איך לשפר את הזיכרון ולהפסיק לשכוח דברים חשובים?

חשבתם פעם לשפר את הזיכרון באופן משמעותי ולהפסיק לשכוח דברים חשובים? איך לזכור בקלות כל מה שאנחנו רוצים ובכלל איך לאמן את המוח נכון ולמקסם את היכולות שלו?

  • זיכרון
בשיתוף איתי עניאל, בשיתוף איתי עניאל
זיכרון (צילום: pixabay)

השבוע פגשתי את איתי עניאל, מרצה מומחה לשיפור הזיכרון ואימון המוח ומייסד אומנות הזיכרון וחדר כושר למוח. עניאל פיתח מעל 30 אסטרטגיות וטכניקות זיכרון מתקדמות ובעשור האחרון הוא מעביר בכל רחבי הארץ הרצאות, סדנאות וקורסים לאימון המוח ושיפור הזיכרון.

בשיחה מרתקת שהייתה לנו זכרתי לשאול אותו כמה שאלות מעניינות על הזיכרון האנושי שלנו ועל היכולת לשפר אותו.

עוד בוואלה! NEWS

איך מוותרים על סוכר בקפה, בלי לוותר על הטעם?

לכתבה המלאה
זיכרון (צילום: pixabay)

מה מניע אנשים לרצות לשפר את הזיכרון?

"אנחנו למעשה כל מה שאנחנו זוכרים או באנגלית "We are what .we remember" במילים אחרות, הזיכרון הוא למעשה הבסיס למי שאנחנו, לזהות שלנו על כל מרכיביה ולכל מערך ההחלטות והפעולות שלנו, מהרגילות והפשוטות ועד המורכבות ביותר. כולנו מבינים שהזיכרון הוא נכס חשוב ואסטרטגי בחיים שלנו אך בפועל לא כולנו מתייחסים אליו כך מבחינת המודעות לצורך להשקיע בו ולאמן אותו לטובת חיזוק ושימור היכולות שלו. בהקשר לכך, המניע העיקרי שגורם לרוב האנשים לרצות לשפר את הזיכרון הוא הצורך להפסיק לשכוח דברים חשובים ולזכור טוב יותר את כל מה שמסייע להם לתפקד באופן מיטבי בחיי היומיום.

ישנן שתי השפעות משמעותיות על הרצון והצורך לשפר את הזיכרון: האחת היא הגיל, כאשר כבר בתחילת העשור הרביעי בחיים, רבים מתחילים להרגיש נסיגה בתפקוד הזיכרון שהולכת וגוברת באופן משמעותי יותר החל מהעשור השישי. השפעה נוספת היא של הקידמה הטכנולוגית בעשורים האחרונים שלקחה אותנו בהרבה מאוד מובנים קדימה אך יחד עם זאת בתחום שיפור הזיכרון ואימון המוח, היא לקחה אותנו אחורה ובמידה מסוימת ניוונה את הזיכרון שלנו ואת הצורך לאמן אותו. בהקשר הזה וכמו בכל תחום, כאשר לא מתאמנים ומתרגלים בצורה נכונה ומבוקרת היכולת הולכת ונחלשת.

איתי עניאל (צילום: מיקס סטודיו)

איך ניתן להפחית את מקרי השיכחה?

ראשית, חשוב להדגיש שהשיכחה היא אחת המתנות הגדולות והנפלאות ביותר שהזיכרון האנושי שלנו קיבל והיא עוזרת לנו להתמקד במה שכן חשוב לנו לזכור. אולם, כאשר אנחנו שוכחים משהו בניגוד לרצוננו, השיכחה הופכת להיות ממתנה לבעיה שחשוב לנו מאוד לפתור. באופן כללי, ניתן לומר כי ברוב המקרים הגורם העיקרי לשיכחה הוא שבזמן אמת אנחנו כלל לא מודעים לצורך לשמור את הנתונים בשלב קליטתם בזיכרון או לחלופין שאנחנו שומרים אותם בצורה לא נכונה.

הזיכרון שלנו קולט באופן בלתי פוסק נתונים שנמצאים בטווח הקליטה החושית שלנו. רוב הנתונים שנקלטים נכנסים אך ורק לזיכרון לטווח הקצר ובטווח של דקות עד שעות נשכחים. חלק מהנתונים נכנסים לזיכרון לטווח הארוך ויוצאים ממנו לאחר זמן מה כאשר אנחנו שוכחים אותם (לדוגמא שמות של אנשים שהיו איתנו בבית ספר והיו בזיכרון לטווח הארוך שלנו במשך תקופה ארוכה אך היום אנחנו כבר לא זוכרים את כולם) וחלק קטן יותר נכנסים לזיכרון לטווח הארוך ונשארים בו לכל החיים (לדוגמא זיכרונות ילדות, ידע בתחומים שונים, חוויות מאירועים משמעותיים בחיים וכו').

אחת מהסיבות העיקריות לשיכחה בטווח הקצר (לדוגמא של פעולות, חפצים, שמות של אנשים וכו') היא חוסר המיקוד. כאשר אנחנו רוצים לזכור משהו אנחנו צריכים לסמן אותו כמטרה ולהיות ממוקדים בו.
יש משפט חכם שאומר "יפה שעה אחת קודם". אם נחבר אותו לתודעת הזיכרון שלנו אז אפשר לומר יפה שנייה אחת קודם, כלומר שנייה אחת קודם להחליט להתמקד בנתון מסוים, לדוגמא בנעילת דלת הבית. לזיכרון שלנו יש נטייה להיות עסוק וממוקד בנושאים חשובים ומעניינים, כך שבפועל המצב השכיח הוא שבזמן ביצוע פעולה שגרתית ולכאורה לא מעניינת כמו נעילת הבית, הזיכרון עסוק בנתונים אחרים שקשורים לסיפור מעניין, תכנון פגישה חשובה או כל מחשבה אחרת שבאותה נקודת זמן מסיחה את דעתנו ומונעת ממנו לקלוט לזיכרון את הנתון של נעילת הדלת וכך לשכוח אותו על אף שהפעולה התרחשה רק לפני מספר דקות. ההתעסקות המוחית בנושא אחר שלא קשור לנעילת הדלת יגרום לנו לבצע את הפעולה באוטומט מבלי לשמור אותה בזיכרון ולשכוח אותה בקלות לאחר מספר דקות.

אחרי שהבעיה מובנית וברורה אפשר לדבר על הפתרון, שהוא להיות ממוקדים מחשבתית בביצוע הפעולה גם היא פשוטה ואורכת רק שנייה אחת וכך לשמור אותה בזיכרון. על מנת להבטיח את המיקוד אני ממליץ לומר את הפעולה בלב או בקול, לדוגמא - "נעלתי את הדלת". במידה ונפעל כך כאשר נרצה לשמור נתונים חשובים בזיכרון, נצליח להפחית משמעותית את מקרי השיכחה בטווח הקצר.

איך ניתן להשפיע על הזיכרון לטווח הארוך?

ההבחנה בין הזיכרון לטווח הקצר לבין הזיכרון לטווח הארוך שלנו חשובה מאוד בהתייחס לשאלה מה נרצה לשמור לזיכרון לאורך זמן ומה אנחנו יכולים לעשות כדי להשפיע על כך. כאן באות לידי ביטוי אסטרטגיות וטכניקות הזיכרון. הזיכרון שלנו עובד כך שאנחנו יכולים לזכור מצוין ולפרטי פרטים אירוע שקרה לפני חמישים שנה ובמקביל לשכוח אירוע שקרה רק לפני חמש דק'.

ההבדל בין שני האירועים נמצא בזיכרון הרגשי שלנו כאשר באירוע הראשון החוויה הרגשית הייתה משמעותית ומעניינת יותר. ככלל, הזיכרון שלנו זוכר טוב יותר חוויות רגשיות מעניינות. כאשר אנחנו מממשים את היכולת הזאת במובן החיובי ומשתמשים בה לטובת זכירת נתונים טובה יותר עתיד, אנחנו מצליחים להכניס לזיכרון באמצעותה נתונים בכל תחום שנבחר לטווח הארוך.

אסטרטגיות הזיכרון לטווח הארוך מתבססות על הצלחות העבר של הזיכרון שלנו שבאות לידי ביטוי כאשר אנחנו שולפים ממנו נתונים מלפני שנים רבות על סיפור או אירוע שחווינו או נתוני ידע בתחומים שונים. בהקשר לכך, אני ממליץ לקלוט נתונים חשובים לזיכרון בצורה רגשית וחווייתית גם כאשר הם לא בהכרח מעניינים.

כאן בא לידי ביטוי האתגר שאסטרטגיות הזיכרון נותנות לו מענה - להפוך את הנתונים למעניינים וכך להפוך גם את תהליך זכירת הנתונים לסוג של חוויה תלת מימדית מעניינת שתישמר בזיכרון לטווח הארוך. במידה ונפעל כך בשלב קליטת הנתונים, נצליח לשמור אותם טוב יותר לטווח הארוך ולשלוף אותם בהמשך בקלות. לדוגמא: בזכירת שמות של אנשים, פעולות, משימות, מספרים חשובים, מיקומי חפצים וכל מה שחשוב לנו לזכור לטווח הארוך.

האסטרטגיות והטכניקות לשיפור הזיכרון שפיתח עניאל מתמקדות בשאלה איך לקלוט לזיכרון נתונים חשובים מסוגים שונים בצורה ממוקדת, חכמה יעילה, ובאופן כזה שישפיע על היכולת לשלוף אותם בקלות ועל מהירות שליפתם מהזיכרון.

"הזיכרון פוגש אותנו למעשה בכלל הפעולות שאנו מבצעים ברמה היומיומית, כאשר בכולן ללא יוצא מן הכלל אנו נדרשים לזכור נתונים ולשלוף אותם מהזיכרון. כאשר אנחנו זוכרים טוב יותר, אנחנו כתוצאה מכך גם חושבים ומחליטים בצורה טובה יותר וגם פועלים באופן יעיל ואפקטיבי יותר", מסביר עניאל.

הקורס לשיפור הזיכרון ואימון המוח שעניאל בנה כולל בתוכו גישות מרתקות וחדשניות אל עולם הזיכרון שלנו כבסיס לשיפור ביצועים בכל תחומי העשייה ולשיפור באיכות החיים.

חוות הדעת באתרי הביקורת השונים של מי שעברו את קורס "חדר כושר למוח" של עניאל, מספרות כי הם הצליחו תוך פרק זמן קצר לשפר את תפקוד וקיבולת הזיכרון באופן משמעותי ויצאו עם ידע נרחב וכלים מעשיים לאימון ומקסום יכולות המוח והזיכרון בחיי היום יום.

אם גם אתם סקרנים וחפצים בכך, הפרטים נמצאים לפניכם:

לאתר


לשיחת ייעוץ אישית ללא עלות, לחצו כאן

לוגו - פיקוד העורףפיקוד העורף

התרעות פיקוד העורף

    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully