וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורות זה לגמרי מקצוע: "הבית למקצועות ההורות"

בשיתוף הבית למקצועות ההורות, בשיתוף הבית למקצועות ההורות

3.8.2020 / 11:21

עורך המערכת התבשר לאחרונה בבשורה המאושרת ביותר בחייו של אדם - בקרוב הוא יהפוך לאבא. לנוכח כך הוא יצא לבדוק היכן מכשירים את אנשי המקצוע, שמסייעים להורים לצלוח היטב את חינוך ילדיהם

גנית פרג. ג'ודי אייזנברג,
גנית פרג/ג'ודי אייזנברג

"הבית למקצועות ההורות" הינו בית הספר המוביל בישראל למקצועות ההורות. המרכז נוסד בשנת 2006 על ידי גנית פרג, מטפלת משפחתית וזוגית ומנחת הורים ותיקה, מפתחת שיטת 'לילה טוב' שנחשבת לפורצת דרך בתחום ייעוץ השינה בישראל. את מסלול הדרכת ההורים גנית מנהלת יחד עם דור הררי, פסיכולוג חינוכי מומחה שניהל בעברו את בית הספר להורים של מכון אדלר.

שוחחנו עם גנית על האתגרים הגדולים של הורים בחינוך ילדיהם בעידן הנוכחי והמענה ש''הבית למקצועות ההורות'' בניהולה, מעניק לאנשי המקצוע על מנת להדריך בבטחה את ההורים.

"אני מאמינה שהורות זה מקצוע. מרבית ההורים לא מגיעים עם ידע מוקדם הקשור לגידול ילדים, כשלמעשה מדובר בתורה שלמה. הבית למקצועות ההורות נולד מתוך הצורך לתת בית חם ומקצועי לאנשי טיפול והדרכה העוסקים בנושא הכל כך חשוב הזה - הורות ומשפחה. כדי שאיש מקצוע יוכל לעבוד עם הורים במשך שנים רבות ולעשות עבודה טובה, הוא צריך סביבה תומכת, מעודדת, צריך לדעת שמאחוריך עומדים אנשי מקצוע מומחים שאתה יכול לסמוך עליהם, וזה בדיוק מה שאנחנו מהווים עבור התלמידים והבוגרים שלנו, שבסופו של דבר פוגשים את המשפחות."

גנית פרג. ג'ודי אייזנברג,
גנית פרג/ג'ודי אייזנברג

מהי לדעתך הטעות הנפוצה שהורים עושים בגידול הילדים?

אני חושבת שהורים רבים מגיעים להורות כשהם בעיקר יודעים איזה הורים הם לא רוצים להיות. פעמים רבות אני שומעת מהורים בהדרכות משפטים כמו "אני לא רוצה להיות כמו ההורים שלי" ולכן הם מתנהגים הפוך מההורים שלהם במקום לשאול את עצמם מה הם כן רוצים, איך הם רוצים שהילד שלהם ירגיש? איך הם רואים אותו כאדם בוגר? כיוון שברוב המקרים כשאני עסוק בלעשות הפוך מהוריי אני משיג את אותה תוצאה בטעות, כך למשל יוצא שאדם שהוריו הציבו לו גבולות נוקשים והוא הרגיש כילד שלא רואים את צרכיו - מחליט לא להציב כלל גבולות לילד שלו, רק שבפועל גם ילד שלא מציבים לו גבולות כלל מרגיש את אותו הדבר "אמר לי לא מזמן מתבגר שלא מציבים לו גבולות שהוא מקנא בחברים שלו שמגבילים אותם בשעת חזרה הביתה כי רואה בזה אכפתיות, מה שאין אצלו, בחוויה שלו, כמובן. המטרה שלנו היא לעזור להורים לבנות את דרך החינוך המתאימה להם, תוך ראיה כוללת של צרכיהם וצרכי הילד.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

אם כך, כיצד עלינו לנהוג כהורים? למה אנו צריכים לשים לב?

אני מאמינה גדולה בדוגמה אישית. ילדים לומדים ומתחנכים על פי מה שהם רואים ולא על פי מה שאומרים להם. על מנת לחנך ילד להתנהג בכבוד ובנימוס, עלינו להקפיד לנהוג כך גם בעצמינו, כך הילד לומד באמצעות דוגמה אישית מאתנו. כאשר הילד רואה את הוריו מזלזלים במורה שלו, הוא לא רק לומד שזה לגיטימי לזלזל במורה, הוא לומד שזה לגיטימי לזלזל בבעלי סמכות, ובמקרה הזה גם בנו כי גם אנחנו ההורים למעשה בעלי סמכות, כך שזה עלול לחזור אלינו מבלי שלכך התכוונו.

ומה השתנה בתקופת הקורונה?

התקופה הזו היא מצב חדש עבור כולנו, ילדים רבים חשים מצוקה. חשוב שהורים ישבו עם הילד שלהם, יקשיבו לו, לחששות, למחשבות, יתווכו לו את המצב ויבדקו האם הוא זקוק לסיוע והכי חשוב להעביר את המסר שאנחנו פה בשבילו ושהתחושות שלו נורמליות לחלוטין.

גנית מדברת על דוגמה אישית, וזוהי בדיוק הדרך שבה פועלת אל מול תלמידי הקורסים והבוגרים של ''הבית למקצועות ההורות''.

"בתחילת תקופה הסגר היו אצלנו קורסים רבים פעילים וזה קרה רגע לפני פתיחת סימסטר ב'. לא נתנו לסגר לעצור אותנו והעברנו את המפגשים באמצעות הזום. בנוסף, יצרנו קשר עם הבוגרים שלנו וקיימנו מפגשי זום על מנת להקשיב להם, לחששות שלהם, למחשבות וסייענו להם בהתאמת הכלים להתמודדות עם המצב המאתגר גם עבורם וגם עבור ההורים אותם הם מלווים, בנוסף הכשרנו את המרצים לעבודה מקוונת כיוון שנדרשים כלים ומיומנויות שונות."

מהם הכלים שהמדריכים מקבלים במהלך הלימודים והליווי?

מגוון קורסים מקצועיים והשתלמויות שמטרתם להכשיר אנשי מקצוע שיוכלו לסייע להורים להתמודד עם אתגרים שונים בהורות החל מהרגלי שינה ועד שיפור האווירה המשפחתית. בנוסף, סופרוייז'ן מקצועי מטעם ''הבית'' שמסייע באופן פרטני וקבוצתי לאנשי המקצוע בשטח, השתתפות בפורום פעיל לבוגרים בו ניתן לקבל מענה ותמיכה מקצועית לכל הבוגרים שלנו בארץ ובחו"ל, שיווקית ואישית ואף השתלמויות מקצועיות בכל התחומים.

גנית פרג. יח"צ,
גנית פרג/יח"צ

מהי הייחודיות שלכם כבית למקצועות הורות?

לא סתם בחרנו את השם ''הבית למקצועות ההורות'', אנחנו לא מכללה או מכון, אלא ממש בית עבור אנשי מקצוע בתחום. יש לנו קשר אישי וקרוב עם הסטודנטים שלנו, במטרה להיות קשובים אליהם ואל הצרכים שלהם. כל סטודנט שלנו זכאי לחזור על כל קורס שהוא השתתף בו בכל שלב שיבחר, במטרה לאפשר להם להתפתח ולהתעדכן כל העת.

בנוסף, אחד העקרונות שחרטנו על דגלנו במרכז הוא החיבור לשטח. הקורסים שלנו נבנים מתוך הצורך העולה מן השטח, על מנת שהסטודנטים שלנו יקבלו את הכלים להתמודדות עם האתגרים הניצבים בפני הילדים וההורים כיום. כך למשל אחד מקורסי הדגל שלנו הוא בתחום הפרעות הקשב, שרווח במיוחד בקרב ילדים בעידן המודרני. ישנם קורסי התמחות נוספים כמו הדרכת צוותי חינוך, מתבגרים בסיכון ועוד...

לא נסיים בלי טיפ הזהב לחינוך מוצלח.

"ראשית יש לזכור שהורות היא מקצוע לכל דבר, ולכן ישנם הרבה דברים שיש לשים אליהם לב על מנת להצליח בגידול הילדים, אך אחד הדברים החשובים ביותר הוא לזכור שלנו כהורים יש תפקיד אחד מרכזי בחינוך הילדים - להכין את הילד לחיים. בכל זמן שאנחנו מגיבים עלינו לשאול את עצמינו מה היינו רוצים שהילד שלנו ילמד מזה, איך היינו רוצים שהוא ינהג בעתיד בסיטואציה דומה? וכמו בתחומים רבים בחיים - מידתיות היא שם המשחק, לא 'לשחרר מידי' ולא 'לגונן' מידי."

הבית למקצועות ההורות

לפרטים נוספים והרשמה לחצו כאן

בשיתוף הבית למקצועות ההורות, בשיתוף הבית למקצועות ההורות
  • עוד באותו נושא:
  • הורות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully