פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      מי שישן בלילה - שמח ביום

      דורית קרייזר מסבירה על השיטה שפיתחה ללמד תינוקות לישון באופן רציף ולאפשר גם להורים את השינה שהם כל כך זקוקים לה

      דורית קרייזר (יח"צ)
      דורית קרייזר (צילום: יח"צ)

      דורית קרייזר היא אחות מוסמכת, מיילדת, מדריכת הורים, פסיכותרפיסטית, בעלת תואר שני בסיעוד, סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה מסלול משולב לדוקטורט בוגרת לימודי טיפול קוגניטיבי התנהגותי בבעיות שינה לתינוקות, ילדים ומבוגרים. מחברת הספר ''ששש בלילה ישנים'' (הוצאת כנרת זמורה).

      דורית, אנשים מספרים שבעקבות הייעוץ אצלך החיים שלהם השתנו מקצה לקצה. איך את מסבירה את זה?

      ''ראשית, כאשר מספקים לאנשים את הצרכים הבסיסיים שלהם החיים נראים אחרת. אי אפשר להשוות הורה שישן בלילה להורה שלא. להיות בני זוג והורים כאשר עובדים במהלך היום ולא ישנים בלילה זה מאוד מאתגר עד בלתי אפשרי. יש את חוק שימור האנרגיה. זה החוק הראשון שלמדנו בבית הספר לסיעוד. זה כמו לצפות שרכב ייסע בכביש בלי דלק. כאשר ההורים חווים חודשים ולפעמים שנים ללא שינה איכותית הם מגיעים למצב שהתפקוד שלהם נמוך מאוד בכל תחום. וכשהם מתחילים להכניס את השינה לחיי המשפחה נפתחת הדלת גם לזוגיות בריאה, להורות מיטבית לסובלנות ולסבלנות''.

      דורית קרייזר (יח"צ)
      דורית קרייזר (צילום: יח"צ)

      מי צריך יועצת שינה?

      ''מי שמרגיש צורך. אבל גם אז אני עושה סינון כבר בשיחת הטלפון. לא מקבלת את כולם. למשל, אם אימא לתינוק בן חודשיים מתקשרת ומספרת שהתינוק שלה יונק כשהוא צריך לאכול וישן כשהוא צריך לישון והיא רק הייתה רוצה שלא יתעורר בלילה - אני מסבירה לה שהציפיות שלה לא מציאותיות. תינוק בגיל הזה צריך לינוק או לאכול גם בלילה כי עדיין אין לו שעון ביולוגי. חייבים לחכות לשלושה חודשים (לפחות) והרוב מחכה גם לגיל מאוחר יותר''.

      ונגיד שהתינוק כבר בן חצי שנה. כולם צריכים ייעוץ בגיל הזה?

      ''חד משמעית לא. ראשית כל, מי שמחליט אם צריך ייעוץ שינה אלה הם ההורים. אם בתחושה הסובייקטיבית שלהם הכול בסדר אז הכול בסדר. אבל אם הורים מבינים שהם צריכים "לבלות" כל לילה המון זמן כדי להרדים את התינוק או הילד וגם באמצע הלילה התינוק או הילד מתעורר ומגלה קושי לחזור בכוחות עצמו לישון אז ייעוץ שינה יעשה להם קסמים בבית ובאיכות החיים. שלא נדבר על התחום הבריאותי. הורים מספרים לי שזה הדבר הכי טוב שהם עשו בהורות שלהם''.

      דורית קרייזר (יח"צ)
      דורית קרייזר (צילום: יח"צ)

      שמעתי שאת גם עושה ייעוצי שינה לקטנים מהגיל הזה

      ''נכון מאוד אבל לא לימוד של שינה רצופה בלילה. בגילי לידה עד 3 חודשים אני מלמדת יצירת הרגלי שינה בין זמני האכילה כדי שלא יהיו תלויים בכניסה לשינה על הידיים או בקפיצה על כדור פיזיו. אני לא מלמדת קטנטנים לשינה רצופה בלילה כי אין כזה דבר''.

      למה לא כדאי להרדים את התינוק בנדנוד או על ידי קפיצה על כדור?

      ''נדנוד מאוד עוזר לתינוק להירדם אבל בגלל שהשינה מורכבת ממחזורי שינה - יש סיכון שהתינוק יזדקק לנדנוד בכל מחזור שינה. זה גם מפריע לו ליצור רצף בשינה וגם פוגע בשנת ההורים. צריך לזכור שמאחורי כל תינוק יש הורים שצריכים להיות הורים מתפקדים במהלך היום. זו לא בושה להורה להגיד אני חייב לישון. יש הורים מותשים שמאכילים את התינוק גם כשהוא לא צריך רק כדי לזרז את הרדמתו. יש כאלה שמסיעים את התינוקות ברכב על במפרים כדי שיירדם''.

      קרייזר הוסיפה: "מעבר לעניין מחזורי השינה יש משמעות פסיכולוגית ליכולת של התינוק לישון בכוחות עצמו. בספרו הנפלא " מצע הנפש" מצוטט תומס אוגדן את פיין (1971), פסיכואנליטקאי שתיאר את תהליך ההתמכרות של חלק מהתינוקות לנוכחות הגופנית של האם ובכך נמנעה מהתינוקות היכולת לישון אלא אם הוחזקו על הידיים. הוא מסביר את העניין מבחינה פסיכולוגית שתינוקות אלה מצאו קושי לספק לעצמם סביבה פנימית לשינה. תינוק שלומד להיפרד מההורים לזמן השינה הוא תינוק שנכנס למיטה ולתהליך השינה ברוגע ושלווה גדולה יותר.

      במהלך היום ישנה חשיבות להחזיק את התינוק על הידיים בזמנים שונים, לשחק איתו, להתפעל ממנו, להקשיב למה שהוא רוצה להביע. לתת לו אוכל ומנוחה בזמן. בלילה הוא צריך לישון כדי לעבד את החוויות, את הגירויים ואף את המגע והאהבה שקיבל. בלילה מתרחשים תהליכים קריטיים לגדילה ולהתפתחות. לישון זו לא פריווילגיה. זה צורך בסיסי. לכן הוא גם נשמר לאורך כל האבולוציה.

      בגיל מספר חודשים לחיים יש תקופה מעברית שבה לאט התינוק מתחיל לגבש את יכולתו ליצור מצע פסיכולוגי שלו עצמו. זאת התפתחות של היכולת להיות גם קצת לבד. הוא חייב לפתח את הכישורים שלו ליצור מרחב שבו הוא חי. בפסיכולוגיה דינמית זה נקרא "מרחב פוטנציאלי". בתחילת החיים האם והתינוק יוצרים יחד את המרחב הזה ולאט לאט נוצרת היכולת של התינוק להיות לבד ולאם יש תפקיד חשוב בהיבט הזה. זה קשור לשינה כי היכולת של התינוק להיות לבד בתהליך השינה הוא קריטי לשינה הרצופה שתתפתח לאורך חייו''.

      הפרעות שינה כרוניות רבות משקפות הרבה פעמים התפתחות בלתי מספקת של המצע הפסיכולוגי הפנימי. גם וויניקוט כתב על נושא השינה: "ההרדמות כרוכה באמונה ביכולתנו להמשיך ולהתקיים לאורך זמן, בעת שאנו מוותרים על כל צורה של שליטה מודעת". בשינה, כך הוא מוסיף, אנו בעצם מוסרים עצמנו לידי הסביבה המחזיקה שלנו. סביבה מחזיקה ומיטיבה של ההורים במהלך היום היא בסיס חשוב ללימוד התינוקות לישון בכוחות עצמם עם הגיע הבשלות של השעון הביולוגי. לכן ישנה גם חשיבות לתת לתינוק את כל מה שהוא צריך במהלך היום.

      ''הורים שלא רוצים או לא מוכנים לערב יועצת שינה מכל מיני סיבות הם הורים שמסתדרים בכוחות עצמם ואני נותנת קרדיט מאוד גדול לאינטואיציה ההורית. לא כולם צריכים עזרה ולא לכולם זה מתאים. כל הורה מחליט מתי והאם הוא חושב שהגיע העת ללמד את מיומנות השינה''.

      אפשר לעשות את השיטה גם עם תינוקות יונקים?

      ''בוודאי. רוב התינוקות שלימדתי לישון הם תינוקות יונקים. הנקה היא הדרך הטובה והבריאה ביותר להזין תינוקות ולשמחתי אימהות רבות בוחרות להניק. כשאנחנו נתקלות בקושי בהנקה אנחנו נעזרות ביועצות הנקה. הנקה היא פעולה פיזיולוגית וטבעית ועדיין צריך ללמוד לעשות זאת נכון. שינה לא שונה מזה בכלל. כשנתקלים בקושי בתחום השינה יהיה נכון לפנות ליועצת שינה וכמובן רק לאדם מקצועי עם הכשרה רחבה ומתאימה. רצוי כאלה שהן גם יועצות שינה וגם או אחיות או יועצות הנקה''.

      ''יש כאלה שרואים בהנקה ושינה סתירה או ניגוד אינטרסים וזו טעות גדולה. אוכל ושינה "יושבים" על אותו סולם במדרג הצרכים והם לא סותרים אחד את השני. כולנו צריכים לאכול וכולנו צריכים לישון. לגבי הנקה זה מאוד תלוי באיזה גיל מדובר. בחודשים הראשונים קרי 3-4 חודשים ראשונים של ההנקה חשוב להיניק גם בלילה ולפי סימני רעב ולא לפי השעון. לוקח להנקה להתבסס כשלושה חודשים. תינוק שרק נולד ויונק - אם יישן לילה שלם לא יהיה לו מה לאכול בבוקר. יחד עם זאת אחרי שההנקה מבוססת ויש כבר שעון ביולוגי מפותח בהחלט יש להתחיל להיניק את רוב הקלוריות ביום בשעות הערות, בשעה שמערכת העיכול מעכלת במיטבה ולישון בלילה''.

      יש מקרים שהתינוק בוכה בתהליך הלמידה לשינה עצמאית?

      ''בהחלט כן. תינוקות בוכים כי זו השפה שלהם כשהם רעבים או עייפים. השיטה שלי היא לא שיטת ה CRY IT OUT של פרבר. לא נותנים לתינוק "סתם" לבכות בלי להגיב. זו לא שיטה. בשיטה שפתחתי יש שלבים, יש משנה סדורה. ההורים לומדים לעזור בהדרגה לעבור בנועם מהיום ומהערות ללילה. יש פעמים שהתינוק מגלה קושי להירדם ואז ההורים צריכים להיכנס באופן קבוע ויש פעמים שלפי הקול הוא ממש לפני כניסה להרדמות ואז צריך לאפשר להירדם ואז אני מבקשת לא להיכנס. נוכחות הורית בשלב הזה רק מעלה לו אדרנלין ומפריעה לשלב הראשון של השינה. תוך 3 ימים בממוצע הילד ישן לילה שלם וזה אושר גדול למשפחה כולה''.

      ''פעם אימא אחת התקשרה לקבל פרטים על ייעוץ שינה ושאלה אותי אם יש בכי בשיטה וברקע שמעתי תינוק צורח....אמרתי לה קודם לכי תרגיעי אותו ותתקשרי אחרי שתתני לו מה שאת מזהה שהוא צריך. אין בעיה עם תסכול מסוים של 3 ימי לימוד. זה הרבה פחות מחודשים של בכי מעייפות ואי שקט פסיכומוטורי שיש להמון תינוקות וילדים בעייפות יתר. אני לא מפחדת מקצת בכי בתהליך לימוד מיומנות השינה. אני מפחדת מהנזקים של חסך בשינה גם אצל ילדים וגם אצל ההורים''.

      דורית קרייזר (יח"צ)
      דורית קרייזר (צילום: יח"צ)

      כתבת ספר מצליח מאוד בהוצאת כנרת זמורה. על מה הספר? האם לא פחדת שאם יקראו את הספר פחות יבואו אלייך?

      ''התכוננתי 27 שנים כדי לכתוב את הספר הזה ומכאן אני חושבת שבאה ההצלחה. הספר נכתב באהבה רבה לאותם הורים שלא יכולים להגיע לייעוץ פרטני מכל מיני סיבות וגם כאלה שרוצים להרחיב את הדעת בתחום שנת תינוקות וילדים. בעבר נהגתי להגיע להורים עם מוגבלויות פיזיות כדי להקל עליהם שלא יצטרכו להגיע אליי והיום אני מפנה אליהם את הספר ואני מאושרת כשהם שולחים לי מסרוני הצלחה. היכולת הזו לגעת בחיים של אנשים ולעזור להם לשפר את איכות חייהם היא מקור האושר והכוח של חיי. זו השליחות שלי בעולם. בספר יש את כל הסוגיות הקשורות לשנת תינוקות וילדים לרבות מה קורה כצומחות השיניים, כנמצאים בקידוש אצל סבתא וסבא ביום שישי ועד מה עושים עם ילדים בחופשה''.

      לא פחדת שאם יקראו את הספר יבואו אלייך פחות ?

      ''חששתי בעיקר שיהיו לי פחות מפגשים עם הורים כי כאן נמצא האושר המקצועי הגדול שלי. אבל הרצון להפיץ את השיטה לאוכלוסיות שלא יכולות להגיע גבר על הרצון הפרטי שלי וגם צריך לזכור שלמרות שיש לי צוות מקצועי שעובד איתי - אין לנו יכולת לקבל את כולם. הספר סגר גם את הפינה הזו''.

      יש לך מתחרים?

      ''בוודאי. יש שיטות שונות ומגוונות וטוב שכך. השיטה שלי מתאימה ל 100 אחוז מהילדים היא לא מתאימה ל 100 אחוז מההורים. תחרות היא לגיטימית והיא לטובת הלקוחות שלנו. בכלל אני אף פעם לא מונעת מפחד. הייתי שמחה שיותר אנשים יעסקו בתחום השינה. יש לנו הרבה עבודה. פעם שמעתי את אחד מחוקרי השינה הגדולים בעולם. שאמר: אם כולם היו ישנים כמו שצריך - לא היו מחלות בעולם''.

      תוכלי לתת טיפים להורים?

      1. תמיד לפנות לאדם מקצועי בעל הכשרה רחבה ומתאימה. יש גורמים נוספים בין הורים לתינוקות ואין להתייחס רק לשינה אלא בכל הקשור להיבטים של התקשרות, הנקה/תזונה.
      2. עזרו לתינוק/ת לעבור משעות הערות לשנת הלילה בהדרגה. הפחיתו תאורה וגירויים
      3. הקפידו על אמבטיה נעימה, שקטה וקצרה לפני השינה כדי לא להעלות רמות אדרנלין (הורמון העוררות)
      4. הקפידו על סביבת שינה בטוחה
      5. תהליך ההרדמות של ילדים אורך כ 15 דקות בממוצע. הוא לא חייב לשים את הראש ומיד לישון.
      6. אם התינוק מגלה קושי בהירדמות אז הכנסו, געו בו ואמרו לו ששש כך מספר פעמים עד שיירדם בכוחות עצמו''.

      אחת הלקוחות של דורית קרייזר, סיכמה: "פחות מחמש דקות לאחר שהנחנו את הילדה במיטה היא נרדמה עצמאית, מדהים זה כמו קסם. היא גאונה. טפו טפו הלילות רצופים וגם שנת היום מסתדרת תודה לאל. כל כך שמחה שבחרתי בה".


      אתר

      פייסבוק - שיטת בלילה ישנים

      אינסטגרם

      מייל: kreiserdorit@gmail.com
      טלפון:0523275795