וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיוס הון לעסקים ומיזמים - כך תעשו את זה נכון

בשיתוף חנן עמוס, בשיתוף חנן עמוס

26.7.2020 / 9:08

כל מיזם מתחיל ברעיון. במחשבה ראשונית ליצור משהו שיום אחד יגדל ויהיה בעל משמעות. הדרך מאותו רגע ועד להצלחה, דורשת התמדה, התכווננות נכונה וגם... מציאת פתרונות כלכליים

חנן עמוס. יח"צ,
חנן עמוס/יח"צ

פעולת גיוס הון היא פעולה משמעותית וחשובה הנדרשת בשלבים שונים של המיזם והעסק. כיצד נצליח להשיג את המימון הנדרש? פנינו אל חנן עמוס, יועץ כלכלי פיננסי וחזרנו עם חדשות טובות.

גיוס הון הוא למעשה מציאת פתרון מימון ולרוב מדובר בהלוואה. במקרה של עסק או מיזם חשוב להכיר את האפשרויות השונות כיוון שכל החלטה כלכלית בתחילת הדרך תשפיע על היכולת להצליח בהמשך. הדבר נכון גם למיזמים בתחילת דרכם וגם לאלו שכבר פעילים וזקוקים, מסיבות אלו ואחרות, להזרמת כספים.

ההבדלים בין הלוואה מהבנק לבין גיוס הון

פעמים רבות העסק או המיזם לא יוכלו להתחיל את דרכם או להתפתח ללא גיוס כספים. לא מדובר על הלוואה לצורך טיול לחו"ל או לסגירת מינוס אלא על כסף שנועד למינוף. כלומר, הסכום שיכנס יאפשר לבצע פעולות של הקמה, פיתוח וצמיחה. לסיבות אלו ישנן פתרונות אשר מיועדים לעסקים.

נכון להגיד כי בעל עסק קטן יכול לפנות אל הבנק כדי לבקש הלוואה, רבים גם יעדיפו לפנות לסניף בו מתנהל החשבון האישי, אך התוצאה לרוב אינה תתאים לעסק. בדיקה מקיפה ועניינית תכוון לקרנות ומקורות אשר מיועדים לעסקים. בעוד שהלוואה אישית יכולה להיות מצומצמת מבחינת הסכום וגבוה מבחינת הריביות (ולכן לא תתאים לצורך האמיתי) ואף עשויה להיות יקרה מבחינת הריביות!

גיוס הון יכול להיות בעלויות נמוכות ובסכומים גבוהים.

גופים שמומלץ לפנות אליהם

גיוס הון לעסק יתבצע בצורה שונה מהגשת בקשה להלוואה אישית. על פי עמוס, ישנם מקורות שונים אשר יכולים לתמוך ביזמים ובהם: קרנות פיתוח, קרנות ללא ריבית ואף הלוואות בערבות המדינה. המשותף לכל הגורמים הוא שהסכום אותו אפשר לבקש גבוה והריביות נמוכות (בהשוואה להלוואה רגילה בבנק).

למשל, קרן "קורת פיתוח הנגב והגליל " יכולה להעמיד לרשות המיזם סכום של עד 750 אלף ₪ בריבית של פריים +2.1% .בנוסף, קרן זו מאפשרת ליזמים ליהנות מגרייס ופיצול ההחזר לאורך 60 חודשים.

קרן "נתן" ללא ריבית תעמיד לרשות העסק סכום של עד 240 אלף ₪, ללא ריבית ותקופת ההחזר תעמוד על שלוש שנים. אלו חלק מהגופים שמומלץ לבדוק בתהליך גיוס הכספים.

קרן "נס" - מאפשרת לקבל הלוואה עד 400,000 ₪ להקמת או פיתוח העסק ו 200,000 ₪ לצורכי הון חוזר בריבת מועדפת של פרים + 1.5% וזאת באמצעות הבנק הבינ"ל. הלווה יצטרך להגיש תוכנית מאושרת על ידי יועץ עיסקי המאושר על ידי הקרן ולהעמיד 1-2 ערבים להלוואה. יתרונה של הקרן שהיא אינה דורשת בטחונות בדמות פיקדון.

קרן פועלים " כלל " - מאפשרת גיוס הלוואה לצורכי הקמת עסק / פיתוח העסק מ 100,000 ₪ ועד 2,000,000 בכפוף למחזור העסקי של הלקוח (יתרונה שלעסקים קטנים עד למחזור של 6,250,000 היא מאפשרת הגשת בקשה עד לסכום של 500,000 ₪ ללא תלות במחזור) הריבית נקבעת בהתאם לשיקול דעת הבנק ולרוב תעמוד על פרים + 2.9% עם אפשרות לדחיית תשלום בשנה הראשונה ופריסת ההלוואה לתקופה של 6 שנים .

קרן בערבות מדינה - הקרן הוותיקה ביותר, מגובה בערבות המדינה באמצעות הסוכנות לעסקים קטנים . מעמידה הלוואות לעסקים קטנים בשיעור של עד 500,000 ₪ (עד למחזור שנתי של 6,250,000 ₪ ) ולעסקים יותר גדולים עד 2,000,000 ₪ ( על פי מפתח של 8% ממחזור). הקרן מעניקה דחיית תשלום של 5 חודשים ופריסה לעד 60 תשלומים. הריבית לרוב תהא פרים + 2.9%. בטחונות 10% - 25% בהתאם למסלול ההלוואה.

קרן "דיסקונט לעסקים" - הלוואה עד 1,000,000 ₪ לעסקים פעילים בעלי ותק של 3 שנים (בעלי מחזור שנתי מינימאלי של 1,000,000 ₪ בשנה), ️ללא בטחונות וללא ערבים. הלוואה מוענקת לצורכי: רכישת ציוד פיתוח העסק, הון חוזר. פריסה עד 60 תשלומים.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

השפעת אמצעי המימון על המיזם

מיזמים רבים אינם מצליחים לקום או נופלים בשלבים הראשונים וכל זאת כיוון שאין להם את היכולת הכלכלית להמשיך בדרכם. במקביל, ישנם מיזמים אשר נופלים בשל מימון לא מתאים. בעיות תזרים מזומנים פוגעות במימוש התוכנית העסקית וברגע שלעסק אין "חמצן" גם אנשי המקצוע הטובים ביותר לא יוכלו להתקדם.

כאשר ההחזרים החודשיים גבוהים מדי או כשהסכום הראשוני שנלקח אינו מספיק כדי להתקדם, התוצאה היא עצירה של הפעילות. המימון משפיע על העסק והמיזם לאורך כל הדרך. תכנון כלכלי נכון הוא קריטי להצלחה ובחינה של האפשרויות השונות העומדות לרשות המיזם היא חלק בלתי נפרד מהניהול שלו.

האם הגיע הזמן לבדוק את אמצעי המימון?

בעלי עסקים רבים שואלים כיצד ידעו שהגיע הזמן לבחון את אמצעי המימון. עמוס משתף אותנו כי למעשה ישנן מספר נקודות בהן כדאי לבחון את האפשרויות השונות. כבר בתחילת הדרך כדאי לבדוק כמה כסף יידרש כדי להפעיל את העסק או המיזם בטווח של ששת החודשים הקרובים או עד שצפויים להיכנס כספים (תלוי כמובן בסוג העסק). בעסקים פעילים יש לבצע בדיקה לקראת התפתחות חדשה, הכנסת מכונה ושירות או מוצר חדש.

גיוס ההון יכול לשמש עבור רכישת טכנולוגיה, ייעוץ, שיפוץ, פיתוח ועוד. תכנון מוקדם והבנה מהם אמצעי המימון הקיימים בשוק, יכולים להקל על העסק מבחינה תפעולית וכלכלית. פעמים רבות הגיוס מהווה את ההבדל בין הקמת לאי הקמה של המיזם, בין התפתחות לבין נפילה של עסק קיים.

חשוב לציין כי העסק או בעל המיזם לא חייב להכיר את כל אמצעי המימון. יועצים המתמחים בתחום מכירים היטב את הקרנות השונות שיכולות להתאים לכל עסק. במסגרת העבודה המשותפת על היועצים להיפגש עם העסק, להכין תוכנית עסקית ולפנות בצורה הנכונה שתגדיל את הסיכויים לקבל את הכספים הנדרשים.

נכתב בשיתוף עם היועץ העסקי הוותיק והמוביל חנן עמוס ומשרדו "חנן עמוס-יעוץ כלכלי פיננסי" המספק שירותים של ייעוץ עסקי באילת, גיוסי הון, ניהול פיננסי ועוד.

בשיתוף חנן עמוס, בשיתוף חנן עמוס
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully