וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מטרת העל של כולנו להרגיש אהובים וראויים לאהבה"

בשיתוף שמחה שמואלי, בשיתוף שמחה שמואלי

24.8.2020 / 12:20

זו המסקנה העיקרית של מדריכת ההורים והיועצת הזוגית, שמחה שמואלי, שמאחוריה אלפי שעות ייעוץ. "התקשורת היא אחד המנועים החזקים", היא אומרת. ויש גם טיפים

שמחה שמואלי. יח"צ,
שמחה שמואלי/יח"צ

בשני העשורים האחרונים טיפול על סוגיו בכלל והדרכת הורים בפרט הפכו לנושא מדובר בכל בית. אין כמעט בית בישראל שלא למד להכיר את היתרונות בייעוץ חיצוני להתמודדות עם חוסר גבולות של ילדים, כרסום בסמכות ההורית ועוד.

תחום הדרכת הורים תפס תאוצה בארץ, ואחת מהיועצות הבולטות בהם היא שמחה שמואלי מ"הורות ויחסים במשפחה", יועצת זוגית ומשפחתית (M.A), מגשרת ומדריכה מוסמכת לטיפול מהאקדמיה, לצד הסמכה של מכון אדלר, המוביל בישראל בתחום המשפחתי. במסגרת זו, שמואלי מלווה הורים ומשפחות בכל התהליך של סמכות הורית, הצבת גבולות לילדים, התהליך ההורי והבין דורי בתוך המשפחה, תקשורת נכונה ובריאה בתוך המשפחה ועוד.

"אני נתקלת בבעיות של סמכות הורית ותקשורת לא נכונה", מספרת שמואלי. "ההורים יודעים איזו משפחה הם רוצים, זה פועל מול החזון ההורי שלהם, אבל לעיתים ישנו פער והם לא תמיד מבינים את הצרכים של הילדים בשגרת החיים היום. העולם מאוד השתנה מאז שאנחנו היינו ילדים, כיום הוא מאוד עמוס גם להורים וגם לילדים. אנחנו מג'נגלים בין ניהול קריירה, בית ומשפחה. גם הילדים עצמם עמוסים - יש להם את המסגרות החינוכיות, החברים, החוגים ועוד שפע של פעילויות וגירויים. נוצר מצב שבו להורים לא נותר הרבה זמן פנוי ובזמן הקצר הזה מנסים לתקתק את כל המשימות וגם להיות נוכחים בחייהם של הילדים, לכן בדרך גם נעלמים מעיניהם הצרכים הפסיכולוגיים והרגשיים של הילדים".

לא פעם, ההורים אינם מבינים היכן הם טועים ומה לא עובד נכון, ונוטים לחשוב שהילד צריך עזרה וטיפול. אולם למעשה, ההורים הם אלו שצריכים ליווי והדרכה, מאחר שהאחריות לחינוך היא על ההורים והם הסמכות ההורית. ההורות לא מגיעה עם הוראות הפעלה, אנחנו משחזרים בהווה דפוסי התנהגות מהעבר שלנו, פועלים כמו שלמדנו וחונכנו ומתוך החוויות שלנו ולעיתים קשה לנו להשתנות מכוח הרצון. וכאן בייעוץ, יש את המקום לשנות את החשיבה וההבנה, להתחזק ולהתנסות בדרכים אחרות כדי ליצור תקשורת מטיבה וסביבה ביתית נעימה לכל בני המשפחה. חוסר ההבנה ותקשורת לא נכונה עשויים להוביל לחיכוכים, אומרת שמואלי. "הילד עושה דווקא, ההתנהגות שלו מתריסה, הוא מכעיס כדי לקבל תשומת לב בדרך זו או אחרת. מה שיוצר מאבקי כוח ובעצם הסלמה של המצב. ויכוחים וחיכוכים בין ההורים לילדים מובילים לא אחת לעונשים ולסביבה משפחתית לא נעימה ולחוצה בבית. גם חוסר הסכמה בין שני ההורים בחינוך הילדים יוצר לא פעם בלבול אצל הילדים".

אז מה בעצם עושים בייעוץ המשפחתי?

"ביעוץ אני עובדת עם ההורים על האוירה במשפחה, על דרכי ההתמודדות, ההבנה מה לא עובד טוב, על הבנת הצרכים של הילד, המקום שלו במשפחה, היחסים בתוך המשפחה ובין האחים ועל התקשורת והשפה בבית, דבר שמאפשר להם להבין למה הילד מתנהג כמו שהוא מתנהג, להבין מאיפה זה בא. בתהליך ההורים מקבלים כלים נכונים להתמודדות ודרכים להתנהלות נכונה כדי לשפר את היחסים במשפחה. הרי בסופו של דבר מה שכל ילד רוצה זה להרגיש משמעותי עם תחושת שייכות ושההורים רואים אותו ויודעים מה נחוץ לו, וכמובן שמאמינים ביכולות שלו. יש לזה חשיבות עצומה כדי להכין אותו לחיים, ללמוד להתמודד, בנית הבטחון העצמי ולבנות זהות עצמאית משלו".

איך זה עובד בפועל?

"ההורים מגיעים אליי לקליניקה לפגישה ראשונה וכבר בפגישה השנייה אני מזמנת גם את הילדים, במידת הצורך, כדי לשמוע אותם - ומשם ממשיך הלווי עם ההורים ובכמה מפגשים אנו יוצאים למסע לבחינה מחדש של הדפוסים הקיימים של ההתנהלות המשפחתית, לעבר חשיבה חדשה והתפתחות, כל זאת תוך כדי יישום במהלך המפגשים. פונות אליי גם משפחות חדשות - נישואים פרק ב', משפחות לאחר גירושין, משפחות חד מיניות ועוד, ועל כן כל הדרכה מותאמת לפי הצורך".

"למרות החשיפה המשמעותית שקיבל התחום, עדיין יש רבים שמתקשים להפנים שיש להם צורך בעזרה", אומרת שמואלי ומוסיפה: "במקרים רבים לאנשים קשה לזהות את הבעיה, ואחד הדברים הכי חשובים הוא ההבנה שיש צורך בקבלת עזרה והסכמה לקבל אותה", זה אחד הדברים הבסיסיים והחשובים. ברגע שאנשים מבינים שיש משהו שלא עובד כמו שצריך ונדרש שינוי, הם יכולים לקבל על עצמם לשנות.

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
שמחה שמואלי. יח"צ,
שמחה שמואלי/יח"צ

כמה טיפים למשפחות?

"אין יותר מדי כללי אצבע, אבל חשוב מאוד לשתף את הילדים בפעילות המשפחתית, בין אם זה הכנת הארוחה או עזרה במטלות. עידוד לעזרה או שיתוף מעלה את הערך העצמי של הילד בעיני עצמו, כל שכן יוצר דינמיקה ואינטראקציה משותפת בין ההורים לילדים".

טיפים נוספים ולא פחות חשובים, לדברי שמואלי: "להשקיע בזמן איכות עם כל ילד בנפרד - לא לוותר על זה, ילדים זקוקים לכך. זמן הורה וילד אחת לכמה זמן נותן לילד את התחושה הטובה שההורה רק איתו ובשבילו, זמן שבו עושים דברים שהילד אוהב ובוחר. בנוסף, אני ממליצה לא להתערב במריבות של הילדים. מריבות למעשה מבססות את הקשר בין האחים".

תקשורת, גם בזוגיות

פרט לעבודתה עם משפחות, שמואלי עוסקת כאמור כבר מעל לעשור גם בייעוץ לזוגות ויחידים. "מגיעים אלי זוגות במשבר. עם השנים אנחנו לא אותם אנשים שהכרנו, לא אנחנו ולא בני הזוג, אנו משתנים ונוצרים פערים שבאים לידי ביטוי גם בזוגיות. אם זה קשיים של חוסר הבנה לצרכים של בן/בת הזוג, חוסר תקשורת, או מקום שכל אחד תופס בתוך הזוגיות. על הבסיס הזה נוצרים המון קשיים. במסגרת היעוץ אני עובדת עם בני הזוג על יצירת דיאלוג זוגי, רגשות להתמודד עם קונפליקטים עם כלים מקדמים מבלי "לשבור את הכלים", ללמוד לתת מקום ולהכיל, לאמץ חשיבה פתוחה ואמפתית, ולראות את הזוגיות באור אחר. בסופו של דבר, התקשורת היא אחד המנועים החזקים של הזוגיות".

איך הקורונה השפיעה על זוגות?

"בתקופת הקורונה אני עדה למקרים רבים בהם זוגות ומשפחות התאחדו, תקופה שבה בני זוג לומדים את הזוגיות מחדש ומקבלים תובנות חדשות. אבל יותר מזה הם זוגות שנקלעו לקשיים והזוגיות שלהם עומדת במבחן מאד רציני והם לא בהכרח צולחים אותו בתקופה מאתגרת זו".

שמואלי, שמתנדבת שנים רבות בעמותה לעזרה נפשית ושם עוזרת לאנשים להבין את הצורך שלהם, ממקומות של בדידות וכאב עם המון אמפתיה והכלה, לצד עבודתה היומיומי עם זוגות ומשפחות, מסכמת: "מטרת העל של כולנו להיות אהובים ושייכים, זה נכון לזוגות, ילדים ובעצם לכולם ובכל גיל".

הקליניקה של שמחה שמואלי נמצאת בראשון לציון.

לעמוד הפייסבוק

טל' לבירורים נוספים או קביעת מפגש: 050-7395035

בשיתוף שמחה שמואלי, בשיתוף שמחה שמואלי
  • עוד באותו נושא:
  • זוגיות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully