וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהב, נפט, מניות ונדל"ן: הקורונה חשפה את האופי האמיתי של אפיקי ההשקעה

בשיתוף סנטוריאן, בשיתוף סנטוריאן

10.8.2020 / 8:55

לפני שנה, משקיע שהיה מעוניין לגוון את התיק שלו בנכסים מניבים, לא היה צריך לחשוב יותר מדי. בעידן הקורונה - חוקי המשחק השתנו

נדל"ן. unsplash,
נדל"ן/unsplash

בתחילת 2020 החיים נראו רגילים לגמרי: כולנו הלכנו לעבודה כרגיל, עסקים פעלו, הכלכלה היתה חיה ונושמת, וגם שוקי ההון עמדו בסיומו של עשור חסר תקדים מבחינת שגשוג. נראה היה שמבחינת השקעות, העשור השלישי של המאה ה-21 נפתח על רגל ימין, וכמעט בכל מקום שבו הנחת את הכסף שלך - פיקדונות, מניות, אג"ח, נדל"ן - הוא צמח והניב עוד כסף.

ואז הגיעה מגפת הקורונה. המשבר שהתפתח מאז התגלה הווירוס בסין מסתמן כאחד הגדולים שחוותה הכלכלה העולמית. במקביל, נראה שהעולם השתגע לחלוטין, ומעבר להשפעות המידיות שניתן היה לראות בשטח, המשבר הביא עמו גם כמה תופעות מעניינות בתחומי ההשקעות.

בסקירה זו נעבור על כמה אפיקי השקעה, חלקם מוכרים יותר וחלקם פחות, ונעשה ניסיון להבין את הכוחות שמשפיעים על שוקי המניות, הסחורות והנדל"ן. נראה כיצד משפיע המשבר שבו אנו נמצאים על אותם תחומים, וננסה לעמוד על היציבות של כל אפיק - בזמן המשבר, ובזמנים של אחרי המשבר, שכולנו מייחלים שיגיעו במהרה.

ראשית, יש להדגיש ולהודות על האמת - אין אפיק השקעה שמבטיח תשואות חיוביות קבועות לאורך זמן. שהרי אם היה כזה, כבר היינו משקיעים בו (וגם אח שלנו, נהג האוטובוס, נשיא ארה"ב וכל אוכלוסיית העולם). השקעה היא במידה רבה הימור, ועל המשקיעים לבחון - האם זהו הימור מסוכן מאוד, או שזהו הימור חכם. דבר אחד טוב במשברים - עבורנו, המשקיעים - הוא שהם חושפים את חוזקותיהם וחולשותיהם של אפיקי ההשקעה.

זהב וזהב שחור

ניקח כדוגמה את אפיק ההשקעה שהוא אולי העתיק ביותר בעולם המודרני - זהב. אותו חומר חמקמק שלמעשה הניע את הולדת הכלכלה כפי שאנחנו מכירים אותה - כשדחף מגלי ארצות והרפתקנים לקצוות עולם בחיפושו. גם כיום סוחרים משקיעים בזהב. זהב נחשב השקעה יציבה יחסית, שכן הכמות שלו מוגבלת, קשה לייצר היצף שלו בשוק והוא נושא עמו סטטוס סמלי שנראה שהזוהר שלו לא דוהה בחלוף הזמן. מסיבה זו עם פרוץ משבר הקורונה, משקיעים רבים - שחזו בשוק המניות מתרסק ובכלכלה הריאלית נכנסת להקפאה מוחלטת - בחרו להזרים את כספם לזהב. מחירו זינק מכ-1,500 דולר לאונקיית זהב ב.1 בינואר 2020, לפני התפרצות הקורונה, ליותר מ-1,800 דולר לאונקיה באמצע יולי. המשבר (יחד עם משברים מהעבר) הראה שוב שזהב משמש מקלט לכסף בעתות מצוקה, אך לא ניתן לומר שהוא מהווה השקעה חכמה לאורך זמן, בדיוק מאותה סיבה. כשהשוק אינו משברי, משקיעים יינטשו את הזהב וילכו לערוצים מניבים יותר, הכסף יזלוג מהשוק והאונקיה שבידינו תאבד מערכה - עד למשבר הבא.

נעבור לסחורה נוספת שמניעה יזמים עם חוש הרפתקני לפעולה כבר למעלה מ-200 שנה - נפט. עוד לפני פרוץ משבר הקורונה מצבו של שוק הנפט היה רעוע - מדינות כמו ערב הסעודית ורוסיה, ששולטות על השוק, יכלו לתאם מחירים ולקבוע את מינוני התפוקה. מלחמות הסחר העולמיות בהשתתפות סין, ארה"ב ויצרניות הנפט - כבר העלו חששות בתחילת 2020 למחסור עולמי בזהב השחור. ואז הגיעה הקורונה.

האנרגיה של האתמול? מחיר נפט מסוג ברנט, בדולרים מתחילת 2020 ועד אמצע יולי

מלחמות הסחר זזו הצדה, ופינו את מקומן להתמודדות מקומית ועולמית עם הצורך בסגרים, הגבלות תנועה, שוק עבודה בהקפאה ועצירה כמעט מוחלטת של ענף התעופה. מחירי הנפט צנחו בחדות - פשוט מפני שהייצור נמשך, הביקוש נעצר, וכך נוצר עודף של היצע. ב-1 בינואר מחיר חבית נפט מסוג ברנט היה כ-65 דולר, וכשנגע בנקודת השפל בסוף אפריל, המחיר היה רק כ-20 לחבית, ירידת ערך שליותר מ-200% בתוך חודשים ספורים. כך חשף המשבר שבניגוד לאמונה הרווחת, ולדרך שבה פעלה הכלכלה ב-150 השנים האחרונות, העולם לא תמיד צריך כמויות אינסופיות של נפט. גורם חיצוני - מגפה - גרם לצניחה בשימוש, מה שהראה כיצד השקעה בנפט יכולה להיות בלתי יציבה באופן קיצוני. בנוסף, נראה כי המשבר מאיץ את המעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות, עוד פגיעה צפויה בערכו של הנפט. באופן אירוני, דווקא החזקה בנדל"ן היתה יכולה להיות רווחית עבור מי שרצה לנצל את הנפט הזול - שכן מה שנמצא במחסור הם שטחי אחסון למיליוני החביות שמיוצרות בעולם מדי יום.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

השיעור: חייבים לגוון את התיק

בתחילת משבר הקורונה, בסביבות אמצע מרץ 2020, שוקי המניות צנחו. לאחר עשור מרשים של עליות והשאת רווחים - עצירת הכלכלה הבריחה את המשקיעים. אמנם השווקים התאוששו (אם כי לא לחלוטין), אך המשבר הראה שוב שגם שוק יציב ו"ירוק" יכול להיות תנודתי. המצב הבלתי יציב הזה לא נשאר תיאורטי בלבד - בעת הירידות משקיעים רבים משכו את כספם מחשש למפולת גדולה יותר, וכך הפסידו כסף. שוק המניות יכול להניב רווחים, אבל בעיקר למי שמסתכן מאוד. במשבר הנוכחי למדנו שבעוד לסיכון יש צד חיובי - הוא יכול לייצר רווח משמעותי - יש למטבע צד שני, שנחשף כשהשוק נכנס להאטה.

מדד המניות האמריקאי S&P 500, בנקודות מתחילת 2020 ועד אמצע יולי. יח"צ,
רכבת הרים - מדד המניות האמריקאי S&P 500, בנקודות מתחילת 2020 ועד אמצע יולי/יח"צ

לבסוף, ישנה השקעה בנדל"ן. מה שעובר לרוב האנשים בראש כאשר הם שומעים "השקעה בנדל"ן" היא נטילת משכנתא ורכישת בית. בעולם של היום, אין דבר רחוק מן האמת. כיום קיימים אינספור מכשירים ופלטפורמות המאפשרים השקעה בנדל"ן בסכומים קטנים ובינוניים, בנכסים שאינם דווקא באזור הגיאוגרפי שבו נמצא המשקיע. ממש כמו להשקיע במניות או בנפט.

מדד אינדקס מחירי הנדל"ן העולמי MSCI World, בנקודות מתחילת השנה ועד אמצע יולי. יח"צ,
שוק חזק ומתחזק - מדד אינדקס מחירי הנדל"ן העולמי MSCI World, בנקודות מתחילת השנה ועד אמצע יולי/יח"צ

ומה מלמד אותנו המשבר על אפיק זה? גם שוק הנדל"ן חווה את ההאטה בשוק, אך מטבע הדברים, במגזר זה נוצרה ההאטה לא מבריחת משקיעים, אלא מעיכוב עסקות ועצירות של פיתוח - בעיקר מחשש ממשבר גדול בהרבה. בהתאם, גם שוק הנדל"ן העולמי התאושש וחזר לפעילות מלאה. גם הקלישאה שאומרת "אנשים תמיד יצטרכו מקום לגור בו" - עדיין נכונה, ואף ביתר שאת. בעוד בתחום הנדל"ן למשרדים חלה פגיעה - שעשויה להמשך ולשנות את הסקטור הזה עקב מגמת המעבר לעבודה מהבית - בתחום המגורים השוק קיבל זריקת מרץ.

כיצד? הקורונה הציגה אפשרות למעבר ללייפסטייל אחר - שבו הרבה מהחיים מועברים בביתנו. לכן רוכשי ושוכרי בתים מחפשים בתים פרטיים, עם גינה ובמיקומים נוחים. בכלל, משבר כלכלי יוצר שינויים - אנשים מאבדים ומתקבלים לעבודות, חיפוש אחר הכנסה יוצר מעבר בין ערים, משפחות משתדרגות ומשתנמכות במגוריהן, בעלי בתים נהפכים שוכרים ולהפך - בקיצור, השוק חי, נושם ומשתנה. שלא כמו זהב, נפט ומניות - מגורים הם מוצר צריכה בסיסי שתמיד יהיה לו ביקוש, ולכן השקעה באפיק זה עשויה להיות הצעד החכם ביותר בעת הזאת, שמאופיינת בחוסר יציבות. כיום, כאשר יש דרכים פשוטות להשקיע בנדל"ן בסכומים קטנים, עם ליווי מקצועי ובמיקומים צומחים - אין תירוץ שמצדיק הימנעות מגיוון תיק ההשקעות שלנו עם נדל"ן איכותי, שמניב תשואות.

הכתבה מוגשת על ידי מומחי הנדל"ן של Centureon Israel

בשיתוף סנטוריאן, בשיתוף סנטוריאן
  • עוד באותו נושא:
  • השקעות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully