וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סטארט-אפ: איך להקים עסק בינלאומי מסטארט-אפ

בשיתוף מתודע, בשיתוף מתודע

23.7.2020 / 13:06

יש לך רעיון או פטנט? מהו תהליך פיתוח רעיון עסקי ואיך בונים עסק מצליח? מה ההבדל בין סטארטאפיסט ליזם עסקי אחר? פנינו למנכ''ל מכון מתודע, ג'ואלי אבניה, אשר נחשב לאחד ממובילי התעשיה ובעל מוניטין בינלאומי של הרבה שנים בתחום

מתודע. יח"צ,
מכון מתודע-מומחים בינלאומיים לפיתוח וקידום רעיונות ופטנטים/יח"צ

ב"מתודע", מומחים-מוסמכים עם נסיון רב-שנים ומגוון, בונים אסטרטגיות לתחומי החיים, עסקים, ארגונים, סטארט אפ, ספורטאים ופוליטיקאים. בנוסף הם גם מלמדים, מאמנים ומטמיעים למטרות יישום מה ואיך לעשות כדי למקסם תפוקות ולהשיג מטרות.

בשיחה שערכנו עם מנכ''ל החברה ג'ואלי אבניה, רצינו להבין לעומק את הנושא מאחר והיום הרבה מאד אנשים הם יזמים ורגע לפני שהם קופצים למים העמוקים, כדאי לקבל טיפים מאחד המומחים בתחום.

מהי יזמות עסקית ומהו סטארטאפ, מה מאפיין אותם במיוחד היום?

יש לא מעט הגדרות ליזמות וסטארטאפ, אולם יש אבחנה ברורה בין שתי ההגדרות. לא כל יזמות היא סטארטאפ ואולם כל סטארטאפ הוא יזמות עסקית. אסביר: יזמות עסקית היא פעילות תהליכית להקמתו של מיזם מכוון רווח שמנצל הזדמנות לצמיחה ולהצלחה עסקית.

יזמות שהיא גם סטארט-אפ חייבת להיות מעורבת תמיד בפיתרון חדשני "שובר-שיוויון", עם יכולת צמיחה מהירה. זה יכול להיות בתחום הטכנולוגי, מוצרים או שירותים חדשים, שיטות ייצור חדשות, עיצוב, מבני עלות או תמחור חדשים, מודל עסקי חדש, רעיונות מימון חדשים, וחידושים רבים אחרים. המונח סטארטאפ החל להיות שגור בתחילת שנות ה-80 של המאה הקודמת והיום הוא מאד פופולרי. יזמות עסקית היא פקטור מרכזי בהצלחת כלכלות קפיטליסטיות.

מה שמאפיין היום יזמויות בעיקר בניגוד לעבר היא העובדה שבעבר כוחות הצמיחה הכלכלית נטו להעדיף אנשי עסקים מבוססים יותר מעולם התאגידים וכיום ב"כלכלה החדשה" ניכר השינוי בכך שהדור הצעיר דומיננטי יותר ופעיל יותר בסטארטאפס, הם שולטים בטכנולוגיות מתקדמות ולא חוששים מהשינוי שיביאו. עם חיסרון ניכר אחד והוא שבדר"כ הסטארטאפיסטים חסרי משאבים כמו ניסיון עסקי או מימון התחלתי. העובדות והמחקרים מוכיחים שיזמים עם רקע לימודי וניסיון עסקי מתאים או בסיוע של ייעוץ ליווי ומנטורינג, מצליחים יותר.

מהם שלבי הפיתוח והקידום של רעיון או פטנט והתוצאה שתתקבל?

נתחיל מהתוצאה המתבקשת, "השורה התחתונה" בתהליך היא הוכחת היתכנות מקיפה ומושלמת בכל תחום פעילות עסקי ארגוני ותפעולי ביחס לרעיון החדש. שתהיה העוגן בגיוסי-הון, משקיעים שת"פ אסטרטגיים וכד' בהקמתו של העסק החדש כשבבסיסו הרעיון העסקי או הפטנט ממנו התחלנו הכל.

שלבי הפרוייקט יכולים להשתנות מעט בהתאם לרעיון ולתחום בו הוא עתיד לפעול, האם זה מוצר, שירות או אפליקציה, האם מדובר במוצר/שירות עם רגולציה מיוחדת כמו בתחום הבריאות למשל תהיה האבולוציה של פיתוח הרעיון שונה במקצת, ואולם בדרך כלל התהליך כולל מחקרי שוק, מימוש מבחינה טכנית, הוכחת היתכנות תפעולית וייצורית, בניית תכנית עסקית-אסטרטגית, פיננסית, שיווקית ומיתוגית, בניית אב-טיפוס, הקמת חברה וגם גיוס-הון משקיעים ועוד. זאת ועוד שירותים כמו רישום פטנטים אנחנו מספקים ללקוחותנו בהתאמה אישית לשוק המקומי ולשווקים בינלאומיים תחת קורת גג אחת במסגרת זמן קצרה באופן ניכר מהמקובל בשוק וברמה מקצועית גבוהה. זהו מסע מאתגר של הפיכת הרעיון הגולמי שלך לעסק רווחי''.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - עכשיו בישראל

בשיתוף נומייר פלוס

האם חייבים ברישום פטנט?

אנחנו במכון-מתודע ממליצים על רישום הגנה במידה ומדובר ברעיון חדשני שאין בנמצא, אנחנו יכולים לבצע חיפוש במאגרי מידע בינלאומיים ולהתחיל ברישום ראשוני/זמני (פרוביזיונל), אף על פי שתהליך זה אורך כשנתיים שלוש. בפעולה זו גלומים יתרונות רבים לרבות ובעיקר הכרה של בעלות על הרעיון.

בנוסף אנו ממליצים לממציאים לא לספר או להראות לאף אחד את הרעיון לפני שיתחייבו מולם במסמך לשמירת סודיות ( NDA).

למרות האמור לעייל ומתוך ניסיון רב ניתן לומר באחוזי סבירות גבוהים שכבר בתהליך ההמתנה לאישור ניתן יהיה למכור את הפטנט לחברות או למשקיעים וניתן אפילו להתחיל בהפעלת עסק, מכירות ושיווק אפילו אם הפטנט לא יאושר לבסוף.

אנחנו במכון-מתודע מתמחים בעריכה ורישום פטנטים בינלאומיים וברישומי הגנה כמו, זכויות-יוצרים, סימן-מסחרי, עיצוב חדשני, פטנט זמני ופטנט רשמי מאושר.

כיצד ומתי עושים גיוס-הון לסטארטאפ ?

גיוס-הון או מימון בשפה העממית לסטארטאפ הוא לעיתים קרובות אחד השלבים המתסכלים ביותר בתהליך. במיוחד אמורים הדברים לסטארטאפ בשלביו המוקדמים, שם לרוב יזדקק היזם להשתמש במקורותיו האישיים.

אנו ממליצים ללקוחותינו להיכנס לתהליך זה לאחר שיש בידם הוכחת היתכנות כוללת ומושלמת כתובה ומדברת בשפה שמקורות המימון מבינים וישתכנעו שהשקעה בסטארטאפ הזה אכן כדאית וסיכויי ההצלחה גבוהים ובתוך כך החזר ההשקעה שלהם והרווחיות נראים אופטימיים. זה מגוחך לנסות לגייס הון או משקיע אם אין לך הוכחה מושלמת בכל פרמטר לגבי הפוטנציאל של הרעיון שלך, וכן, רעיון טוב בלי כל התהליך הזה לא יכול לגייס מימון או משקיעים ברוב המקרים.

בנוסף המשקיעים מעוניינים לראות מולם יזם עם מוטיבציה גבוהה ומחויבות לתהליך, ככל שהיזם השקיע יותר מזמנו הונו ומאמציו בפרויקט כך יגדלו סיכויו להרשים משקיעים פוטנציאליים. המשקיעים רוצים לראות שהיזם לקח סיכונים מתוך אמון ברעיון שלו.

מלבד הוכחת היתכנות מושלמת כמוזכר, המפתח לגיוס-הון מוצלח בעיניי נחשב שילוב של קשרים נכונים, אסטרטגיה בדוקה ואומנות, וזהו תהליך מתמשך וחוזר על עצמו כל חייו של הסטארטאפ, זוהי איננה פעולה חד-פעמית. לעיתים קרובות מתוכננים מספר סבבים של גיוסי-הון בחייו של סטארט-אפ, וגולת הכותרת המדוברת היא ה-"אקזיט"-מכירת החברה לענק בתעשיה.

ג'ואלי אבהיה. יח"צ,
ג'ואלי אבהיה/יח"צ

מהן הדרכים והמקורות למינוף סטארטאפ, וכמה זמן זה יכול לקחת?

בשלב הראשון עלינו להצטייד בכל התכניות העסקיות שבנינו במסגרת הוכחת ההיתכנות המושלמת כנאמר קודם. במסגרת תהליך גיוס-ההון המרכיב העיקרי שעלינו לבטא באופן משכנע הוא שווי המיזם והאפשרות להחזר השקעה ורווחיות.

השלב הבא הוא לקבוע כמה אתה רוצה לגייס ובכמה סבבים, וכמה בכל סבב ולאפיין ולבחור את מקור המימון האידאלי עבורך. בשלב הגיוס הראשון אנחנו ממליצים על גיוס ממשקיעים פרטיים Angels שלרוב יבקשו אחוזים גבוהים עבור כספם בגלל הסיכון הכרוך בהשקעה בשלב זה.
בסבבים מאוחרים יותר אפשר לפנות לקרנות הון סיכון שעיקר עיסוקן הוא השקעות במיזמים בעלי סיכון בציפייה לאחוז גבוה של החזר במידה והמיזם מצליח.

דרך נוספת למימון היא קרנות השקעה מוסדיות או תכניות ממשלתיות בארץ ובעולם, גם בערוצים אלו יש לנו ניסיון רב וקשרים חובקי עולם וכמובן ערוצי מימון ההמונים שפתוחים לכל אחד.

מניסיוננו, כל סבב גיוס יכול לקחת לפעמים עד כשנה ולעיתים יותר, מתום בניית הוכחת ההיתכנות הכוללת. באווירת הקורונה העכשווית לא ניתן לקבוע בוודאות אבל אנחנו מייעצים לא להסס ולא לדחות.

הרבה יזמים מתלבטים האם להסתפק בשיווק מקומי או לחדור לשווקים ומסחר בינלאומיים

כמובן ששיווק בינלאומי אמור להגדיל באופן ניכר את היקף ההכנסות של העסק ואולם התשובה תלויה במספר תנאים שצריכים להתקיים כדי לחדור עם מוצר/שירות חדש לשווקים בינלאומיים בהצלחה.

אתן כאן מספר דוגמאות:

כמי שליווה והקים מספר ניכר של פרוייקטים בחו"ל אני חייב לציין בפני הקוראים שסחר בינלאומי בתקופת הגלובליזציה הוא מלאכה שונה משיווק מקומי אף על פי שהעקרונות דומים מאד. אולם כיזם עליך להתאים את הפרוייקט בהרבה מובנים לשווקים בהם אתה רוצה לפעול וכדי לנצח במישחק הזה תידרשו ליתרון תחרותי "שובר שיוויון", גם בבחירת שווקי היעד יש להשקיע מחקר ותהליך קבלת החלטות קפדני.

בבסיס המהלך תידרשו למשאבים ניכרים מבחינה פיננסית ותפעולית כדי לשרוד ולהצליח
מחקר מקיף להיכרות והתאמה לתרבות המקומית, לצרכי הלקוחות במדינת היעד ותימחור מתאים
תחרות אינטנסיבית עם "שחקנים" גלובליים ומוצר/שירות קשים להעתקה. במידה ומדובר במוצר או שירות, בחירה ובניית צינורות השיווק וניהול הנקודה המקומית כנידרש.

מהן הטעויות השכיחות שסטארטאפיסטים עושים ומה יכול לגרום לכישלון?

ראשית, אישיות ותכונות אופי לא מתאימות של היזם שגורמות להתנהלות לא מתאימה. ניהול לא נכון של התהליך, במובן של סדר כרונולוגי, לדוגמה בניית אב-טיפוס כבר בשלב הראשון, פריסה לא נכונה של ההשקעה הראשונית, השקעה בדברים שלא תורמים ערך למיזם, דילוג על שלבי עבודה חשובים וקריטיים, לא יודעים איך ומה להכין כדי להעביר את הרעיון למימוש מעשי של הפוטנציאל שגלום בו.

נכנסים לתחום הזה ללא ניסיון עסקי מתאים, או ללא ליווי וחניכה מגורם מקצועי שייסעו למזער טעויות ולמקסם תוצאות. חוסר ידע וניסיון מתאים בהקמת חברה חדשה ובתעשיה לא מוכרת ליזם. וחושבים שאין לנו תחרות. התפיסה הנאיבית של מרבית היזמים כי תחושתם לגבי הצלחת המיזם מספיקה: "זה רעיון ענק...בטוח שזה יצליח".

זיכרו שרק מעטים מהמיזמים מצליחים (כ-5%-10% ) והסיבות לכשלונות רבות - לא פחות חשוב, בהתחלת התהליך משלב הרעיון הגולמי נדרש מימון של היזם, והתוצאה העתידית תלויה באפשרויות ההשקעה שלו (ההון העצמי הראשוני) - You get what you pay for''.

איזה "טיפים" אתה יכול לתת לקוראים שלנו ליזם או סטארטאפיסט מתחיל?

מהניסיון העשיר והמסע שלי כיזם סידרתי, והיום יועץ ומנהל בכיר בחברות ובפיתוח וקידום סטארטאפים, ומהאנשים והיזמים הרבים שפגשתי, אני יכול להגדיר שסטארטאפיסט אופייני יהיה אדם שחושב אחרת מרגיש אחרת ופועל אחרת מאנשים אחרים. מאידך יש לכל יזם את הדרך המקורית שלו להצליח.

לעומת זאת להרבה יזמים יש המון ספקות והמון חסמים בדרך להתחיל. הם (או אחרים) שיכנעו את עצמם כי לא מתאים או לא כדאי להתחיל, אני יודע בדיוק מה עובר להם בראש.
יזם מצליח חייב להיות נחוש, ברמת מוטיבציה גבוהה, ומי שיכול לעבור את "רכבת ההרים" שהוא הולך לעלות עליה.

הדבר הראשון והחשוב מכל הוא להתחיל ולהיות מחוייב לתהליך לכל אורכו, כן לקחת סיכונים מחושבים ולא ממש לשמוע לאחרים, אם היה להם את המוח המתאים הם היו ממציאים פטנטים ולא אתם.

קחו לכם ליווי וחניכה מיקצועיים מאנשים מתאימים בעלי ידע וניסיון מעשי בשטח, שיעזרו במקומות שחסר לכם ידע ואין לכם ניסיון ובכך תמזערו טעויות ותמקסמו תוצאות. העריכו את המיזם שלכם בעיניים ריאליות ומציאותיות, אולי תידרשו לעזרה מיקצועית לשם כך, אל תפריזו בהערכה אופטימית והכי חשוב אל תיכנסו לחרדה באשר לסיכויים ואיך להתחיל.

עשו לכם תכנית כתובה שתכלול תשובות לשאלות כמו האם יש לי מספיק הון-עצמי להתחלה, כיצד ייראה הרעיון שלי במציאות,מה המטרה הסופית, מתי ? איך זה יעבוד וכו'. עשו מחקר קצר על התחום בו אתם רוצים להשתלב. אלו הדברים העיקריים להתחלה, בהמשך אנחנו כבר חונכים את הסטארטאפיסטים שלנו ומכינים אותם לחיים חדשים של להיות בעלי עסק מצליח ברמה עולמית''.

מעבר להפגנת הידע המרשימה שבאה לידי ביטוי בראיון הזה, בכמה משפטים, תאר לי מה מייחד את מכון-מתודע?

''תודה על המחמאה. יש מספר פקטורים שהם ערך מוסף משמעותי לשיתוף פעולה איתנו ולהעדיף אותנו לפיתוח וקידום סטארטאפים. הידע הרב שבא לידי ביטוי בעיצוב האסטרטגיות והתהליכים שאנו בונים מבוסס על כ-30 שנה של ניסיון מעשי בניהול בכיר של יזמות עסקית בשוק המקומי ובשווקים בינלאומיים השתתפות במחקרים בינלאומיים בתחום הסטארטאפ, ולימוד מעמיק של מיזמים.

התהליך שלנו מובנה ממוקד מטרה ויעיל, קצר בזמן וחסכוני במובן של עלות-תועלת. הערכים עליהם אנחנו נשענים והם עקרונות הפעולה שלנו מבטיחים אחריות ונאמנות, ליווי וחניכה אמיתיים, יושרה ללא עוררין.

אחד הנדבכים החשובים שלנו, יש לנו מערכת קשרים עסקיים רחבה בתחומי המימון והשיווק הבינלאומי גם עם מקורות בחו"ל. כל המומחים נותני השירותים שלנו הם מבית הכל תחת קורת גג אחת''.

צרו קשר: 052-7976768

רח' יהודה המכבי 5 קרית-אונו

אתר

מייל: support@methodaone.co.il

פייסבוק

בשיתוף מתודע, בשיתוף מתודע
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully