וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היעדים החדשים של ישראל: צעד בכיוון הנכון

דני דנן בשיתוף Greentops, בשיתוף Greentops

29.6.2020 / 11:54

משרד האנרגיה קבע יעדים חדשים ל-2030 ביניהם מעבר לייצור 30% מהחשמל באמצעות אנרגיה מתחדשת. מה המחסום העיקרי העומד בפני יעד זה?

אנרגיה סולארית. יח"צ,
אנרגיה סולארית/יח"צ

בתחילת החודש יצא שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ, בהצהרה חשובה. המשרד בראשו הוא עומד הגדיל את יעדי ישראל בתחום האנרגיה המתחדשת לשנת 2030 - מעבר לייצור של כמעט שליש מהחשמל בארץ באמצעות אנרגיה מתחדשת, בעיקר השמש.

מדובר בהצהרה משמחת. בעוד מדינות מערביות רבות כבר נקטו צעדים חשובים ודרמטיים בתחום ההגנה על הסביבה, נכון לעכשיו, ישראל עדיין רחוקה מלעמוד ביעדים ישנים שקבעה לעצמה: בשנת 2011, ממשלת ישראל קבעה כי עד שנת 2020, 10% מייצור החשמל במדינה יופק על ידי אנרגיות מתחדשות (סולארי ורוח). כיום אנו עומדים על כ-6% בלבד.

במהלך 2019 הצהיר שר האנרגיה על יעדים חדשים בתחום האנרגיות המתחדשות - על פי יעדים אלו תפעל המדינה להגיע למצב בו בשנת 2030 כ- 80% מהחשמל בישראל יופק מגז טבעי, ו-20% מאנרגיות מתחדשות. באחרונה, כאמור, שינה השר את היעדים, בעקבות המלצת רשות החשמל, וכעת יעדי מדינת ישראל לשנת 2030 הם להגדיל הקף השימוש באנרגיות מתחדשות ל-30%, ולהגדיל את היעד ל-2025 ל-20%, במקום היעד הנוכחי שעומד על 17%.

על פי המלצות רשות החשמל, כמות האנרגיה המתחדשת המותקנת תעמוד על כ- 16,000 מגוואט, - פי 6 לעומת סך הכמות שהוקמה בישראל עד סוף 2019. בין השאר מעריכים ברשות כי בתוך עשור יספקו האנרגיות המתחדשות כ-80% מצריכת החשמל בישראל בשעות הצהריים, ובשעות מסוימות אף יעקוף הייצור הסולארי את סך הביקוש לחשמל במדינה.

הנזקים הסביבתיים, הכלכליים והבריאותיים הנובעים משימוש באנרגיות מזהמות הם אדירים: על פי נתוני ה-OECD מספר המתים מזיהום אוויר בישראל ב-2015 עמד על 2,200, והוא צפוי לגדול ל-3,500 בשנה כשאוכלוסיית ישראל תגיע ל-13 מיליון.

לכן, להגדלת היעד של שימוש באנרגיות מתחדשות יש משמעות אדירה בכל הקשור לחיי אדם, הגנה על הסביבה ואף משמעות כלכלית אדירה. על מנת לעמוד ביעדים הכוללים הודיע שר האנרגיה על תכנית להשקעה של 80 מיליארד שקל - המשמעות, בין השאר, היא יצירת אלפי מקומות עבודה עבור משק שמשווע לכך בעיקר כעת. בנוסף, מעריכים ברשות החשמל כי הגדלת היעד מבטאת תועלת כלכלית של בין 5 מיליארד שקל ל-11 מיליארד.

על מנת לעמוד ביעדים, מציינים ברשות החשמל כי יש צורך בהקמה של עשרות אלפי מתקנים על גגות, מחלפים, קרקעות, מאגרי מים ועוד. כמו כן נטען כי יש להיערך לקליטה של טכנולוגיות חדשניות לייצור חשמל, אגירתו וייעול המערכת. בנוסף, מציינים בתכנית כי ישנם מספר תחומים בהם נדרשים צעדים רגולטוריים שונים.

ב-GreenTops, כחברה המובילה את התחום בישראל כבר למעלה מעשור והמעניקה שירותים מתקדמים בתחום האנרגיה הסולארית, אנו מכירים היטב את האתגרים העומדים בפני מימוש היעדים השאפתניים והחשובים האלו. בישראל אין בעיה של שמש, כידוע, וגם לא בעיה של שטחים לפרוס בהם מערכות סולאריות. הבעיה העיקרית העומדת בפני מימוש הפוטנציאל והיעדים האלו היא איכות הרשת הקיימת. במצב הנוכחי הרשת אינה מסוגלת לקלוט את כל החשמל שניתן לייצר באמצעות המערכות הסולאריות. עד שלא תשופר הרשת הקיימת ויוסרו החסמים בתחום זה - לא ניתן יהיה לעמוד ביעדים של המדינה ל-2030, וגם לא באלו לשנת 2025.

נשאר רק לקוות כי התכנית החדשה תכלול צעדים אמיתיים שיובילו לשינוי מהותי בתהליכי ‏התכנון ‏של‏ פרויקטי ‏רשת, תוך הסרת החסמים שמאריכים משמעותית את זמני התכנון וההקמה של מערכות סולאריות. טיפול נכון בחסמים אלו ונוספים, יאפשר למדינת ישראל לעמוד ביעדים החשובים שהציבה לעצמה.

דני דנן בשיתוף Greentops, בשיתוף Greentops
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully