וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוכש דירה? אל תוותר על דוח הנדסי ופיקוח של מהנדס בניין עם בדק בית בגמר

עדינה אקוקה בשיתוף סאגה ניהול פרויקטים, בשיתוף סאגה ניהול פרויקטים

9.6.2020 / 12:14

נושא פיקוח על פרויקטים של בנייה ברחבי הארץ הוא צורך אקוטי, לאור הנושאים הרבים אשר מטפל בהם מי שעוסק בניהול ובפיקוח הנדסי, משלב תכנון המבנה ועד מסירתו

שמואל גלברמן מפקח בניה בהנדסה אזרחית / קונסטרוקטור / שמאי רכוש ומהנדס פרקטי. יח"צ,
שמואל גלברמן מפקח בניה בהנדסה אזרחית / קונסטרוקטור / שמאי רכוש ומהנדס פרקטי/יח"צ

תפקידו של המפקח ההנדסי

כל מיזם קבלני מורכב מרבדים רבים של עשייה בהתאם לסוג הפרויקט, מבנה מגורים, מבנה ציבורי, בניין משרדים וכו'. מהנדס הבניין בתפקידו כמפקח, הוא הגורם המקצועי אשר מתאם ומכריע בכל התהליכים המקצועיים אשר קורים בשטח, על ידי הקבלן ועובדיו ועל ידי כל קבלני המשנה אשר כל אחד מהם אחראי על תחום אחר.

מהנדס בניין הוא זה שמכתיב את דפוסי העבודה, לוחות הזמנים, הוא מוודא שהקבלנים נצמדים לכתבי הכמויות ומבצעים שימוש רק בחומרים שאושרו, שהם בטיב מעולה ומתאימים לצורך ולא בחומרים אשר אינם בעלי תו תקן ישראלי. בנוסף לכך הוא מוודא שהעובדים מבצעים את מלוא הדרישות הטכניות בהתאם למפרט הטכני, לתוכניות אשר הוגשו על ידי המתכנן ואושרו לביצוע על ידי כל הגורמים הרלוונטיים ולמעטפת התקציבית, אשר אושרה על ידי היזם על כל סעיפיה.

המפקח הוא כמו תמנון בעל שלוחות רבות אשר מנהל את כל העשייה באתר הבנייה. רק כאשר אדם אחד שולט מלמעלה על כל ההתנהלות המקצועית הפרויקט מתקדם בקצב הנכון, קיים שיתוף פעולה מלא בין הגורמים השונים והפעולות מתבצעות על פי לוח הזמנים אשר נקבע מראש, ללא כל עיכובים.

המפקח המיומן מוצא פתרונות יעילים ומקצועיים לכל בעיה שצצה תוך כדי הביצוע וזאת כדי לקדם את הליכי הבנייה ולמנוע עיכובים או עצירה של המיזם.

מהלכים יום יומיים של מפקח הבנייה

הבדיקות הקפדניות אשר מבצע המפקח מדי יום בשטח נועדו למנוע ליקויי בנייה אשר יפגעו באיכותה של הבנייה ועלולים אף לגרום לנזקים ולאסונות. לכן המפקח נמצא כל הזמן עם היד על הדופק, בוחן כל שלב ושלב ובמידת הצורך, דורש לבצע שלב ספציפי פעם נוספת, בהתאם להנחיות המדויקות ולאישורים ההנדסיים.

בדיקות מעמיקות בתום הפרויקט

בתום הפרויקט וטרם מסירת הדירות לשימוש, בודק המפקח את כל אחת מהדירות. הוא עובר על כל אחת מהן ומבצע בהן בדק בית רחב היקף. הבדיקה המוקפדת מתבצעת באופן סיסטמטי נושא אחר נושא.

המטרה היא לעלות על ליקויים אם קיימים ולטפל בהם בהתאם לדוח ההנדסי של המפקח וזאת לפני מסירת המפתח, כך שתימסרנה דירות איכותיות, ללא ליקויים ובטוחות לשימוש.

בין הנושאים הנבדקים במסגרת הסריקה של בדק בית, בוחן המהנדס את תקינותה של צנרת האינסטלציה עבור המים והביוב לכל אורכה, הימצאות רטיבות על הקירות או מים כלואים מתחת למרצפות, שימוש בסיפונים תקניים, חיפוי נכון של הקרמיקה בחדרי האמבטיה, ביצוע רובה באופן ראוי בכל המרחבים המרוצפים בבית, עבודות תקינות בתחום האלומיניום והנגרות, שימוש בטיחותי במעקה המרפסת, צביעה נכונה של כל הבית תוך שימוש בסוג החומר שתואם מראש ונקודות נוספות רבות.

קיימת חשיבות רבה לבדיקת כל הנושאים ההנדסיים טרם הכניסה למגורים, כדי שהדיירים יחיו בתנאים הנאותים אשר אמורים להיות. החשש הוא שלאחר כמה חודשי מגורים יצוצו בעיות מהותיות אשר לא נבדקו במועד והם ישפיעו על כל החיים בדירה. כמו לדוגמה בעיות רטיבות אשר נובעות מהתקנה רשלנית של הצנרת. ללא סגירה הרמטית, ללא שימוש באביזרי חיבור נכונים, ללא קיבוע של צנרת או ללא תשתיות איכותיות.

ההשלכות של מציאות זו על מהלך החיים היא עצומה. מים יחלחלו פנימה הן מתחת למרצפות ברצפת הדירה ויוצרו מים כלואים והן על הקירות השונים. כדי לתקן זאת, יהיה צורך במקרים רבים לפרק חלק מהקיר, להוציא את כל המרצפות שהודבקו על הרצפה או את חיפויי הקרמיקה שהודבקו על הקיר, בהתאם למהות התקלה הספציפית.

מדובר בנזק כספי בסכומים עצומים ובעוגמת נפש רבה כיוון שהדיירים לא יוכלו להמשיך ולגור בדירה עד שעובדי הקבלן יסיימו את השיפוץ המאסיבי שיש לבצע.

בכל מקרה מסוג זה, הקבלן מחויב לתקן את התקלות האקוטיות באופן מידי ואת התקלות שהן דחופות פחות, תוך שנה במסגרת שנת האחריות.

עדינה אקוקה בשיתוף סאגה ניהול פרויקטים, בשיתוף סאגה ניהול פרויקטים
  • עוד באותו נושא:
  • בנייה
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully