וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המכללה ששינתה את איך שסטודנטים לומדים

בשיתוף מכללת אפיק, בשיתוף מכללת אפיק

27.7.2020 / 11:49

פחות ופחות סטודנטים נרשמים לאוניברסיטאות אלא מעדיפים מכללות. בנוסף המעבר ללימודי אונליין מתרחב גם הוא

מכללת אפיק. מכללת אפיק,
מכללת אפיק/מכללת אפיק

ביום חמישי בשעה 18:00 זה קרה. השיעור הראשון בקורס האונליין של מכללת אפיק נחת בתיבת המייל שלנו ופתאום הבנו על מה כולם מדברים. זהו רק שבוע הניסיון הראשון שלנו אבל כבר עכשיו אפשר לומר שהוא עמד בציפיות מעל ומעבר: איכות הצילום, הסאונד, אפשרויות הצפייה, אפשר לשאול שאלה את המרצה. העידן החדש של ההשכלה הגבוהה הגיע, והוא כנראה הולך להשאיר כמה שחקנים וותיקים בלי פרנסה.

מה קורה לאוניברסיטאות?

הזינוק של מכללת אפיק לא קרה במקרה. הנתונים מלמדים שסטודנטים מפסיקים להירשם לאוניברסיטאות, ואלה מהם שעושים את זה כנראה לא ימשיכו לתואר שני. וזה לא בהכרח רע. ההשכלה הגבוהה עושה בימים אלה את דרכה לשלב ההכשרה המקצועית עם מסלולי לימודי שמאות, כאשר עליית האינטרנט הביאה את לימודי המקצוע למרחק הקלקה.

תחילה הגיעה המהפכה לעיתונות הכתובה שמצאה עצמה בנחיתות מול אתרי החדשות, אחר-כך היו אלה ערוצי הטלוויזיה, וכעת מי שנאלצים לשנות את אופן פעולתם הם מוסדות ההשכלה הגבוהה. עפ"י נתוני המועצה להשכלה גבוהה, ישנה ירידה מתמשכת באחוז הסטודנטים שנרשם לאוניברסיטאות. בין השנים 2014 ל- 2018 חלה ירידה של 6,000 סטודנטים ברישום ללימודי תואר ראשון באוניברסיטאות בזמן שאוכלוסיית ישראל גדלה בקצב של כ-2% בשנה.

באוניברסיטאות טוענים כי המשבר הוא זמני, אך יודעי דבר סבורים כי התופעה רק תחריף. הסיבה העיקרית למצבן של האוניברסיטאות מתרחשת כבר בשלב התיכון, והיא הירידה במוטיבציה של התלמידים, שבעידן האינטרנט קשה להם לשבת 6 שעות ביום ולשנן חומרי לימוד לא עדכניים עבור בחינות בגרות שלא באמת יכינו אותם לשוק התעסוקה.

סיבה שני וחשובה יותר לירידה בנרשמים לתואר ראשון, היא עלייתן של המכללות ושל האינטרנט בהווה, אשר מנגישים את ההשכלה הגבוהה לקבוצות שלפני כן לא מצאו את דרכן במערכת הציבורית. ב-1990 רק כ-9% מהסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה השתייכו לאיזור הדרום, לעומת 15% כיום, ובאיזור הצפון מספר הסטודנטים עמד על שליש מזה של ימינו, כאשר מי שאחראים לגידול הן המכללות, לא האוניברסיטאות.

אחוז הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות. המועצה להשכלה גבוהה,
אחוז הסטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות/המועצה להשכלה גבוהה

המכללה שפרצה את תקרת האונליין

על רקע דעיכת האוניברסיטאות נכנס בשנות האלפיים שחקן חדש לזירת ההשכלה הגבוהה - מכללת אפיק. המכללה עלתה לכותרות לאחר שהכפילה את מספר הסטודנטים שלה בזמן משבר הקורונה שהשאיר רבים מהסטודנטים ללמוד מהבית.

המכללה נוסדה ב-2008 ע"י אלי קאופמן, יזם בעל ותק של 15 שנה בתחום הנדל"ן והשווקים הפיננסיים, והחלה לשנות את תמונת ההשכלה הגבוהה בישראלי באמצעות גישה יוצאת דופן: העדפת הפרקטיקה על התיאוריה, הלמידה "מהשטח" על פני הספרים המשעממים. אך מיותר מכל, היו אלה קורסים אונליין שהשלימו סופית את המהפך באופן שבו נלמדים מקצועות בישראל במאה ה-21.

"בסופו של דבר צריך לא רק ללמוד, צריך להוריד את זה לפרקטיקה", מסביר קאופמן. "זה לא משנה אם תלמד שמאות מקרקעין, יזמות נדל"ן, שוק ההון... אתה צריך להוריד את זה לשטח. להכיר אנשים טובים, ליצור קשרים ולהתחבר לקהילה טובה שמחברת אותך לעשייה".

לימודי שמאות מקרקעין - לומדים בלי להגיע לכיתה

על אף ריבוי המסלולים בה, את עיקר ההכרה שלה בזירה הפדגוגית הישראלית רכשה אפיק בתחומי השמאות ושוק ההון. המכללה הפכה לפורצת דרך כאשר הפכה לראשונה בארץ שמכשירה שמאי מקרקעין אונליין. במסלול קורס שמאות מקרקעין במכללת אפיק איך ההכשרה שלה נראית בשטח, ויש הרבה מה לראות. השלב הראשון בהכשרה הוא הרישום למסלול, בו מקבלים הסטודנטים גישה לצפייה למשך שנה לפחות, במהלכה הם נחשפים לכל הקורסים הנחוצים לצורך מעבר בחינות מועצת השמאים.

מבחינת הסטודנטים, מדובר ביתרון משמעותי על פני הכיתה הפרונטאלית (גם זו קיימת), במקום להגיע לכיתה הם צופים בקורסים בזמנם הפנוי מהיכן שהם רוצים. הם גם מסוגלים להריץ את קצב הדיבור של המרצה מבלי שהדבר ישפיע על איכות הסאונד, ובכך להתקדם מהר יותר מקצב השיעור הרגיל. ברמת החוויה האישית, ניכר כי אין כמעט הבדל בין צפיה במחשב לנוכחות בכיתה.

השלב הבא בהכשרה הוא שלב הבחינות. בשמאות מקרקעין ישנן שני מועדי בחינות, מועד קיץ ומועד חורף, וההכנה לבחינות מתחילה מספר שבועות לפני מועד הבחינה. גם כאן, המסלול כולו נעשה מהבית. המכללה מקיימת תרגולים אונליין על חומרים נבחרים ומשפרת בכך את סיכויי המעבר של הסטודנטים.

דוגמאות בולטות לכך הן הבחינות האחרונות במדידה ומיפוי בה עברו 95% מהסטודנטים של המכללה את הבחינה, או בחינת מיסוי מקרקעין בה שליש מהעוברים בכל הארץ השתייכו לאפיק, תוצאות שמכללות אחרות לא מסוגלות להתחרות בהן.

לימודי שמאות רכוש - אין צורך בתואר

תחום שמאות הרכוש הוא אולי הדוגמא הטובות ביותר למסלול לימודים שנותן מה שאוניברסיטאות לא מסוגלות. מדובר במקצוע חסר תחליף בתחום הביטוח, שכן שמאי הרכוש הוא זה שמעריך נזקים עבור חברת הביטוח, ואף על פי כן לא נדרש תואר ראשון על מנת ללמוד אותו. למעשה, אין צורך אפילו ברישיון, מכיוון שאת רוב ההתמקצעות מבצע השמאי במהלך ההתמחות ובשנות העבודה הראשונות כשכיר.

בשל העובדה שעד היום לימודי שמאות רכוש אינם נלמדים באוניברסיטאות, סובל המקצוע ממחסור שאותו נאלצות להשלים המכללות הצעירות והדינמיות. "הרבה מאוד שמאים היום הם אנשים ממקצועות אחרים בכלל", מסביר שמאי הרכוש הוותיק ליאור בן-נון. "מדובר למשל בעורכי דין למיניהם, שנלקחו ע"י חברות הביטוח בשביל לצורך הסבת אקדמאים לשמאות רכוש, אבל זה ממש לא מספיק, וגם הידע שלהם מצומצם."

המחסור מוליד הזדמנות, ובעקבותיו הפכה מכללת אפיק לחוד החנית בהכשרת המקצוע בארץ. המכללה מפוקחת באופן קפדני ע"י הארגון לקידום והעשרת שמאים בישראל, המסייע למתמחים וסטודנטים במציאת עבודה, מקיים השתלמויות לשמאים ומבצע בקרה על טיב החומר הנלמד.

כנסים והשתלמויות

כאשר באים להשוות את ההבדלים שבין מכללות לאוניברסיטאות, קל לשכוח את הצד החשוב ביותר אולי בנפשו של הסטודנט - חיי החברה. סטודנט באוניברסיטה מסיים את הלימודים לאחר מספר שנות לימוד וכנראה לא יחזור אליה יותר. סטודנט במכללה וותיקה לעומת זאת, יוזמן לפחות פעם בשנה לכנסים או השתלמויות מטעם המכללה.

במכללת אפיק הדבר בא לידי ביטוי בכנסים שמקיימת המכללה לפחות פעם בשנה. כנסים מתוקשרים אלה מסוקרים ע"י ערוצי הטלוויזיה והעיתונות הכלכלית ואליהם מוזמנים בוגרי המכללה לדורותיהם. בכנס האחרון למשל זכו בוגרי המכללה לפגישה פנים אל פנים עם בכירי ענף השמאות בארץ - השמאי הממשלתי אוהד עיני, יו"ר לשכת השמאים לשעבר אוהד דנוס ואורחים רבים נוספים.

העתיד שייך לאונליין

האם עידן האוניברסיטה עובר מהעולם? הדבר אינו ודאי, אך הנתיב הנוכחי נראה בלתי ניתן לעצירה. אם בעבר היו אלה המכללות שנגסו בנתח השוק של האוניברסיטאות, היום ללא ספק עושה זאת האינטרנט, אשר מביא את לימודי התעודה וההכשרות המקצועיות לכל סטודנט ומכל מקום בארץ. שינוי זה לא רק שמסיט סטודנטים מהאוניברסיטאות לעברן של המכללות, הוא גם מסיט אותם מהמכללות הסטגנטיות לעברן של המתחדשות והדינאמיות. העתיד כבר כאן - והוא נמצא באונליין.

מכללת אפיק, שפרצה את הדרך ללימודי האונליין, עשתה זאת ועושה זאת בצורה מעוררת הערצה, נראה לכם שאוניברסיטאות ילמדו דבר או שניים ויפנו לכיוון האונליין?

בשיתוף מכללת אפיק, בשיתוף מכללת אפיק
  • עוד באותו נושא:
  • מכללות
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully