וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תעברו בהצלחה את 9 השאלות הכי מכשילות בראיונות עבודה בהייטק

בשיתוף גוטפרינדס, בשיתוף גוטפרינדס

2.8.2020 / 8:49

ראיונות עבודה בהייטק ידועים כמורכבים, אבל לא רק החלק המקצועי שלהם מאתגר. מאחורי חלק מהשאלות ה"תמימות" שיציג לכם המראיין, עומדת כוונה נסתרת שמטרתה להכיר אתכם לעומק ולגלות גם את הדברים שאתם לא ממהרים לספר. כך תדעו מה המראיין מחפש ואיך לצאת מזה בשלום

ראיון עבודה בהייטק. shutterstock,
ראיון עבודה/shutterstock

מתכוננים לראיון עבודה בהייטק? חוץ מהחלק המקצועי של הריאיון, כדאי שתכינו את עצמכם גם לחלק ה"אישי" יותר, שנועד לאפשר למראיין להכיר אתכם ולהבין עד כמה אתם מתאימים לתפקיד.

כדי לנסות לגלות קצת מעבר למה שאתם בוחרים להציג, המראיינים משתמשים בשאלות מכשילות שנראות אולי פשוטות ותמימות, אבל מאחוריהן יש מטרה מאוד ברורה. ככל שתצליחו לזהות את המטרה האמיתית מאחורי השאלות, כך תוכלו לעבור את הריאיון בהצלחה גדולה יותר.

יצאנו לבדוק מהן 9 השאלות המכשילות ביותר בראיונות עבודה בהייטק, ואלו המסקנות:

שאלה מכשילה מס' 1: למה אתה רוצה לעבוד כאן?

מטרת השאלה: מרואיין שמכיר את מקום העבודה אליו הוא מתראיין עושה רושם של מועמד רציני. בשאלה זו המראיין רוצה לבדוק אם עשיתם שיעורי בית וכמה אתם יודעים על החברה.

איך כדאי לענות: לפני הכל, חשוב להגיע מוכנים לראיון העבודה ובאמת לחקור על החברה, להבין מה היא מפתחת, באילו טכנולוגיות היא משתמשת, אילו הישגים משמעותיים היא צברה ומהי תפיסת העולם לפיה היא פועלת. הדברים שהכי הלהיבו אתכם בחברה יהיו התשובה הכי טובה - אם זה האתגר המקצועי שצפוי לכם דווקא בחברה הזו, הכיוון אליו היא הולכת מבחינה טכנולוגית והאופן בו הוא תואם את השאיפות המקצועיות שלכם ועוד.

שאלה מכשילה מס' 2: איפה אתה רואה את עצמך מבחינה מקצועית עוד 5 שנים מהיום?

מטרת השאלה: החברה משקיעה הרבה משאבים בתהליך הגיוס כדי למצוא מועמדים שילכו איתה כברת דרך ארוכה. בשאלה זו ינסה המראיין להבין מה הציפיות שלכם לשנים הקרובות ואם הן מתאימות לתפקיד שאתם מתראיינים לגביו.

איך כדאי לענות: בתשובה לשאלה זו לא צריך להסתבך - אם אתם באמת מעוניינים בתפקיד והוא משרת את השאיפות המקצועיות שלכם, פשוט תסבירו לאן אתם מכוונים. לא צריך לשתף את המראיין בכל החלומות המקצועיים שלכם, אלא רק לסכם מבחינה פרקטית את ההתקדמות אותה הייתם רוצים להשיג בשנים הקרובות ולהישאר בגבולות ריאליים. בתור Android developer מתחיל, לדוגמה, לראות את עצמך בעוד 5 שנים בתור ראש צוות פיתוח זו שאיפה הגיונית, שגם תסמן אתכם כאופציה לתפקידי ניהול.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

שאלה מכשילה מס' 3: ספר על חיסרון או על חולשה שלך

מטרת השאלה: שאלה זו, הידועה כ"טריק העתיק ביותר בספר", עשויה להופיע גם בגרסה מעט שונה: "ספר על כישלון או משבר שחווית במסגרת העבודה". מטרת השאלה היא להבין עד כמה אתם כנים עם עצמכם ועם אחרים, איך אתם מתייחסים לחולשה או לכישלון ואיך אתם מתמודדים עם סיטואציות מכשילות.

איך כדאי לענות: בכנות. לכולנו יש חסרונות, חולשות, משברים וכישלונות. אף מראיין לא מצפה לראות מולו אדם מושלם, כי אין דבר כזה. מה שחשוב זה שהדבר עליו אתם בוחרים לדבר הוא משהו שכבר עיכלתם, פתרתם והמשכתם ממנו הלאה, ושהתשובה שלכם תכלול את הדרך בה התמודדתם ומה למדתם מהנושא.

שאלה מכשילה מס' 4: תאר את היחסים המקצועיים שלך עם הבוס הנוכחי או האחרון - מה הפריע לך בהתנהלות שלו? איך פעלת במקרים בהם לא הסכמת איתו?

מטרת השאלה: לבדוק איך אתם מתמודדים עם סמכות - האם אפשר לנהל אותכם או שאתם מתווכחים ומתנגדים לכל דבר?

איך כדאי לענות: מוכשרים ככל שתהיו, אף חברה לא תרצה לגייס אתכם אם אתם לא יודעים להתמודד עם סמכות. מצד שני, אף חברה גם לא רוצה יס מנים שאין להם דעה משל עצמם. המועמד המושלם יודע לקבל מרות כשצריך אבל גם להתריע בפני המנהלים שלו כשיש לדעתו פתרונות טובים יותר. נסו לחשוב עוד לפני הריאיון על מקרה שבו היתה לכם הצעה שונה מהדרך של הבוס שלכם, לתאר איך העליתם אותה, מה הוחלט בסופו של דבר ומה היתה התגובה שלכם. חשוב שתדברו על הבוס שלכם בצורה מכבדת גם אם רוב הזמן לא הסכמתם איתו, התייחסות לא ראויה תוריד לכם הרבה מאוד נקודות.

שאלה מכשילה מס' 5: למה עזבת את מקום העבודה האחרון שלך?

מטרת השאלה: לוודא שאתם לא עוזבי עבודות סדרתיים ושהסיבה שבגלל עזבתם את מקום העבודה הקודם לא תגרום לכם לעזוב גם את התפקיד אליו אתם מתראיינים.

איך כדאי לענות: את התשובה שלכם כדאי למקד בסיבות שהובילו אותכם להגיש מועמדות לתפקיד הזה, ודרכן לתאר מה אתם מחפשים שלא מצאתם עד כה. עדיף לא להיכנס לשיחה על החסרונות של מקום העבודה הקודם ובטח שלא לתיאורים שליליים.

שאלה מכשילה מס' 6: מה הדברים שפחות אהבת בתפקיד או במקום העבודה הקודם?

מטרת השאלה: שאלה זו דומה מאוד לשאלה הקודמת, וגם כאן המראיין ינסה להבין מה סביבת העבודה שמתאימה לכם כדי להבין את מידת ההתאמה שלכם לתפקיד. בנוסף, הוא ינסה לבדוק שוב את הכנות שלכם ואת היכולת שלכם להתמודד עם שאלות לא נוחות.

איך כדאי לענות: ה"תחקיר" שעשיתם על מקום העבודה יכול לבוא לעזרתכם גם בשאלה הזאת. חשוב שהתשובה שלכם תהיה כנה ובאמת תשקף את הדברים שפחות אהבתם במקום העבודה הקודם, אך רצוי שתוודאו שאותם דברים לא קיימים גם במקום העבודה אליו אתם מתראיינים, אחרת פשוט תשימו לעצמכם מקלות בגלגלים.

שאלה מכשילה מס' 7: מה הממליצים שלכם יאמרו עליכם?

מטרת השאלה: לבחון את הכנות שלכם ואת המודעות העצמית שלכם.

איך כדאי לענות: שימו לב, מדובר באחת השאלות המכשילות ביותר, שדורשת מכם שוב את מיטב כישורי הדיפלומטיה שלכם. נסו להיות כנים ולומר את מה שאתם באמת חושבים שהממליץ יספר עליכם, אבל שימו לב לא להישמע שחצנים מצד אחד, ולא מצטנעים מדי מצד שני. אם יש נקודה מסוימת של בעייתיות שהממליץ עשוי להעלות, מומלץ שתתייחסו אליה בעצמכם בצורה כנה אך בלי להיכנס להתחשבנויות ולפרטי פרטים.

שאלה מכשילה מס' 8: אם היית בעל חיים, איזה בעל חיים היית?

מטרת השאלה: לבחון את היצירתיות, המקוריות וההומור שלכם.

איך כדאי לענות: בשאלות מהסוג הזה, הכל באמת פתוח. יותר מהתשובה עצמה, מה שמעניין את המראיין זה ההסבר שלכם, שיכול להראות את דרך החשיבה שלכם ולהצביע על היכולת שלכם לצאת מהקופסה ולהשתעשע - יכולת מבורכת בכל תפקיד שאליו תיכנסו. עדיף להימנע מבחירות בנאליות כמו אריה, אלא אם כן ההסבר שלכם ממש מוצלח. ואם קשה לכם לבחור - נסו לחשוב על חיה שיש לה תכונות משותפות לשלכם או כאלה שהייתם רוצים לאמץ.

שאלה מכשילה מס' 9: יש לך שאלות?

מטרת השאלה: אל תטעו לחשוב שאת השאלה הזאת, שמגיעה לרוב לקראת סוף הריאיון, שואל המראיין רק מתוך נימוס ולא מצפה לתשובה. גם כאן יש מטרה נסתרת, וכמו בשאלה הראשונה, המראיין רוצה לבדוק אם הגעתם מוכנים לריאיון, ולהבין לפי אילו קריטריונים אתם בוחרים את מקום העבודה שלכם.

איך כדאי לענות: חשוב שתמצאו מה לשאול, אחרת המראיין עלול לחשוב שלא התכוננתם לראיון או שאתם פשוט קופצים על כל מודעת דרושים הייטק שאתם רואים בלי שיהיה לכם יותר מדי אכפת לאן אתם מגיעים. קחו בחשבון שכמו שאתם מרגישים שהחברה רצינית ומקצועית כשהיא בוחנת אם כדאי לה להעסיק אתכם, כך גם אתם תיראו רציניים אם ייווצר הרושם שגם לכם יש אפשרות בחירה. שלוש או ארבע שאלות יראו על רצינות ועניין מצידכם, כאשר כמובן כדאי שלא כולן יעסקו רק בשכר ובתנאים אלא גם בשאר מרכיבי התפקיד והחברה.

המאמר נכתב על ידי שלומית כהן - מנהלת הגיוס בחברת גוטפרינדס המתמחה בתחום השמה להייטק.

בשיתוף גוטפרינדס, בשיתוף גוטפרינדס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully