וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תוכנית עסקית לגיוס השקעה - עכשיו יותר מתמיד

בשיתוף גונוגו, בשיתוף גונוגו

17.8.2020 / 9:20

עסקים רבים נכנסו למשבר כלכלי עקב התפשטות הקורונה ולא תמיד ההלוואה מהבנק מספיקה. כדי לגייס הון ממשקיעים צריך להכין תוכנית עסקית ראוייה

איש עסקים משתמש בטאבלט. ShutterStock
תכנית עסקית/ShutterStock

החודשים האחרונים השאירו חותמם על תעשיות רבות הפועלות בזירה העסקית והביאו למשבר תזרימי של לא מעט עסקים, וותיקים וחדשים כאחד. גם תעשיות שלא נפגעו ישירות מנגיף הקורונה חוו ירידה משמעותית בהיקפי הפעילות, ברווחיות ולחץ תזרימי משמעותי. אלו שכן קבלו הלוואה בערבות המדינה עצרו אמנם את ה"דימום" באופן זמני, אך ברור לגמרי כי ללא שיפור בשורת ההכנסות, עצירה זו תהיה זמנית בלבד.

חלק גדול מהעסקים מבינים כבר כעת כי הלוואה בנקאית לא תספיק כדי להוציא את העסק מהמשבר אליו הוא נקלע ודרוש חילוץ משמעותי יותר בדמות משקיע שיזרים הון לחברה, בנוסף לחוב שכבר הוזרם ע"י הבנקים.

מטרתה של תוכנית עסקית למטרת גיוס השקעה היא להציג את הפוטנציאל העסקי לשנים הבאות הגלום בפעילות שנפגעה ולשכנע כי הירידה בהכנסות, ברווחיות והשחיקה בתזרים המזומנים היא למעשה הזדמנות חד פעמית לקנות בזול - בהנחה כי אכן יש כזו. המטרה היא לנסח תוכנית יציאה מהמשבר עם אבני דרך ברורות. תוכנית עסקית שכזו תתחלק בגדול ל - 3 חלקים מרכזיים:

1. החלק הראשון - ניתוח והצגת תוצאות עבר - בשלב זה יש לפרט ולהציג את התוצאות העסקיות של החברה לפני עידן הקורונה, בסביבת עסקים נורמלית. יש להתמקד באחוזי הצמיחה בהכנסות משנה לשנה, בתמהיל ההכנסות, בהתפלגות ההכנסות לפי סוגי הלקוחות. להבין איך בנוי תמהיל ההוצאות, מה הן ההוצאות הישירות-משתנות, אילו הוצאות קבועות ישנן - אלו שכמעט ולא צומצמו גם כשמחזורי הפעילות של העסק ירדו, ומה היא שורת ה - EBITDA (רווח תפעולי בנטרול הוצאות מימון, מס והפחתות אחרות).

2. בחלק השני - ניתוח תזרים המזומנים של החברה והבנת צרכי ההון - שורת ה -EBITDA אינה מייצגת את יכולתה של החברה לייצר תזרים מזומנים משמעותי. משורת הרווח יש להפחית השקעות, לתת ביטוי להון החוזר הקשור בפעילות השוטפת וכמובן כמובן להפחית החזרי קרן, כן, כולל אלו של ההלוואה בערבות המדינה שזה עתה קבלנו ואותה נצטרך להחזיר עוד קצת פחות משנה (רוב ההלוואות בערבות במדינה הן לתקופת גרייס של כ - 12 חודשים). ניתוח התזרים יענה על השאלה how low should we go, או במילים אחרות - לכמה כסף אנחנו זקוקים.

3. החלק השלישי - בניית תחזית לחודשים/לשנים הבאות - לאחר שנתחנו את ביצועי החברה בעבר ואת יכולתה לייצר תזרים מזומנים בהווה, הגענו לשלב בו עלינו לבנות תוכנית צופה פני עתיד המהווה תוכנית עבודה אופרטיבית, או בשמה הנפוץ תוכנית עסקית. התחזית בנויה משני חלקים, כזה שקל יחסית לחזות - הוצאות, וכזה שקשה יותר להעריך, במיוחד בתקופה כמו היום - ההכנסות. במקרים רבים, נכון יהיה להתחיל דווקא מההוצאות ולהבין מה היא נקודת האיזון החודשית הממוצעת (Break Even Point) של העסק, או במילים אחרות מה מינימום ההכנסות לו אנו זקוקים כדי לא להרוויח ולא להפסיד. המטרה בתחזית הינה להציג אופק עסקי או נקודה של אור אשר תמחיש למשקיע הפוטנציאלי כי החודשים האחרונים אינם מייצגים בהכרח את המציאות העסקית של החברה בעבר, ובטח לא את זו העתידית. יש לפרט גם נקודת איזון תזרימית, הגבוהה בד"כ מנקודת האיזון הכלכלית. כדי לצמצם אי וודאות חשוב מאד לבצע ניתוח רגישות לשורת ההכנסות.

המטרה בתוכנית עסקית למטרת גיוס השקעה היא לשכנע משקיע פוטנציאלי שיש כאן GO ירוק ובוהק, בהנחה שאכן יש כזה.

בהצלחה

בשיתוף גונוגו, בשיתוף גונוגו
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully