וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בחרו נגיש: הכל על הנגשת אתרי אינטרנט

בשיתוף Kull-Air Studio, בשיתוף Kull-Air Studio

2.7.2020 / 14:40

הנגשת האתר של העסק לבעלי מוגבלויות מחוייבת בהרבה מקרים על פי חוק ולרוב גם משפרת את ביצועי האתר והעסק. כיצד עושים זאת?

דף נחיתה, מחשב, אתר אינטרנט. ShutterStock
הנגשת אתרים/ShutterStock

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חיים בישראל למעלה ממיליון וחצי אנשים הסובלים ממוגבלות כלשהי. תקנות נגישות השירות במדינת ישראל, וביניהן נגישות אתרי אינטרנט, קובעות כי חלה חובה על כל בעלי אתרים להנגיש את האתר שלהם. שוחחנו עם אסף קולר, הבעלים של חברת Kull-Air Studio מהחלוצות בתחום נגישות אתרים, ולמדנו על משמעות החוק עבור בעלי העסקים ועבור בעלי המוגבלויות.

מהי נגישות?

נגישות היא התאמה של הסביבה ושל מערכות עבור מגוון של אנשים עם יכולות גופניות, שכליות ונפשיות מגוונות. הדגש הוא ההתאמה לאנשים עם יכולות מגבלות. התאמה יכולה להיות באמצעות שינוי בסביבה, שימוש עזרים מכנים או טכנולוגיה ואף שילוב של הדברים.

אדם שיש לו מגבלה של תנועה ואינו יכול ללכת משתמש בכיסא גלגלים, זה עזר מכני שמאפשר לו להיות נייד ויותר עצמאי. אך גם לכיסא יש מגבלות, התאמת הסביבה על ידי התקנת שיפועים לאנשים בכיסאות גלגלים, מנגישה את הסביבה לאותו אדם. מההנגשה הזו מרווחים גם ההורים שדוחפים עגלת תינוק, ואותו אדם שמביא מריצה מלאת סחורה לחנות.

אסף קולר. איה הקטין,
אסף קולר/איה הקטין

נגישות דיגיטלית

נגישות דיגיטלית הוא נושא הכולל בתוכו הנגשת אתרים והנגשת מסמכים אשר נקראים במחשב, כמו מסמכי וורד, מצגות פאואר פוינט, גיליונות אקסל ומסמכי PDF.

ארגון ה-W3C, קוּנְסוֹרְצְיוּם האינטרנט העולמי, קבע קווים מנחים להנגשת אתרים והתאמתם לאנשים עם מוגבלות.

בישראל קיים חוק המחייב אתרי אינטרנט להיות מונגשים, נקבע אף תקן ישראלי, ת"י 5568, להנגשה. תקן זה למעשה מאמץ את הנחיות WCAG 2.0 להנגשה ברמה AA. כלומר, תקנות השירות בישראל קובעות שעל כל אתר הנותן שרות ציבורי או מידע אודות השירות לציבור להיות נגיש.

הנגשת אתרים

הנגשת אתרים היא פעולה שמטרתה לאפשר לאוכלוסיית גולשים עם מוגבלויות שונות לגלוש ברשת ולבקר באתרי האינטרנט באופן שמתאים לצרכים המיוחדים שלהם.

מי מחויב בהנגשה?

אתרים חדשים שיעלו החל מ-26 באוקטובר 2020, מחויבים בהנגשה, ורק עסק, שהמחזור הממוצע שלו קטן מ-100,000 ש"ח בשנה, פטור מהנגשת האתר.

עד אוקטובר 2020: גם מי שהמחזור העסקי שלו קטן מ-300,000 ש"ח בשנה מקבל פטור אוטומטי מהנגשת אתר.

עסק שהמחזור שלו קטן מ-1,000,000 ש"ח בשנה, והאתר שלו החל לפעול לפני אוקטובר 2017 - פטור מהנגשת האתר, אבל דרכי ההתקשרות עם בית העסק, לצורך קבלת שירות, צריכות להיות מפורסמות בצורה נגישה באתר שלו או באתר אחר.

חשוב לציין שהכתוב למעלה הוא כללי, אינו מהווה יעוץ משפטי ומומלץ להכיר את החוק לפרטיו ואף להיוועץ עם עו"ד.

בעקבות התקנות, אתרים רבים החלו להשתמש בתוסף הנגשה ובכך פטרו את עצמם מהמחויבות להנגיש את האתר. אסף מדגיש כי הנגשת האתר באמצעות תוסף טומנת בחובה חסרונות משמעותיים: לא פעם התוספים נכשלים בהנגשה של רכיבים באתר, זה יכול להיות הנגשה של טפסים באתר, זה יכול להיות טקסט אלטרנטיבי לתמונות: תיאור של תמונות עבור ליקויי ראיה, שהתוספים אינם יודעים להוסיף או יוצרים תאורים מטעים או לא רלוונטים.

היו אתרים שאנחנו ב-Kull-Air Studio, בדקנו וראינו שהתוסף יוצר בעיות נגישות, משנה את הצורה בה אדם עם מוגבלות חווה את האתר: משנה את הסדר בו אלמנטים באתר נקראים, משתמש בקיצורי מקלדת שמשמשים באמצעים אחרים, כמו תוכנות קוראות מסך, פוגעים בתפעול של אותם אמצעים, ויוצרים למשתמש בילבול, חוסר התמצאות, ותסכול מהשימוש באתר.

מדובר בהוספת מורכבות טכנולוגית עבור בעלי המוגבלויות, עליהם לנווט בתפריט חדש ולא מוכר. בנוסף, למעשה, תוסף ההנגשה לא מבצע הנגשה מלאה עבור בעלי המוגבלויות.

היה אף מקרה ששירות של תוסף נגישות יצר בעיות אבטחה באתרים.

אנו ב Kull-Air Studio דוגלים בהנגשה עמוקה. אנחנו מבצעים עיצוב נגיש, כותרות בולטות, ניגודיות גבוהה והזנת התוכן בצורה נגישה. בנוסף, אנחנו מעניקים ליווי ללקוחותינו כל העת ומסייעים לשמור על תוצאות ההנגשה."

ההנגשה משתלמת

בעלי אתרים רבים רואים בהנגשת האתר טרחה מיותרת ובעיקר נטל כלכלי. אך למעשה, אומר אסף, הנגשת האתר הינה השקעה משתלמת במיוחד עבור בעלי האתרים. ראשית, אתר מונגש פונה לכל האוכלוסייה ומרחיב את כמות המשתמשים הפוטנציאלית שיכולה לצפות בתכנים. בנוסף, החוק קובע כי בעל מוגבלות זכאי להתלונן במקרה של אתר לא מונגש, הקנס הקבוע בחוק הינו על סך של 75,000 שח.

בנוסף, הנגשת האתר מועילה בקידום האתר בתוצאות החיפוש ברשת. ליקויי ראיה משתמשים בתוכנת אשר מקריאה את התוכן על מסך, לא מעט מהשיפורים שנעשים בתוכן האתר כדי לאפשר קריאה יותר נוחה באמצעות קורא מסך משפר גם האופן שבו הרובוטים והספיידרים של מנועי החיפוש קוראים את האתר, בכך חושפת את האתר לקהל גולשים פוטנציאלי רחב יותר.

בדיקת נגישות אתר אינטרנט

אם אינכם בטוחים שהאתר שלכם עומד בתקן לנגישות אתרים, מומלץ לבצע בדיקת נגישות. בתום הבדיקה תקבלו תשובה מפורטת בדמות דו''ח נגישות, המכונה דו"ח פערים. הדוח"ות שאנו כותבים ב- Kull-Air Studio כוללים, מלבד פירוט הליקויים הסברים על משמעות הליקויים והצעות והסברים כיצד לתקן את הליקוי.

חשוב לדעת - עבור בעלי האתרים

1. גם לאתרים הפטורים מהנגשה, חלה חובה להנגיש את הדרכים ליצירת הקשר באתר.

2. מומלץ במיוחד להנגיש את מדור הדרושים באתר. במקרים מסוימים בהם מדור זה לא מונגש, הנכם חשופים לתביעה בגין פגיעה בשוויון הזדמנויות.


3. בכל חברה המעסיקה מעל 25 עובדים, החוק מחייב למנות רכז נגישות. על החברה חלה החובה לפרסם הצהרת נגישות הכוללת את דרכי הנגישות לעסק ופרטים על רכז הנגישות.

ליעוץ לגבי הנגשת האתר מוזמנים לפנות ל Kull-Air Studio

בשיתוף Kull-Air Studio, בשיתוף Kull-Air Studio
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully