וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרישה לגמלאות בימי קורונה

בשיתוף ארגון א.ח.ר, בשיתוף ארגון א.ח.ר

19.7.2020 / 9:56

פרישה לגמלאות היא צעד לא פשוט מצד העובד - אבל לעיתים קרובות גם מצד המעסיק. הארגון שיעזור לעשות זאת נכון

טלי גרינקר, איריס לבון וחגית גיורא. יח"צ,
טלי גרינקר, איריס לבון וחגית גיורא/יח"צ

הפרישה לגמלאות הינה אחד המעברים המשמעותיים ביותר עבור האדם הבוגר ומעורבים בו תהליכים רבים של קבלת החלטות. בימים בהם כולנו חווים את משבר הקורונה, מתגברת תחושת אי הוודאות ומתעצמים החששות לגבי תכנון העתיד. הכנה מקצועית מוקדמת עם דגש על מתן מלוא המידע בנושאים הרלבנטיים לפרישה והכנה רגשית, תעלה את הסיכוי למעבר מוצלח יותר.

בתקופה זו, ליווי והכוונה של תהליכי הפרישה בארגון, מקבלים משנה תוקף. בארגון אחר זיהו את הצורך במציאת פתרון לאוכלוסייה בסיכון גבוה ונערכו בהתאם למתן מענה במתכונת מקוונת.

חברת "ארגון א.ח.ר" הקימה מעטפת חכמה, מחבקת ויעילה בתכנון תהליכי פרישה ממקום עבודה לאחר שנים רבות וזו מנוהלת על ידי שלוש נשים מרשימות, טלי גרינקר, איריס לבון וחגית גיורא. מעטפת הפרישה שבנו כוללת הכוונה מקצועית לרווחה כלכלית ומנטלית עבור חברות, ארגונים ואנשים פרטיים.

חבר מערכת "המומחים" שוחח עם טלי גרינקר ולמד ממנה על הפעולות המקדימות הרבות שניתן לעשות עבור מי שנתנו את כל כולם לאורך שנים רבות במקום העבודה.

ארגון א.ח.ר הוקם לפני שני עשורים כחברה לייעוץ ארגוני, המתמחה בהטמעה וליווי ארגונים בתהליכי שינוי. הרעיון לעסוק בתחום של תהליכי פרישה ופיטורין נולד בעקבות ייעוץ וליווי מיזוגים של חברות גדולות בשוק החופשי שהובילו לפרישה ופיטורים של אלפי עובדים מבלי שהיתה להם הכנה מוקדמת, כאשר בחלק מהמקרים היה מדובר בפיטורים מבישים ולא מכבדים.

"כאשר ניגשנו למלאכה גילינו להפתעתנו סיטואציות שבהן לא רק עובדים חששו מהיום של אחרי אלא גם הנהלת הארגון עצמו הייתה חרדה מההשלכות הצפויות למהלך גדול של הוצאת עובדים לפרישת גיל ופרישה מוקדמת וכן נתקלנו בארגונים בהם לא הייתה מדיניות ברורה לסיום העסקה", סיפרה טלי גרינקר והוסיפה, "לכן פיתחנו תוכניות עבור ארגונים בתהליכי פרישה".

טלי גרינקר, איריס לבון וחגית גיורא. יח"צ,
טלי גרינקר, איריס לבון וחגית גיורא/יח"צ

תוכנית ארגון א.ח.ר להטמעת תהליך פרישה כוללת ליווי הנהלת הארגון בפיתוח מתווה לסיום העסקה המותאם לתרבות הארגונית, גיבוש תפיסה ומדיניות, הגדרת הגורמים המעורבים, בניית חבילת פרישה לעובד, דרכים להימנעות מחשיפה לתביעות משפטיות וכיצד ניתן לקיים תהליך שמתחשב בצורה מאוזנת ככל הניתן, בצרכים של הארגון והפורש בו-זמנית.

רכיב נוסף בארגז הכלים הארגוני לפרישה הוא הכשרת המנהלים השונים כיצד להיפרד בצורה הגונה ומכבדת מהעובדים. על כך טלי סיפרה: "מסתבר שאחד הדברים הקשים ביותר למנהלים לעשות זה להיפרד מעובד שעבד 30 שנה בארגון, במיוחד שזו יכולה להיות סיטואציה שבה מנהל צעיר נאלץ להיפרד מעובד שיכול להיות בן גילו של אביו. אחת ההמלצות המעשיות לארגונים היא להפוך את מי שעתיד לפרוש להיות סוג של מנטור עבור עובדים צעירים בחודשים האחרונים שלו בתפקיד, בצורה זו הארגון מכבד את הפורש ומבטיח את שימור הידע הייחודי בארגון. למדנו כי הכבוד שמעניקים ל"זקני השבט" יוצר חיבור והערכה (organizational engagement) למקום מצד העובדים הצעירים יותר, אלו למדים כי בבוא היום ידאגו גם להם כאשר יגיע זמן הפרישה, בנוסף הדאגה לעובד גם בשלב הפרידה תורמת למוניטין הארגון בקהילת העסקים".

תפיסת ארגון א.ח.ר לניהול פרישה ראוי כוללת גם מודל העסקה גמיש. לפי מודל זה ניתן לאפשר לעובדים בגילאי 60 פלוס שהארגון מזהה כחיוניים, לבחור את אופן המשך העסקתם וקיימות מספר אפשרויות: מעבר למשרה חלקית, מעבר לתפקיד שונה, מעבר לתפקיד שיש בו אחריות ניהולית מצומצמת יותר, או לעיתים, גם לעבודה מהבית.

טלי גרינקר מדגישה כי הכנת העובד לפרישה כוללת מתן מידע בתחומי החיים השונים והתייחסות למימד הרגשי. קבלת מידע מקיף ומותאם לעובד ע"י מומחים מפחית חרדה, מגדיל את תחושת השליטה ועוזר לבנות תחושת מסוגלות אישית, מידע זה מקדם התנהגות מכוונת מטרה המקלה על הסתגלות ראשונית לשינוי.


רכיב נוסף במעטפת התמיכה בפורש שארגון א.ח.ר מציע הוא קורס הכנה לפרישה המשלב הרצאות וסדנאות.

למרות ההססנות לקראת מפגש מקוון הקורסים שנעזרו בזום הוכתרו ע"י המשתתפים "כמוצלחים ביותר וכשלב הכרחי ביציאה לקראת פרישה".

"בכל הנוגע לסדנאות, אלו נוגעות בהיבט הרגשי והפסיכולוגי של השינוי הנחווה לעיתים "כאובדן" ופגיעה בדימוי העצמי. במהלך הסדנא הפורש יכול לחלוק רגשותיו ולהרחיב את המודעות העצמית שלו, לרכוש כלים ומיומנויות לתכנון העתיד, לקביעת סדרי עדיפויות ופיתוח תוכנית ליצירת חיים משמעותיים.

תוך כדי הסדנא עולות למשתתף תובנות לגבי הכוחות והכישורים השונים שרכש במהלך החיים ויכולים להוות בסיס למימוש חלומות שלא מומשו או לקריירה שנייה.

"אפשר כמובן גם לקחת פסק זמן, לעשות הפסקה וליהנות מהחיים עצמם, אבל מהר מאוד אנשים שואלים את עצמם מה עוד החיים יכולים לזמן לי ואנחנו שם להדריך אותם בצעדים הראשונים, לתת דחיפה והכוונה למימוש עצמי", סיפרה טלי.

קורס הכנה לפרישה מעלה שאלות רבות המסייעות לפורש לקבל החלטות בהקשר לתכנון העתיד. לעיתים רבות מתעורר צורך ספציפי אצל הפורש לקבלת חיזוק נוסף ולשם כך "ארגון א.ח.ר" בנה מערך של ייעוצים אישיים, אשר מתקיימים בימים אלה גם בזום.

כל מאמני הפרישה של ארגון א.ח.ר בעלי ניסיון של למעלה מ- 10 שנים בתחום הפרישה כולל אימון אישי לפורשי גיל ופרישה מוקדמת בארגונים רבים ומגוונים. חלקם אף מהווים מודל מוצלח למימוש קריירה שנייה ויכולים לסייע בתחום של היערכות לקראת קריירה חדשה.

מסגרת האימון האישי מסייעת לפורש להתמודד בצורה מיטבית עם שלב המעבר באמצעות גיבוש אסטרטגיה ותכנית פעולה לקראת השלב הבא בחיים. המפגשים עשויים להיות בתחום הרגשי, המשפחתי ו/או התעסוקתי כאשר בין מפגש למפגש ניתנות לנועץ מטלות לקידום הייעוץ.

פורש המעוניין יכול לקבל יעוץ אישי מבוסס על מודל אבחון אישיות ((MBTI, ולהתאים לעצמו מסלול העולה בקנה אחד עם העדפותיו ומבנה אישיותו.
בנוסף לאימון האישי הרגשי לארגון א.ח.ר קיימת מעטפת של ייעוץ כולל במספר תחומים: כלכלי פנסיוני ,משפטי- דיני עבודה וזכויות מול הרשויות, משפטי- צוואות וירושות וייפוי כוח מתמשך, בריאותי, ותעסוקתי.

לארגון א.ח.ר אתר העוסק בכל מגוון השירותים בתחום הפרישה
www.prishacheret.co.il

בשיתוף ארגון א.ח.ר, בשיתוף ארגון א.ח.ר
  • עוד באותו נושא:
  • פרישה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully