וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טל ולריולה ואיתי ברק מדברים על השלכת הקורונה על הטכנולוגיה בישראל ובעולם

בשיתוף טל ולריולה ואיתי ברק, בשיתוף טל ולריולה ואיתי ברק

15.7.2020 / 12:28

ישבנו לשיחה עם טל ולריולה ואיתי ברק, יזמים ואנשי עסקים ישראליים, כדי שיספרו לנו איך וירוס הקורונה מקדמת את הטכנולוגיה

טכנולוגיה. shutterstock,
טכנולוגיה/shutterstock

אם הייתם חוזרים אחורה בזמן לשנת 2019, הייתם מאמינים שככה 2020 תיראה? עם אנשים שעוטים מסכות ברחוב ונגיף קורונה שמאיים על כלכלות ועל חייהם של אנשים? ובכן, לא הכול חדשות רעות. נדמה כי ישנה התקדמות טכנולוגית לא מעטה דווקא בתקופה זו.

אין ספק, בתהליך של הגלובליזציה ישנם יתרונות לא מעטים. אנשים טסים יותר, מכירים יותר תרבויות, עסקים נוצרים ועסקאות נוצרות בין אנשים ומדינות, אנשים אפילו מתאהבים בבני זוג מעבר לים. הכול בזכות הגלובליזציה. מדהים, לא? ובכן, לא ממש, לפחות לא לחלוטין. בעקבות נגיף הקורונה שפרץ בשנת 2020 בסין, נחשף משבר רציני-כלל-עולמי. ממש ככה. נחשפה נקודת תורפה משמעותית, שנקראת "סין כמפעל הייצור העולמי ששוכן בחצר האחורית". נכון, כנראה הצלחנו לבלבל אתכם. בואו נסביר.

נחשף וטוב שכך: תבל שלם שתלוי בכישורי הייצור של סין

טל ולריולה, יזם ואיש עסקים ישראלי: "נגיף הקורונה חשף עובדה מוכחת וחותכת - העולם תלוי בכישורי ויכולות הייצור ההמוניים של המפעל הגדול ביותר בעולם - סין. אם עד היום כולנו הסתמכנו כל מיני מפעלים בסין בכדי שיספקו לנו סחורות איכותיות (יחסית) ובזול, הרי ששנת 2020 לימדה את כולנו כבר אחרת. אתם מוזמנים להכיר את כדור הארץ בשנת 2020 - תבל שלם שתלוי בכישורי הייצור של מדינה אחת, סין - אותה מדינה שממנה התפרץ נגיף הקורונה, שעכשיו כבר מוגדר נגיף עולמי. אין ספק, מדובר בנושא לא פשוט בעליל, שלא להגיד מורכב ביותר."

הקפאת ייצור בסין והקפאת טיסות ואוניות קרגו: למה יוביל?

איתי ברק, איש עסקים התחום הטכנולוגיה: "תסתכלו על השמיים בימינו, האם אתם רואים מטוסים טסים מעליכם בכל שעה של היום? האם אתם עדים להובלה של סחורות באופן תדיר ורגיל, שוטף כמו שהיה פעם? לא. מדוע? מכיוון שהתחבורה הימית והאווירית, נכון לעכשיו, פשוט מוקפאת כמעט בכל העולם. בשורה התחתונה, כרגע מדינות רבות נאלצות לפתח טכנולוגיות בעצמן ולפתח יכולות ייצור בעצמן. אם ככה, אם מסתכלים על זה מהזווית הזאת, יכול להיות שנגיף הקורונה רק עזר לכולנו וגרם לכולנו לחתוך את התלות הזאת בסין? לדעתנו האישית, ייתכן שתרבות הצריכה בעולם עומדת להשתנות, ייתכן שהיא כבר השתנתה."

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

מדינות בעולם חוזרות לייצור עצמי

ולריולה מרחיב בנושא: "נכון להיום, מדינות רבות מקימות מפעלים, ארה"ב הודיעה שהיא מושכת את מפעליה מסין, מדינות רבות באירופה הודיעו על פעולות דומות גם כן. נכון לעכשיו, אנחנו עדים להתפתחויות טכנולוגיות מסוימות בעולם, אבל עדיין, ממש לא מספיק בכדי שנוכל כולנו לצאת לכיכר העיר ולהכריז ששברנו את תלות הייצור בסין."

טל ולריולה אכן צודק, ואין ספק, לפנינו עוד דרך ארוכה, אבל אם נשכיל להפיק לקחים נכונים מתקופת הקורונה, ייתכן שכולנו נצא מהסיפור הזה אפילו מורווחים. אתם בכלל יכולים לדמיין מה היה קורה אם ישראל הייתה מקימה מפעלים מסוגים כאלו ואחרים של ייצור המוני כאן בישראל?

האם בכלל אפשר להגיע לממדי הייצור של סין?

ברק מרחיב בנושא: "כנראה שלא, אנחנו לא נוכל כבר בשבוע הבא להגיע לממדי הייצור של סין. אבל זה לא אומר שאנחנו צריכים לשבת משותקים ולהמתין עד שסין תתחיל לייצא אלינו סחורות שוב. נכון, בתעשיות מסוימות ובשווקים מסוימים אנחנו ממש לא מקצועיים, כמו למשל בתעשיית הרכב. יחד עם זאת, לכו תדעו, אולי בשנת 2030 כבר נוכל לראות יצרנית רכבים ישראלית ראשונה, שאינה תלויה במפעלי ייצור בסין? "

כמובן, אנחנו מרשים לעצמנו לפנטז, אבל מתרחשים כרגע תהליכים עולמיים שחובה להפיק מהם את הלקחים הנכונים. ישראל, בדומה למדינות רבות ואחרות, תלויה גם היא ביכולות פיתוח וייצור של טכנולוגיות ממדינת סין, כך שיוטב לכולנו אם נתחיל לשבור את התלות הזאת כבר אתמול.

שינויים בשטח של טכנולוגיה בתקופת הקורונה

נכון לחודש יולי 2020, אנחנו כבר רואים טכנולוגיות פשוטות שלא היו קיימות כאן לפני תקופת הקורונה. למשל, במכולות השכונתיות כבר יש מכנות לקבלת כסף מזומן, כך שלא תצטרכו ליצור מגע פיזי עם הקופאים בחנות.

בדומה לכך, אנחנו מקווים לראות כאן התפתחות טכנולוגית של בדיקות מסוגים כאלו ואחרים, של עמדות אוטומטיות עבור בדיקות קורונה ועוד. רוצים לסכם את זה? במילים מאוד פשוטות, ייתכן שתקופת הקורונה הולכת לגרום פה להאצה משמעותית בכל נושא הטכנולוגיה העולמית.

תחרות טכנולוגית בעולם בתקופת וירוס הקורונה

איתי ברק מרחיב בנושא: "מאחר שכולנו באותו מרוץ של מציאת חיסון לקורונה, מדינות רבות מתחרות ביניהן בפיתוחים של טכנולוגיות מסוגים שונים, בדיקות, חיסונים ועוד. אולי, רק אולי, אם נשכיל להפיק כאן את הלקחים הנכונים, כולנו עוד נצא מורווחים מתקופת הקורונה. וזה לא חלום, סמכו עלינו."

מגפות עולמיות ונגיפים עולמיים תמיד היו כאן ותמיד יהיו, מהבחינה הזאת אין חדש תחת השמש. מה שכן יכול להתחדש תחת השמש, זה הנושא של הגישה שלנו כלפי המגפות האלו. אם כולנו נצליח להפיק כאן לקחים, אחד מהם הוא שסין לא יכולה להיות המפעל-אם של כל העולם, כולנו נוכל להתחיל להתקדם למקומות טובים יותר.

מפעל-אם אחד הנקרא סין: מייצר לכל העולם

בשורה התחתונה, מפעל-אם שמייצר סחורה לכל העולם, פשוט מתחזק על חשבון כולנו. ועכשיו, כשאותו מפעל-אם שנקרא סין גם הציג בפנינו את נגיף הקורונה, לחלוטין הגיע הזמן לשבור את התלות באותו "מפעל".

זוהי קריאה לראש ממשלתנו ולקודקודי מדינתנו - אסור לנו לחזור לאותם חיים של לפני תקופת הקורונה, משהו כאן חייב להשתנות, ולא רק מהבחינה הטכנולוגית. ובנימה יחסית אופטימית זו, תרגישו טוב, שמרו על עצמכם ותעטו מסכות!

המאמר באדיבות טל ולריולה ואיתי ברק

בשיתוף טל ולריולה ואיתי ברק, בשיתוף טל ולריולה ואיתי ברק
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully