וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משק האנרגיה משתנה ויותר מפעלים בוחרים לייצר חשמל בעצמם ולעצמם

בשיתוף סי אייצ' 4 הנדסה ויועצים, בשיתוף סי אייצ' 4 הנדסה ויועצים

8.7.2020 / 16:17

ישראל מצטרפת אל המדינות שעושות שימוש בגז טבעי ומאפשרת הקמת מתקנים קטנים לייצור חשמל. מפעלים, שכונות, בסיסים ואחרים יכולים להתחיל לייצר את החשמל שלהם לעצמם, להשתמש באנרגית חום של גזי השריפה ולמכור את העודפים לחברת החשמל וכל זאת באמצעות טכנולוגיית קוגרציה

רוני קורוטקוב. יח"צ,
רוני קורוטקוב/יח"צ

משק החשמל עובר תהפוכות באופן מתמיד. מגמת ההתייעלות והמעבר לייצור אנרגיה ירוקה ככל האפשר היא מגמה בינלאומית. ההשקעה במתקן ייצור צפויה להחזיר את עצמה תוך שנים בודדות ונכון לעכשיו היא מתאימה בעיקר למפעלים אשר רוצים להפחית את התלות שלהם ברכישת אנרגיה ולפתח אמצעי ייצור נוסף ופשוט יחסית וגם כדי למכור את החשמל בחזרה. כדי להבין יותר כיצד נוכל לעשות זאת ומה נדרש מאיתנו, פנינו אל רוני קורוטקוב ושלמה טרגן, מומחים בתחום קוגנרציה ושימושי גז טבעי מזה מעל לעשור ושפירטו בפנינו על הטכנולוגיה והיישום שלה.

להוזיל את עלויות חשבון החשמל וליצור הכנסה נוספת

"מפעלים, קיבוצים, שכונות ועוד צרכנים רבים אחרים יכולים להוזיל את עלויות חשבון החשמל ובמקביל לייצר הכנסה שוטפת" מסבירים קורוטקוב וטרגן. החיסכון הוא למוסד עצמו שיחליט להקים מתקן ייצור אנרגיה על בסיס גז טבעי ולמשק כולו. כאשר מפעלים ומרכזים מסחריים גדולים לוקחים על עצמם את ההחלטה לשלב מתקנים מתקדמים, ההשפעה היא גלובלית.

במקרה של מפעלים, צריכת האנרגיה גבוהה והוזלתה יכולה להשפיע על עלות הייצור ובסופו של דבר על מחיר המוצר לצרכן. במקרה של עיריות ומרכזים מסחריים גדולים, האפשרות לייצר את החשמל באופן עצמאי זמינה היום והיא מפחיתה את ההוצאות החודשיות על תפעול המפעל וחברת החשמל קונה את עודפי הייצור שהמקום לא משתמש בהם.

רקע על קוגנרציה

כדי להבין כיצד מפעלים ומקומות נוספים יכולים להפחית הוצאות ולהגדיל הכנסות, כדאי שנבין מעט מהי קוגנרציה. קוגנרציה היא טכנולוגיה אשר מבצעת שני תהליכים בו זמנית. האחד הוא ייצור חשמל והשני הפקת חום תוך שימוש בגז טבעי וביעילות מקסימלית. למעשה כל מתקן כזה מהווה תחנת כוח קטנה/זעירה.

הקמת תחנת כוח שכזו דורשת השקעה ראשונית מצד המפעל, אך היא מחזירה עצמה תוך שנים בודדות ולאחר מכן המפעל מתחיל להרוויח מירידה משמעותית בהוצאות החשמל ובנוסף, הוא יכול למכור את העודפים ולייצר הכנסה נוספת.

היתרונות של הקוגנרציה הם ביכולת לייצר חשמל בזול, ללא תלות בחברת החשמל ועם אפשרות למכור עודפים. על פי קורוטקוב וטרגן אשר מלווים מפעלים, שכונות ועיריות לפיתוח תחנות כוח קטנות, השימוש בעודפי חום מאפשר חימום וקירור מבנים ללא כל השפעה מתנודות במחירי החשמל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

מרעיון למציאות - כיצד מתחילים בהקמת תחנת כוח קטנה עצמאית

הטמעת מערכת מאפשרת להשיג חיסכון משמעותי בכל הנוגע לאספקה של חימום, קירור ויצירת אנרגיה. כל פרויקט שכזה צריך להתחיל בבחינת הכדאיות ולכן השלב הראשון בהפיכתו של הרעיון למציאות תהיה בדיקת כל המאפיינים הקשורים לפרויקט לרבות התייחסות להיבטים הנדסיים, רגולטוריים, אמצעי מימון וכדאיות כלכלית.

ברגע שנמצא כי הפרויקט יכול להיות כדאי וכי ניתן לעבור את כל מכשולי הבירוקרטיה ניתן לעבור להתחיל לתכנן את המבנה מבחינה הנדסית, להגדיר את המפרט הטכני הנדרש ולקיים מכרז הקמה. במקביל יש להכין מפרט המתייחס לצד התפעולי ולצאת למשא ומתן עם גורמים מסחריים.

לאחר שעל הנייר ישנם הסכמים בין הגורמים השונים וברור כי הפרויקט צפוי להניב את התוצאות הרצויות, אפשר להפוך את הרעיון למציאות של ממש ולהתחיל להקים את התחנה על כל המשתמע מכך. לא מצופה מהמפעל להביא אנשים מבפנים שיגרמו לכל זה לקרות: כאן נכנסים קורוטקוב וטרגן שמביאים ניסיון רב בייעוץ וליווי של הקמת תחנות כוח קטנות ודואגים כי המפעל או כל גורם מבצע אחר ייהנו ממתקן בטוח לשימוש, חסכוני ומהשקעה משתלמת בטווח הקצר והארוך.

הכתבה בשיתוף חברת סי אייצ' 4 הנדסה ויועצים, מוזמנים להיכנס לאתר שלנו לקריאה נוספת על קוגנרציה וגז טבעי

בשיתוף סי אייצ' 4 הנדסה ויועצים, בשיתוף סי אייצ' 4 הנדסה ויועצים
  • עוד באותו נושא:
  • חשמל
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully