וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך הצליח אופיר בראל לחשוף את מזימתם של האירנים בפני מאות אלפי אנשים?

בשיתוף אופיר בראל, בשיתוף אופיר בראל

12.7.2020 / 12:01

בשנים האחרונות החלה תופעת הפייק ניוז להתפשט וגורמים זדוניים משתמשים בידיעות כוזבות על מנת לשנות את המציאות. אופיר בראל מסביר כיצד זה עובד ואיך ניתן להתמודד עם התופעה

אופיר בראל. יח"צ,
אופיר בראל/יח"צ

העולם הטכנולוגי של היום מספק לנו הזדמנויות רבות, בעוצמות אדירות שלא היו בעבר. היום יותר מתמיד, קל יותר ויותר להגיע לקהל עצום ומגוון בפרקי זמן קצרים ביותר לכמליארד משתמשי הרשת. הבעיה היא, שעם ההזדמנויות מגיעות גם הסכנות האורבות ברשת המשתכללות יותר ויותר ומשפיעות באופן מכריע על עוד ועוד אנשים, לכן מספר הולך וגדל של גופים מנצלים את המדיה של האינטרנט. יש ידיעות על פייק שממש הופכות לוויראליות. במיוחד היום, מידע לא מבוסס יכול להשפיע בריאותית על אנשים ויכול גם להרוג אותם.

אחת הדוגמאות הבולטות היא איראן שמפעילה רשת חובקת עולם של פרופילים ואתרים מזוייפים ברשתות החברתיות, על מנת לקדם מסרים שמשרתים את מדיניותה של איראן (למשל, מסרים נגד ישראל ומדינות אחרות). האיראנים, לא מפספסים את השימוש במתח שבין שחורים ללבנים כדי להשיג את מטרתם.

באחד מעמודי הפייסבוק פורסמה תמונה של מישל אובמה שמחזיקה כביכול, שלט שבו נכתב "העבודה שלי נלקחה על ידי מהגרת" - מסר שעלול להצית אש: הוא מכוון נגד מלניה טראמפ, שנולדה בסלובניה.

התמונה הזו הצליחה לפגוע בשני נושאים רגישים בו זמנית: קיפוח של שחורים ושנאה כלפי מהגרים. מסרים מסוג זה פורסמו לקראת בחירות 2016 וגם לאחריהן. גם המרכז הרוסי לחקר האינטרנט לא טומן ידו בצלחת, ומפיץ מסרים שונים שיוצרים תסיסה בקרב אוכלוסיית העולם.

אופיר בראל. יח"צ,
אופיר בראל/יח"צ

למה ההבנה בפייק ניוז היא ממש קריטית?

ידיעות כוזבות או לא מדויקות נוגעות לחיים של כל אחד ואחת מאתנו, הן יכולות להיות עוצמתיות וקריטיות מבחינת ההשלכות וההשפעה שלהן. למידע יש כח לשנות עולם, תפישות, הבנות, מוזרויות, תיחכום ומניפולציות. כל אלו עלולים להוליך אותנו שולל ולפגוע בנו מבלי שנרגיש.

למעשה מידע לא מבוסס כזה אינו אירוע חד פעמי שהיה ונגמר, זוהי מגמה מתמשכת, הצוברת תאוצה עם הזמן, משתכללת ומשתדרגת ונוגעת ליותר ויותר אנשים.

אנשים לא אוהבים שהם הופכים לכלי משחק בידי אחרים, הם מתקוממים כנגד העובדה שישנם גורמים שמנצלים את נקודות התורפה שלהם, ויוצאים נגד אותם גורמים בעלי אינטרס שמנסים להשפיע עליהם לפעול בדרך מסויימת.

כן, רב האנשים עסוקים בשגרת יומם, חלקם של האנשים מתנהגים כמו בת יענה, לא כולם רוצים להיות מודעים לפייק ניוז, גם אם ראו ידיעה מסוימת בפייסבוק הם לא מבינים שזה נוגע גם להם, חלקם מעדיפים לא לשמוע על זה בכלל, וישנו חלק שמאד מתעניין.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

אז... איך הכל התחיל?

כילד סקרן, שאהב ללמוד ולקרוא הרבה בזמן הפנוי, הפוליטיקה בארץ ובעולם משכה וסקרנה אותי. גיבשתי עמדות מבוססות מגיל צעיר. לאחר שירות צבאי כלוחם במערך ההגנה האווירית, השלמתי שני תארים אקדמיים באוניברסיטה העברית, בתחומי מדע המדינה ויחסים בינלאומיים.

במהלך לימודיי ואחריהם, זכיתי להכיר את פעילות הממשל באופנים נוספים, מעבר לכותרות החדשות - בעבודותי בוועדת העלייה והקליטה של הכנסת, במשרד העלייה והקליטה ובמשרד החוץ. בשנת 2016 התחלתי את הקריירה המחקרית שלי כעוזר מחקר, במכון המחקרי לביטחון לאומי (.INSS(

כבר בימים ההם, שהמושג "פייק ניוז" עדיין לא היה כל כך מוכר לציבור, נחשפתי למידע מרתק, השתתפתי במחקר שהראה, כיצד מדינות וארגונים לא מדינתיים, משתמשים במתכוון בהפצת פייק ניוז ובתקיפות סייבר, כדי לשנות את המציאות.

מתוך סקרנות צללתי לתחום חדש ולא מוכר עבורי, ואז החלטתי לצאת לדרך חדשה כעצמאי. כך למעשה התחלתי להרצות במסגרת שונות. בהן אני חושף את הקהל למידע שעשוי לקבוע את עתידם האישי והמקצועי.

לדוגמא: ארגונים וחברות שמבינים שחשוב שהעובדים בהם יוכלו להבחין במידע מדוייק ואמיתי, כדי שיוכלו להתנהל נכון גם בחיים האישיים וגם בעבודה, בנוסף ישנן הרצאות פתוחות על הבר, ישנן הרצאות שמועברות דרך הזום או בחוגי בית.

סדרת ההרצאות המרתקת "פייק ניוז הסיפור האמיתי" מיועדת ליחידים ולארגונים, שעוסקים בהסברה ברשת ומעוניינים לקבל ידע מעמיק וכלים להתמודדות עם פייק ניוז.

נכון להיום, העברתי הרצאות רבות על הנושא במרכז הבינ"ל לדיפלומטיה ולהסברה, בבתי ספר לדיפלומטיה ולמנהיגות צעירה ברחבי הארץ. בנוסף, הרצתי גם לקהל הרחב במסגרת הרצאות על הבר.

כיום, אני משמש כחוקר בסדנת יובל נאמן באוניברסיטת תל אביב, שבה אני חוקר את הקשרים המרתקים שבין העולם הטכנולוגי והעולם הפוליטי. בנוסף, אני מפרסם טורי דעה ומאמרים על תופעת הפייק ניוז בישראל ובארצות הברית.

אופיר בראל. יח"צ,
אופיר בראל/יח"צ

מהם התכנים הבולטים בהרצאות שלך ואיך הם משפיעים על כולנו?

למעשה התחום של הפייק ניוז נוגע לכולנו. הוא מיועד לאנשים שאיכות חייהם חשובה להם, ונעזרים גם במידע ברשת. בהרצאות אני נותן רשימת עצות וטיפים איך לזהות פייק ניוז. ההרצאות שאני מציע באתר מבוססות הן על סיפורי פייק ניוז פיקנטיים ומרתקים מהארץ ומהעולם והן על מחקרים רבים ועדכניים, שמציגים כיצד אפשר להתמודד עם התופעה.

אני מסביר באופן ברור ופשוט איך כל המנגנון הזה עובד, מה עובר בראש של אדם שצורך פייק ניוז,
נותן ערך לאנשים על בסיס מחקרים ופותח להם עולם לא מוכר ועוזר להם ליישם את הידע הזה בחייהם.
אני מתמקד בנושאים הבאים:

1. מהם 4 המרכיבים שהופכים ידיעה כוזבת לידיעה ויראלית.
2. ניתוח מעמיק של הדרכים להפצת פייק ניוז.
3. ההכנה המקדימה שמתבצעת בטרם מוציאים לפועל קמפיין הסברתי.
4. טיפים להתמודדות עם פייק ניוז ולהשפעתם על דעת הקהל.

לאחר המפגשים הלקוחות מקבלים "מפת דרכים" מפורטת להתמודדות ממוקדת ונכונה יותר עם פייק ניוז.

איך המידע על פייק ניוז יכול להציל אנשים בתקופת הקורונה?

היום יותר מתמיד צריכת מידע שוטף על המחלה באופן ביקורתי ונבון, היא קריטית. בחודשים האחרונים העולם חווה שתי מגפות מנגיף הקורונה: מגפה בריאותית ומגפת הפייק ניוז. בחסות אי הוודאות סביב המחלה המסתורית אנשים בעלי כוונות זדוניות מפיצים פייק ניוז על המחלה ועל הדרכים להתמודד איתה.

עם פרוץ הקורונה והעלייה במקרי התחלואה והמוות, נוצרה קרקע מצויינת להפצת פייק ניוז, די במקרה אחד של אדם שנחשף לפייק ניוז ושהוא משוכנע שהוא אמין, כדי שיגרם לו או לקרוביו נזק.

¬היכן אפשר לראות טיפים ודוגמאות

באתר בבלוג ובפייסבוק חשפתי סיפורי פייק ניוז מרתקים מהארץ ומהעולם שעברו באינטרנט, ברשתות חברתיות או בווטסאפ. אמנם נכתב כבר שזה פייק, אבל אני מסביר באופן ברור איך ניתן לזהות שמדובר בפייק ניוז. דוגמא לזיהוי פייק: אם התאריך הרשום על הידיעה הוא מלפני שבע שנים הרי שזוהי ידיעה כוזבת.

אני מזמין אתכם להציץ באתר, לקבל המון טיפים ולגלות את ההרצאות, שיעזרו לכם להבין טוב יותר, מה הסיפור שמאחורי הפייק ניוז.


אופיר בראל - פייק ניוז

052-4833581

ophir.barel@gmail.com

לעמוד הפייסבוק של אופיר בראל

לאתר הבית של אופיר בראל

בשיתוף אופיר בראל, בשיתוף אופיר בראל
  • עוד באותו נושא:
  • פייק ניוז
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully