה, אי נוחות או דימום. הקונדילומה לא מזיקה ולא מסכנת את האדם ועל כן התסמינים המשמעותיים ביותר שלה הם דווקא אלו הפסיכולוגיים והמוסריים. ברמה הפסיכולוגית, מדובר בנגעים לא אסתטיים באיברי המין. הדבר הזה יכול לגרום לרגשות של מבוכה ובושה, פחד מאינטראקציה עם בני המין השני ("מה יחשבו עליי?" או "מה יגידו?") עד כדי לעיתים התכנסות והימנעות מאינטראקציה עם בני המין השני. ברמה המוסרית, עולה הפחד להדביק אחרים וכמובן שהוא עולה בצדק.

כל אי סדירות רפואית שקשורה לאיברי המין תמיד נושאת איתה מערך קשיים מסוג זה. אי לכך, כדאי וחשוב לטפל ללא דיחוי בקונדילומה. יחד עם זאת, חשוב לזכור שעם ולמרות הקושי הפסיכולוגי והמוסרי, הקונדילומה לא ממאירה ולא טומנת בחובה סיכונים קליניים מלבד ההדבקה.


כיצד מאבחנים קונדילומה?

לעיתים הקונדולימות יהיו גדולות ובולטות יותר. במצב כזה, המטופל או המטופלת (או הפרטנרים שלהם) מזהים את הנגעים וניגשים ביוזמתם לרופא על מנת להתאים טיפול. יש מקרים שהקונדולימות קטנות ולא נראות לעין והאבחון עולה במסגרת בדיקת פאפ.

• בדיקת פאפ - זוהי בדיקה שגרתית שמבצעות נשים בגילאי הפוריות אחת לשלוש שנים. מטרתה הינה אבחון מוקדם ומניעה של סרטן צוואר הרחם. בבדיקת הפאפ לוקחים הרופאים רקמה מאזור צוואר הרחם. במעבדה יתבצע חיפוש בדגימת הרקמה לעדויות של המצאות וירוס הפפילומה האנושי (HPV). הווירוס הזה הוא למעשה מה שגורם לסרטן צוואר הרחם וגם לקונדילומה. ישנם זנים רבים לווירוס (כ 250 זנים מ 200 מינים שונים של הווירוס שידועים לרפואה כיום). חלק גורמים לקונדילומה (זנים 6 ו-11) וחלקם גורמים לסרטן צוואר הרחם (וביניהם, זנים 16, 18).

בדיקת קולפוסקופיה - לעיתים התוצאות שעולות מבדיקת הפאפ אינן חד משמעיות ויש צורך בבדיקה נוספת, בדיקה פיזית. את הבדיקה הזאת מבצע הרופא באמצעות הקולפוסקופ, סוג של מיקרוסקופ שבעזרתו יכול הרופא להתבונן בנגעים בהגדלה של עד פי 60 ובליווי תאורה חזקה שנדרשת במצבים הללו. טכניקה נוספת שעשוי להשתמש בה הרופא כדי לחדד את הממצאים היא צביעה. זו מאפשרת לאבחן טוב יותר את הקונדולימות הקטנות. לעיתים נלקחת אף ביופסיה כדי לוודא שלא מדובר בתאים דלקתיים שיכולים להפוך לטרום סרטניים.

טיפול בקונדילומה

היות וקונדילומה היא מחלה נגיפית, דינה ככל מחלה נגיפית. בהעדר טיפול היא עלולה להתרבות באזורה ולהתפשט לאזורים נוספים בגוף, אך יכולה גם להעלם לגמרי כלעומת שבאה. כמובן שלא כדאי לסמוך על יד הגורל אלא כדאי לגשת ולטפל.

אז איך ניתן לטפל בקונדילומה? ישנן מספר דרכים:

• טיפול תרופתי - טיפול באמצעות משחות המורכבות מחומר פעיל שמיועד להשמדת הנגיף (כמו למשל קונדילוקס) או משחות שמטרתן להגביר את פעילות המערכת החיסונית באזור הנגוע (כמו למשל אימיקוימוד).

• הסרה באמצעות לייזר (או מחט חשמלית)

• הסרה באמצעות חנקן נוזלי

• כריתה כירורגית

איך נדאג שהקונדילומה לא תופיע / תחזור?

אף על פי שקונדילומה היא בין מחלות המין הבודדות שקונדום לא מגן מפניהן ב100% הוא בכל זאת מגן ברוב המוחלט של המקרים. אי לכך, הדרך הכי טובה להימנע מקונדילומה היא לקיים יחסי מין מוגנים באמצעות קונדום. עוד דבר חשוב במידה וחליתם הוא בדיקה מיידית של בן או בת הזוג. כבר הבנו שגם אם העין לא רואה נגעים, זה לא אומר בהכרח שלא התפתחה קונדילומה. לעיתים הנגעים הם קטנים מאד ולכן כדאי לגשת ולבדוק. כמו כן, עישון הוא גורם סיכון גבוה שמוכח כמגביר את הופעת הקונדילומה והתפתחותה ולכן גם הימנעות מעישון תעזור (אם לא בזה, לפחות תתרום לכם בריאותית).

בריאות שלמה.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, גינקולוג בכיר בקופת חולים כללית.

  • עוד באותו נושא:
  • מחלות מין
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully