וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שמעתם הכל על הקורונה? על תופעת הלוואי הזו עוד לא שמעתם...

בשיתוף אפקטיבייט, בשיתוף אפקטיבייט

16.7.2020 / 13:33

למגיפת הקורונה יש השלכות רבות, אבל האם עצרתם לחשוב איך היא תשפיע על המבוגרים הבריאים שנשארים בבית?

אפקטיבייט. יח"צ,
אפקטיבייט/יח"צ

ככל שאנחנו מתבגרים, מתרחשת ירידה טבעית בחלק מהתפקודים המוחיים שלנו. מחקרים מראים שתהליכים קוגניטיביים כמו זיכרון וריכוז נעשים יותר איטיים ופחות יעילים עם הזמן. כל עוד אנשים פעילים, לומדים, מתרועעים ומפתחים את עצמם - המוח נדרש לפעילות רבה. אך כאשר אוכלוסיית בני הגיל השלישי נדרשת לשמור על בידוד ולהישאר בבית רוב היום, כמות הגירויים, המפגשים החברתיים והפעילות יורדת, ואיתם גם הדרישה מהמוח. מומחים מזהירים שלהסתגרות זו יכולות להיות השלכות שליליות, וביניהן האצת הירידה הקוגניטיבית שחווים אנשים רבים בגיל השלישי.

מי שפועל כבר מספר שנים ביצירת אימון מוחי המכוון לאוכלוסיית הגיל השלישי, הוא שי גרנות, יזם בינלאומי והבעלים של חברת "אפקטיבייט". שי הציב לעצמו למטרה לפתח כלי מתקדם ויעיל לאימון המוח, זאת לאחר שחווה מקרוב הדרדרות קוגניטיבית דרך מקרה כואב של דמנציה במשפחה.

אפקטיבייט. יח"צ,
אפקטיבייט/יח"צ

"נחשפתי לעולם של הדמנציה לאחר שזו פגעה במשפחה שלי", סיפר לי שי גרנות. "מתוקף היותי אדם סקרן ויזם בנשמתי, התחלתי לחקור את התחום ואת אפשרויות הטיפול והכלים שפותחו לתמיכה בזיכרון ומניעת הדרדרות. אחרי בחינה מעמיקה הבנתי שהמוצרים השונים בשוק לא מספיק מדויקים, ורובם אפילו לא תוכננו עבור אוכלוסייה זו, אלא לקחו כלים שנבנו לילדים או מבוגרים צעירים ועשו להם התאמות, ואלו פשוט לא מספיק טובות. לכן לקחתי על עצמי משימה - ליצור כלי חדש, שיהיה יותר אפקטיבי וינגיש את הטכנולוגיה לאנשים בגילאים בהם מתחילים להרגיש את ההידרדרות בזיכרון, בין אם בגלל מחלות או ירידה טבעית שבאה עם הגיל, שזה פחות או יותר גילאי 55 פלוס".

מחקרים מראים שהירידה בתפקודים קוגניטיביים שונים מתחילה כבר באזור גיל 40. זה בא לידי ביטוי בדברים קטנים: אנשים מתחילים לשכוח דברים כמו היכן הניחו את מפתחות הרכב, שמו של האדם אותו פגשו לפגישה עסקית במהלך היום, או מילים מסויימות שממש "עומדות על קצה הלשון". התדירות בה אנשים חווים את המקרים האלו עולה עם הגיל והם קורים לעיתים תכופות יותר. "תאוריות קוגניטיביות ומחקר מהעשורים האחרונים מראה שהמוח הינו גמיש, ואם נאמץ ונאתגר אותו בצורה נכונה, הוא ידאג 'לשמור על כושר'. אם נדאג להביא אותו לסף המאמץ, אז כמו שקורה בשריר, יקרו שינויים ממש ברמת הקשרים המוחיים, ואלו יתחזקו ויעזרו לייצר עתודה קוגניטיבית, כלומר גיבוי."

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אפקטיבייט. יח"צ,
מתוך התוכנה. אפקטיבייט/יח"צ

אך מתי מתרחש השינוי הזה? לאורך השנים המוח לומד בצורה בלתי מודעת, לצד הלמידה הפורמלית. עם רכישת ידע וניסיון, בין אם תעסוקתי, חברתי או אישי, המוח לומד ומשתנה. כל נסיעה למקום חדש, טיול, היכרות עם אנשים חדשים או ביצוע פעולות חדשות, גורמים למוח להשתנות כדי להתאים את עצמו לסביבה ולדרישות החדשות. "לאמץ ולאתגר את המוח בצורה יזומה חשוב במיוחד כאשר אנחנו מפסיקים לקבל גירויים על בסיס יומי מהסביבה, למשל כשאנחנו לומדים פחות, נכנסים לשגרה או שוהים בסביבה בה אנו נחשפים לפחות אתגרים. כמו השרירים בגוף, שנחלשים אם לא מאמצים אותם, כך גם במוח: כשלא מאתגרים אותו יש יותר סיכוי לירידה ביעילות התהליכים המוחיים. אנשים רבים, למשל, מרגישים ירידה מסוג זה בתקופה שאחרי הפרישה לגמלאות. כיום, בתקופת הקורונה, כאשר אנשים נדרשים להישאר בבית ולשמור על בידוד חברתי, כמות הגירויים שהם נחשפים אליהם יורדת בצורה דרסטית ואיתה המאמץ המוחי הנדרש.

"תוחלת החיים שלנו עולה. יותר אנשים מגיעים לגילאים מאוחרים, מה שלא קרה לפני כמה עשורים, ובסופו של יום מה שאנחנו מחפשים הוא איכות חיים. אבל שמירה על איכות חיים לא כוללת רק תזונה בריאה או לעשות פעילות גופנית. ההגדרה המקצועית של הזדקנות מוצלחת כוללת גם בריאות מנטלית, מוחית. ברגע שאנחנו בוחרים לחיות אורח חיים בריא ולעשות ספורט, אנחנו מחזקים את הלב, מאזנים לחץ דם, ועוזרים למנוע מחלות שונות, אבל זה לא מספיק. זאת הסיבה שאפקטיבייט קיימת. בתוכנה שאנחנו פיתחנו עושים את המקבילה המוחית לאימון גופני."

השאיפה לשמור על איכות חיים בגיל השלישי קשורה לעלייתו של תחום ה-wellness החדש, שהולך וצובר תאוצה במגוון תחומי חיים. יחד איתו מתחזקת ההבנה בקרב הציבור שיש לפתח גם הרגלי אימון מוחי, במקביל לאימון פיזי, על מנת לשמור על חדות מחשבה ולהינות מאיכות חיים טובה ומתמשכת.

התוכנה של אפקטיבייט היא תוכנת אימון מוחי לגיל השלישי. זוהי אפליקציה אינטרנטית, ידידותית למשתמש, שלא דורשת התקנה ומותאמת בעיקר לשימוש במחשבים וטאבלטים. האימון, שמורכב משרשרת תרגילים, עובד במקביל על שני תהליכים: שיקום ופיצוי.

עבודת השיקום מתמקדת בתשתיות הזיכרון והריכוז, והיא כוללת תרגילים המאלצים את המוח שלנו להיות במאמץ מוגבר, משום שבעזרת אתגר מתמשך אפשר להגיע ל"הזעה מוחית" ולחזק את המנגנונים שהתרופפו מעט עם השנים.

עבודת הפיצוי כוללת לימוד ותרגול של טכניקות זיכרון שעוזרות להתמודד עם הבעיות היומיומיות הנפוצות אצל בני הגיל השלישי. חלק זה פותח בשיתוף עם ערן כץ, שיאן גינס בזיכרון, שכתב כמה רבי מכר עולמיים בנושא ואף עורך סדנאות בתחום פיתוח הזיכרון והאינטליגנציה.

"ביחד עם ערן יצרנו סרטוני וידאו המלמדים טכניקות זיכרון לצד תירגולים שמדמים סיטואציות מחיי היום יום, למשל זכירת שמות, פרצופים, חפצים ופעולות. את האסטרטגיה ניתן ליישם מידית, כבר כשיורדים לדואר ופוגשים מכר חדש. הפידבקים שאנחנו מקבלים מלקוחות הם ממש מדהימים", סיפר שי.

זוהי התוכנה היחידה בשוק שגם מלמדת וגם מאמנת. העבודה על שני המנגנונים נעשית באמצעות תרגילים שונים ומגוונים, המתעדכנים ומותאמים אישית למשתמש ולהתקדמות שלו באימון היכולות השונות.

"חשוב לזכור שאימון מוחי, כמו ספורט, הוא לא זבנג וגמרנו. כדי ליצור שינוי לאורך זמן חשוב לשמור על כושר וממש לייצר הרגל - רבע שעה של אימון, שלוש פעמים בשבוע. ההתמדה באימון קריטית על מנת להגיע לתוצאות, כמו בכל למידה של מיומנות או שמירה על כושר. אפשר להצמיד את התרגול הזה להרגל אחר כדי שיהיה יותר קל להכניס אותו לסדר היום. אפשר למשל לחבר אותו עם הקפה של הבוקר, כמו שעושים חלק מהלקוחות שלנו."

אפקטיבייט הוקמה בישראל לפני כשנתיים וחצי, ומאז הספיקה להוציא את המוצר, למכור לאלפי משתמשים וגם לייצר שיתופי פעולה עם גופים רפואיים ומחקריים. כיום יש מספר בתי חולים שעובדים עם התוכנה של אפקטיבייט. בהקשר זה שי הוסיף ופירט: "במחלקת הסוכרת בבית החולים תל השומר ובמחלקת השיקום בבית החולים סורוקה נעזרים בתוכנה שלנו בעבודה עם מטופלים. לאחרונה התחילו מחקרים על המוצר בבתי החולים איכילוב וברזילי, וגם משתמשים בו במחקר באוניברסיטת בר-אילן."

אימון מוחי. יח"צ,
אימון מוחי/יח"צ

לצד שיתופי הפעולה, לאחרונה הסתיים גם מחקר על התוכנה בהובלתו של פרופסור בועז בן-דוד מהמרכז הבינתחומי בהרצליה, מומחה לקוגניציה מהמובילים בארץ. "פרופ' בן-דוד חקר את יעילות המוצר. תוצאות ראשוניות של המחקר מראות שבקבוצה שהתאמנה עם התוכנה שלנו נמצא שיפור קוגניטיבי מובהק . ולא רק זאת, אלא השיפור שנמצא הראה עלייה אפילו ביכולות קוגניטיביות שלא אומנו בתוכנה, דבר הנקרא בשפה המדעית -.Far Transfer"

"אנחנו מאוד מאמינים במוצר שלנו והתוצאות האלו רק מחזקות את זה. היום יותר מתמיד, חשוב לנו שהציבור ידע שיש מה לעשות. העובדה שאנשים נאלצים להישאר בבית כדי לשמור על עצמם, לא אומרת שאין מה לעשות. יש עוד דרכים לשמור על המוח ולאתגר אותו. כך, כשהקורונה תיגמר, נוכל כולנו לצאת מהבידוד החברתי ולחזור להנות מאיכות חיים טובה."

את התוכנה של "אפקטיבייט" ניתן לרכוש בעזרת מנוי לחצי שנה ומנוי שנתי.

לפרטים נוספים ניתן לפנות לטלפון: 077-35-36-370

או לבקר באתר הבית: https://www.effectivate.org/

בשיתוף אפקטיבייט, בשיתוף אפקטיבייט
  • עוד באותו נושא:
  • זיכרון
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully