וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להחזיר את השמחה הביתה: קורס הדרכת הורים מבית מיכל צוקר

בשיתוף ד"ר מיכל צוקר, בשיתוף ד"ר מיכל צוקר

29.7.2020 / 8:43

קשיים רבים במשפחה נובעים מערבוב בין בעיות בזוגיות ובעיות עם הילדים. ד"ר מיכל צוקר מלמדת איך לעשות סדר בדברים ולשפר את חיי המשפחה

ד"ר מיכל צוקר. איילת צוקר,
ד"ר מיכל צוקר/איילת צוקר

הפילוסוף ג'ורג' סנטיאנה טען כי "משפחה היא אחת מיצירות המופת של הטבע". עבור אנשים רבים המשפחה היא העוגן בחיים ואין מילים שיוכלו להגדיר את חשיבותה. עם זאת, אנשים רבים חווים קושי בניהול חיי הזוגיות וההורות בתוך המשפחה. בשנים האחרונות עולה המודעות בקרב הורים רבים בצורך בטיפול המעניק מענה רב תחומי לאתגרים שניצבים בפני המשפחה.

אחת מהיועצות המשפחתיות המובילות בישראל היא ד''ר מיכל צוקר, יועצת זוגית ומדריכת הורים עתירת ניסיון כמטפלת וכמרצה, שלאחר שנים של טיפולים בזוגות ובמשפחות הקימה את ''נמש'', בית הספר ללימודי מקצועות המשפחה, במסגרתו היא מעניקה קורסים להדרכת הורים וייעוץ משפחתי.

מיכל היא ד''ר למדעי הרפואה, ולאחר שנים של מחקר כמדענית בבית חולים, החליטה שהייעוד שלה נמצא בתחום הטיפולי. "העבודה כמדענית הייתה חוויתית ומאתגרת, אך המחסור באינטראקציה עם אנשים הקשה עליי מאוד," היא מספרת "אנשים זה הדבר הכי מרגש שיש בעולם הזה, ולכן התחלתי להכיר וללמוד לעומק את העולם הטיפולי מכל היבטיו: אישי, זוגי ומשפחתי. לאחר תקופה ארוכה במהלכה שילבתי בין עולם המדע לעולם הטיפולי, החלטתי לצאת לדרך עצמאית כמטפלת ויועצת זוגית והורית והתמסרתי לכך באהבה גדולה."

בשיחה שערכנו עם מיכל היא מספרת על האג'נדה שלה כמטפלת זוגית ומשפחתית, על האתגרים הניצבים בפני ההורים ועל הקורסים להדרכות הורים שהיא מעניקה. "אני מאמינה שיחד עם ליווי נכון, במרחב המוגן של הטיפול, אפשר למצוא את הדרך לחיים משותפים מלאים בשמחה, תחושת הגשמה ותחושת שייכות. אני בהחלט מאמינה שגם אחרי שנים ארוכות של זוגיות עדיין אפשר ליהנות יחד באהבה ובשמחה. כך אני חיה וכך אני מלמדת את המטופלים ואת התלמידים שלי בבית הספר להדרכת הורים ויועצים משפחתיים."

ד"ר מיכל צוקר. איילת צוקר,
ד"ר מיכל צוקר/איילת צוקר

מהם האתגרים המשמעותיים שניצבים בפני ההורים?

"אחד מהאתגרים הגדולים ביותר של הורים הוא עניין הגבולות. המון הורים חוששים להחזיק גבולות ברורים עם הילדים שלהם. ההורים חוששים שאם הם יסרבו לבקשות הילדים זה יגרום לילדים לא לאהוב אותם ולחוש מתוסכלים. מצד שני, הגבולות חשובים מאוד. בית ללא גבולות גורם לילד להרגיש לא מוגן. אני מציעה להסתכל על כך בצורה שונה - הצבת גבולות לא חייבת להיות בצורה נוקשה. אפשר לשים גבול בחיוך ובאהבה - ללא לעג, ללא כעס, אלא בחיוך ועם הרבה חיבה. אתגר נוסף קשור לערבוב בין קושי זוגי לקושי הורי. המון פעמים הקשיים בזוגיות ובהורות מתערבבים לנו. במהלך הטיפול אני פוגשת זוגות רבים שמציפים בעיות שהם מייחסים לזוגיות שלהם, אבל מדובר בבעיות שהמקור שלהם הוא בילדים. כל עוד הם לא יפתרו את הקושי מול הילדים, הבעיה הזוגית לא תיפתר."

מיכל מספרת כי בניגוד לייעוץ זוגי, שהטיפול בו מתבצע באמצעות תהליך ממוצע של מספר חודשים, בכל הקשור ליעוץ הורי או משפחתי התוצאות הן מיידיות. "במרבית המקרים כבר בשבוע שלאחר הטיפול הראשון ניתן להרגיש בהבדל ובתוצאות הטיפול שכמובן אם מקפידים על הכלים שנרכשו בטיפול ניתן לשמר אותן לאורך זמן רב."

כאמור, בשנים האחרונות מיכל הקימה את ''נמש", בית הספר ללימודי מקצועות המשפחה, במסגרתו מתקיימים קורסים להדרכות הורים להכשרת יועצים משפחתיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
נמש. יח"צ,
נמש - בית הספר ללימוד מקצועות המשפחה/יח"צ

למי הקורסים מתאימים?

"הקורס מיועד למאמנים, מטפלים אישיים או זוגיים, יועצים חינוכיים, אנשי חינוך ואקדמאים שמחפשים הרחבת ארגז הכלים הטיפוליים או שינוי כיוון מקצועי. בנוסף, גם הורים שמעוניינים לשפר את היכולות ההוריות שלהם, ללמוד איך ליהנות מהחיים המשפחתיים ולייצר אווירה של שמחה בבית, יכולים למצוא בקורס עניין רב."

מה כוללים הלימודים בקורסים?

הלימודים כוללים ידע אקדמי תיאורטי וכן התנסות בסימולציות ותרגולים. בהיבט האקדמי תיאורטי - בקורס נלמד את עקרונות ההורות המיטיבה, נכיר מקרוב את התיאוריות הפסיכולוגיות המרכזיות: התיאוריה האדלריינית, תיאוריות התפתחות הילד והמתבגר, תיאוריות המשפחה כמערכת ועוד. בנוסף, נלמד את עקרונות היסוד של הדרכת ההורים ודרכי התמודדות עם מצבים מיוחדים כגון: דימוי עצמי נמוך, השמנת ילדים, הפרעות קשב, מיניות, מריבות אחים, קשיי גמילה, גיל ההתבגרות, חרדות של ילדים, גירושין, משפחות מורכבות ועוד.

התלמידים בקורס יקבלו כלים להתערבות ממוקדת מטרה שבעזרתם יוכלו ללמד הורים איך להשיג את שיתוף הפעולה של הילדים, איך לייצר ולשמר גבולות בבית ואיך ליהנות מלהיות הורים."

בוגרי הקורסים זוכים לתעודת הסמכה יוקרתית בתחום שמאפשרת הרחבה של הקליניקה כמטפלים משפחתיים. בנוסף, מיכל מספרת כי הליווי האישי שלה לתלמידים נמשך כל העת, גם לאחר סיום הקורס "אני לא נוטשת את הבוגרים שלי ומלווה אותם עד שהם פורשים כנפיים ויוצאים לעצמאות כמדריכים מקצועיים ומנוסים."

ד"ר מיכל צוקר. איילת צוקר,
ד"ר מיכל צוקר/איילת צוקר

לסיום, ביקשנו ממיכל את ''טיפ הזהב'' לזוגיות מוצלחת וחיי משפחה מאושרים

"כשרוקדים את ריקוד החיים, לעיתים דורכים אחד לשנייה על הרגליים. החברה מלמדת אותנו שכשלמישהו כואב - הצד השני אשם. זו טעות בעיני. לא תמיד כשלבן או בת הזוג כואב, הפרטנר אשם. זוגות שמצליחים להבין את זה מצליחים לפתור בעיות בקלות. הרי כשצד אחד נפגע, אין צורך להיכנס למסע הצדקה עצמית. אם נצליח ברגע כזה לתמוך ולהיות שם עבור הפרטנר, בלי לקחת את האשמה עלינו, נוכל לשחרר את הפרטנר מהכאב ולאפשר לו לראות שגם לנו לא קל."

לאתר

לעמוד הפייסבוק

בשיתוף ד"ר מיכל צוקר, בשיתוף ד"ר מיכל צוקר
  • עוד באותו נושא:
  • משפחה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully