וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המצב בבנקים יציב. זה טוב, אבל לא לכולם

10.8.2020 / 0:33

הבנקים בישראל מתמודדים היטב עם המשבר וגם בתחום המשכנתאות לא צריך לדאוג, לפחות בינתיים. מי בכל זאת מוטרד בגזרה הזאת? המשקיעים, להם העתיד הקרוב לא נראה מזהיר

בווידאו: נתניהו ולפיד בדיון על כישלון הממשלה בקורונה/צילום: ערוץ כנסת, עריכה: איתי עמרם

במהלך השבוע שעבר פרסם בנק ישראל על ביצוע מבחני רגישות לבנקים למחצית הראשונה של 2020, שכידוע לא הייתה מן הקלות. בהקדמה לדברים נכתב בדוח: "המערכת הבנקאית בישראל נכנסה למשבר הקורונה במצב איתן: הבנקים נהנו מעודפי הון גדולים, מיחסי נזילות חזקים ומתיקי אשראי איכותיים. מאז המשבר העולמי ב-2008 פעל הפיקוח על הבנקים לחיזוק הונם ויציבותם של התאגידים הבנקאיים על ידי אימוץ של סטנדרטים בין-לאומיים מתקדמים, שיפור איכות ההון והגדלת היקפו, ביזור תיק האשראי, צמצום החשיפה ללווים גדולים, ועוד. אולם האופי המתגלגל, המערכתי והבלתי צפוי של משבר הקורונה מקשה על המערכת הבנקאית והרגולטור לבצע מבחני קיצון בתדירות גבוהה בעת הזאת.

"הבנקים משקיעים את עיקר המאמץ בהבטחת המשכיות בפעילות הליבה לצד תמיכה בלקוחותיהם העיקריים - משקי הבית והחברות (המגזר העסקי). מבחני הרגישות שנסקרים במסמך זה הם, לדעת רבים, כלי משלים חשוב להערכת העמידות של המערכת הבנקאית בפני הזעזוע הנוכחי, ומספקים פלטפורמה להערכת עלות-תועלת של כלי ההתערבות השונים, וכן לזיהוי של תמהיל הזעזועים שעלול להביא בנק אחד או יותר אל מתחת ליחסי הלימות ההון הנדרשים".

תור מחוץ לבנק בירושלים, 20 באפריל 2020. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
אין שום סיבה להיכנס ללחץ. בנק דיסקונט בירושלים בשיא משבר הקורונה, ב-20.4/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

על אף שהמערכת הבנקאית בישראל הוכחה בעבר כסולידית, איש לא חזה תרחיש כמו הקורונה. ההאטה במשק באה לידי ביטוי, בין היתר, בשוק ההון, כשהאמון של ציבור המשקיעים בבנקים עדיין לא חזר. בסוף מרץ ירד מדד בנקים 5, המייצג את הבנקים המובילים בישראל, ל-1,683 נקודות, בין מאי ליוני פלירטט ואף עבר מדי פעם את 2,000 הנקודות וכיום הוא מדשדש סביב 1,800 הנקודות, רחוק מהשיא שעמד בינואר על יותר מ-2,600 נקודות.

"המצב הזה צפוי להימשך בזמן הקרוב", מסביר אייל דבי, מנהל דסק אנליזה בלאומי שוקי הון, "כשנגיע לנקודה שהיא בלתי סבירה בעליל, המדדים יתקנו. העניין הוא שאנחנו בתקופה שמרנית, וכדי שמשהו יזוז בימים אלה אתה צריך טריגר, מה שבבנקים לא תקבל כרגע. התשואות נמוכות וכך גם הרווחיות".

דבי מסביר כי יש להתרגל לפיחות הזוחל במעמד הבנקים, על אף שהמחירים כרגע זולים. "אנחנו נמצאים בזירת ריבית מאוד נמוכה. הריבית היא גורם ייצור אצל הבנקים ולכן יש שחיקה". עם זאת, הוא מציין כי התמחור של הבנקים שמרני מדי. "המגמה של סקטור הפיננסים מאתגרת. מעבר לירידת הריבית החזקה, הרבה בנקים מוציאים להשקעות בשוק ההון. התוצאות יהיו גרועות ב-3-4 הרבעונים הקרובים, ולכן אני מתקשה לראות אותם פורצים את התקרה. זו גם הסיבה שהשוק לא ממהר לקנות. כל זה נכון למשקיעים בטווח הקצר. בטווח הארוך, לעומת זאת, המחירים האלה מאוד מעניינים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אייל דבי. יחצ,
בטווח הקצר אל תבנו על רווחים, אבל בטווח הארוך המחירים מעניינים. אייל דבי/יחצ

בנק ישראל הזכיר את 2008, ודבי מתעכב על הנקודה הזאת: "היום המשבר הוא בכלכלה הריאלית, לעומת 2008, אז המשבר היה פיננסי. זה יותר דומה דווקא למשבר של 2001/2, שהיה חמור בפני עצמו. ל-2008 לא נגיע, אבל צריך לזכור שגם אז, אפילו אז, הבנקים מחקו בסך הכול 12 אחוז מההון. אני מתקשה לראות תרחיש במתחם הסבירות שבמציאות של היום הם יגיעו לרמה כזאת".

עם זאת, דבי הוא מציין את המקום שבו הבנקים רגישים יחסית: "חברות הענק יצלחו את המשבר, החברות הקטנות והבינוניות, אלה שאין להן אוויר לנשימה, הן הבטן הרכה שתגרום נזק. פועלים ודיסקונט מוטים בעיקר לכיוון הזה, הבינלאומי בסיכון נמוך ופיזור גבוה ומזרחי מוטה למשכנתאות שהן פחות מסוכנות. המשקיעים צופים תוצאות פחות טובות לדיסקונט ופועלים".

הזכרנו את המשכנתאות וכאן האסוציאציה באמת מובילה למשבר של 2008 בארצות הברית. תרחיש האימה עבור הלווים הוא חוסר יכולת לשלם, מה שיעביר את הנכס לרשות הבנק. בגזרה הזאת דבי מרגיע, לפחות לפי שעה. "משכנתאות מתקשרות לאבטלה", הוא אומר, "רוב הלווים עם משכנתא הם במצב סוציו-אקונומי פחות שברירי. יש לציין כי החתונה עם הבנק ארוכה, גם מהצד שלו. הבנקים יעשו הכול כדי להעניק חבל הצלה, אין להם שום אינטרס לבוא ו'לקחת לך את הבית'. הדבר האחרון שהבנק רוצה הוא שתפשוט רגל, ממש אין לו עניין לממש דירות. צריך לזכור שלבנקים יש בטוחות נהדרות, הם היו מאוד שמרניים במועד מתן ההלוואות".

עובדת מפוטרת של ליהמן בראדרס עוזבת את משרדי החברה. David Karp, AP
ממש לא יהיה כמו אז. עובדת מפוטרת של להמן בראדרס במשבר של 2008/AP, David Karp

אז מה יהיה הלאה? "אני לא מוטרד מעומק המשבר אלא מאורכו", מסכם דבי, "בהתחלה דיברו על התאוששות 'וי', תיקון מהיר אחרי הצניחה, אבל התחזיות התעדכנו. בנק ישראל בצמיחה של מינוס 6 אחוזים ואולי יילך לכיוון ה-8 אחוזים. אם ב-2021 יהיה ריבאונד הבנקים יצלחו את זה, המשקיעים רוצים לדעת שהנשימה לא נעצרת ליותר מדי זמן. אם יגיע גל שני אמיתי, כשהנגיף אלים והדבקה גבוהה - גם 2021 תהיה אבודה מבחינת המשקיעים. אז כבר יהיה פה סיפור אחר".

בסיכומו של דבר, בנק ישראל מחזק את הסברה כי מגזר הבנקים בישראל במצב איתן. "התוצאות מראות כי בכל תרחיש קיצון, גם זה שעוצמתו היא החמורה ביותר, המערכת הבנקאית תישאר יציבה". עם זאת, ככל שהמשבר יתארך כך תגדל החשיפה: "ניתן לראות כי רק בתרחיש החמור ביותר צפויה ירידה מסוימת אל מתחת להלימות ההון הנדרשת רק בחלק מהבנקים, אולם גם בתרחיש זה נשמרת יציבות המערכת הבנקאית בכללותה".

  • עוד באותו נושא:
  • בנקים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully