וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מזהים התמכרויות מסוכנות ומה אפשר לעשות?

בשיתוף אורנית ויינשטוק – טיפול בהתמכרויות, בשיתוף אורנית ויינשטוק – טיפול בהתמכרויות

29.7.2020 / 16:24

אילו סוגי התמכרויות יש, איך תזהו אם מישהו בסביבתכם מכור לאלכוהול או סמים והכי חשוב - מה ניתן לעשות כשמזהים התמכרות כזו? אורנית ויינשטוק - טיפול בהתמכרויות מספקים את התשובות

סמים. freepik,
סמים/freepik

אחת המחלות הלא נעימות היא מחלת ההתמכרויות, כאשר לוקח זמן רב לאנשים להבין שמדובר באמת במחלה ולא סתם בבעיה שקל לטפל בה. חלק מההתמכרויות הן לחומרים ולכן גם מלוות בתסמינים גופניים קשים, וחלק מההתמכרויות כולל התנהגות מאוד פוגענית גם כלפי המכור עצמו וגם כלפי סביבתו. בכל מקרה כזה ההתמכרות דורשת טיפול ממושך ולמעשה הנגמלים אמורים להיות מודעים למצבם ולטפל בעצמם כל החיים. התמכרות אינה מסתיימת בזבנג וגמרנו בלבד.

איך מזהים מכור לסמים ולאלכוהול?

ההתמכרות הזאת קלה יחסית משום שהחומרים נמצאים בכל מקום והם זמינים למכור בגלל הבעיה שלו. הוא לא יכול בלעדיהם ולכן חייב לצרוך מהם כל הזמן. הם יימצאו או בחדרו או בארון מיוחד, או שינסה להסתיר זאת ממשפחתו ומחבריו על ידי הסתרתם במקומות מיוחדים שרק הוא יודע עליהם. אלה יכולים להיות בקבוקים או שקיות חומרים וכדורים שרק במקרה תיתקלו בהם אם אינכם גרים שם. אם אתם בני הבית תצטרכו לעשות חיפוש מיוחד ויסודי כדי למצוא אותם.

בעיית הכסף

מכורים לחומרים וגם להתמכרויות נמצאים כל הזמן בבעיית כסף. אם אינם מרוויחים הרבה כסף הם יצטרכו לגנוב ולשקר כדי להשיג את הכסף או להסתבך בהלוואות. אם אתם מתחילים לראות חפצים שנעלמים כי מכרו אותם, או לקבל הודעות מוזרות מהבנק או מאנשים שלוו מהם כספים, זה סימן שמישהו מנצל את האמון שלכם כדי להוציא הרבה כסף ואולי אפילו על שמכם. צריך מאוד להיזהר על מנת לא לתת גישה לאנשים אלה לכספים ולחשבונות שלכם.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady

תופעות פיזיות

חומרים קשים כמו קוקאין והרואין גורמים לאנשים גם לתופעות פיזיות ברורות כמו התנהגות תזזיתית ועצבנית וחוסר מנוחה ועצבנות, אפילו אגרסיביות. מהצד השני, קנאביס גורם לרוב האנשים לרוגע עד כדי אופוריה ושניהם יכולים להראות אפאתיות מוחלטת כשהם תחת השפעה. שני הסוגים מאבדים יכולת לשלוט בעצמם ובתגובות שלהם ולכן אסור להם לנהוג או לטפל במכשירים מסוכנים ורגישים במצב כזה. כמו כן, יש מקרים של עילפון ואובדן חושים שיכול לגרום להם לאשפוז.

התמכרות למסכים

ההתמכרות הזאת נראית פשוטה אבל היא בעייתית משום שאנשים שמכורים למסכים פשוט לא יכולים לעשות שום דבר אחר כשהם משחקים בווידאו במשחקי מחשב או גולשים ומטפלים בענייניהם. הם ישנים בקושי ולא יוצאים מהבית והמשותף להם ולשאר המכורים לחומרים נוספים הוא הזנחה כוללת של עצמם, של חייהם, של התזונה והשתייה שלהם וגם של ההיגיינה והתחזוקה של הבית. במקרים כאלה הם מאבדים קשר עם המציאות ועם בני המשפחה וחברים.

טיפול בהתמכרויות

שום גמילה מהתמכרות לא מתחילה בלי מודעות לכך ובקשת עזרה עצמית. אם המכור אינו מוכן לעשות שינוי גדול בחייו שום טיפול לא יעזור והוא יחזור לסורו במוקדם או במאוחר. לאנשים כאלה חובה למצוא פתרון אחר שלא יגרום למותם או לפגיעה באחרים עד אז.


המידע בעמוד נכתב ע"י צוות המרכז לטיפול וייעוץ של אורנית ויינשטוק - טיפול בהתמכרויות . מומחית לגמילה מהתמכרויות.

בשיתוף אורנית ויינשטוק – טיפול בהתמכרויות, בשיתוף אורנית ויינשטוק – טיפול בהתמכרויות
  • עוד באותו נושא:
  • התמכרות
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully