וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טלי אנגור - טיפול C.A.T להפחתת תסמיני אוטיזם

בשיתוף טלי אנגור, בשיתוף טלי אנגור

3.6.2020 / 14:59

מנתונים אשר פורסמו בשנים האחרונות עולה כי כאחד מתוך 45 בנים מאובחנים על הרצף האוטיסטי. טלי אנגור, רוקחת וכימאית אשר בתה אובחנה על הרצף האוטיסטי, חוללה בשנים האחרונות מהפך באופן בו נבחן הקשר בין בעיות מטבוליות לתסמיני אוטיזם והדרכים בהם ניתן להפחיתם

CAT. shutterstock,
איתור הבעיות המטבוליות והחוסרים התזונתיים מתבצע באמצעות בדיקות מעבדה מתקדמות/shutterstock

אוטיזם היא הפרעה התפתחותית המתבטאת בקשיים במישורים חברתיים שונים כדוגמת הבנת סיטואציות חברתיות, הפרעות בקשרים בין אישיים, התנהגות חזרתית סטראוטיפית ובתסמינים רבים אחרים. מכיוון שאוטיזם אינה מחלה אלא לקות, לא יהיה זה נכון להשתמש בביטוי "ריפוי אוטיזם" אלא ההתמקדות צריכה להיות בניסיון להפחית את תסמיני הלקות ככל שניתן בכדי להקל באופן משמעותי על הילד ומשפחתו.

האם תסמיני האוטיזם ניתנים להפחתה?

שיטת C.A.T (Customized Autism Treatment) מהווה טיפול פורץ דרך מתחום ה Biologically based practices , כמוגדר על ידי המרכז הלאומי לרפואה משלימה של משרד הבריאות האמריקאי (NCCIH) ומטרתה לנסות להפחית משמעותית את תסמיני האוטיזם באמצעות השלמת חוסרים תזונתיים ותיקון תהליכים מטבוליים לקויים המתגלים בסיוע בדיקות מעבדה מקיפות.

הצלחת השיטה הפכה אותה לפורצת דרך בתחום שכן ביחס לטיפולים התנהגותיים הניתנים לילדים על הרצף האוטיסטי, כדוגמת קלינאית תקשורת ומרפאה בעיסוק, שיטת C.A.T מניחה כי יש לאתר את המקור לתסמיני האוטיזם, לרבות תסמינים הנחשבים להתנהגותיים ואשר עלולים לנבוע כתוצאה מתהליכים מטבוליים לקויים וחוסרים תזונתיים משמעותיים. הדרך לאיתור תהליכים אילו נעשית באמצעות ביצוע בדיקות מעבדה מקיפות והתאמת הטיפול לתוצאות הבדיקות באופן אשר מהניסיון המצטבר מצליח להפחית בקרב מרבית הילדים ובאופן משמעותי את תסמיני האוטיזם.

CAT. shutterstock,
תהליך איתור הקשר בין נתוני בדיקות המעבדה לתסמיני האוטיזם הנצפים/shutterstock

כשהטיפול צומח מהניסיון האישי

שיטת טיפול C.A.T פותחה במקור על ידי הרוקחת והכימאית טלי אנגור בנסיבות האישיות ביותר שיש. כשבתה אגם הייתה בגיל שנה ושבעה חודשים, הבחינה אנגור בשינויים התנהגותיים דרמטיים. אגם החלה לבעוט בחפצים, לבהות באוויר, ללעוס ניירות ועוד.

בסיומו של תהליך ממושך, אגם אובחנה על ידי פרופסורית בכירה בתחום הנוירולוגיה ואנגור התבשרה שבתה לוקה באוטיזם בתפקוד נמוך.

כאשר הטיפולים ההתנהגותיים לא הועילו, החליטה אנגור לנסות לרדת לשורש הבעיה. היא נזכרה בפרשת רמדיה שפקדה את מדינת ישראל בשנת 2003 בה התגלה כי למספר רב של ילדים ניתנה פורמולת מזון תינוקות אשר היצרן נמנע מלהוסיף לפורמולה ויטמין מסוג 1B (תיאמין). כתוצאה מכך נגרמו לעשרות ילדים בעיות נוירולוגיות קשות הכוללות עיכוב התפתחותי, אפילפסיה, אפתיה, עייפות, רגזנות ועוד. טיפול מהיר בהזרקת הויטמין החסר שנעשה באחד מבתי החולים במרכז הארץ הציל חלק מהילדים שנפגעו במסגרת אותה פרשייה. אולם ביחס לאחרים, הזרקת הויטמין הייתה בחזקת מעט מידי ומאוחר מידי ולמרבה הצער חלקם נפטרו.

פרשת רמדיה, אכילתה הבררנית של בתה של טלי אנגור והכשרתה המדעית גרמו לה לחשוב שהתשובות עשויות להסתתר במדדים המעבדתיים של בתה. היא החליטה לבצע בדיקות מעבדה מקיפות ושלחה דגימות של צואה, שתן, שיער ודם למעבדות מהמובילות בעולם - התוצאות שלא איחרו לבוא הצביעו על נתונים ומדדים חריגים במיוחד. תהליכים מטבוליים שונים בגופה של אגם היו לקויים ובנוסף התגלו חוסרים תזונתיים משמעותיים. אנגור הרכיבה פרוטוקול טיפול מלא, המתבסס על התאמת ויטמינים, מינרלים וחומצות אמינו להשלמת החוסרים ולתיקון התהליכים המטבוליים הלקויים. תוך חודשים ספורים השתפר מצבה של אגם, ובאופן נדיר למדי היא הצליחה לצאת מהרצף האוטיסטי. בעקבות המקרה האישי אנגור החליטה לשנות את ייעודה המקצועי, התפטרה מעבודתה כרוקחת, הקימה את מרכז C.A.T ומאז מקדישה את זמנה למען שיפור התפקוד של ילדים הנמצאים על הרצף האוטיסטי באמצעות השיטה שפיתחה.

העקרונות המרכזיים של טיפול בשיטת C.A.T

טיפול בשיטת C.A.T מתחיל בפגישה ראשונה של המטופל והוריו עם אנגור, במסגרת הפגישה עוברים ההורים תשאול מקיף שמטרתו הבנה של התסמינים מהם סובל ילדם, הסיבה לכך נובעת מעת ותסמיני האוטיזם מרמזים על בעיות מטבוליות וחוסרים תזונתיים אשר בדיקות המעבדה יודעות לאשש או להפריך. בהתאם לנתונים המתקבלים במסגרת הפגישה נקבעות על ידי אנגור בדיקות מעבדה ספציפיות לכל ילד. הבדיקות, הינן מקיפות פי כמה מהבדיקות הסטנדרטיות הנעשות בישראל וכוללות בדיקת מאות פרמטרים מדעיים כמטבוליטים, תהליכי מתילציה לקויים, תהליכי סולפציה לקויים ועוד. דגימות המעבדה נשלחות לפענוח במעבדות מובילות בתחומן בחו"ל ואנגור מפענחת את תוצאות הבדיקות ומרכיבה על פיהן מפה ביוכימית המותאמת באופן מלא למאפייני הילד ולתסמיני האוטיזם שהוא סובל ממנו.

אחד העקרונות החשובים בשיטת C.A.T הוא ההבנה שלתסמינים ההתנהגותיים המזוהים עם הלקות אוטיזם עשוי להיות בסיס פיזיולוגי או ביוכימי מובהק. חלק מהבעיות נובעות מכך שילדים רבים הנמצאים על הרצף האוטיסטי הם בעלי אכילה סלקטיבית, או לחלופין סובלים מבעיות ספיגה של ויטמינים ומינרלים היוצרות בגופם חוסרים תזונתיים, שעלולים להחמיר את תסמיני האוטיזם. חוסרים אילו רלוונטיים להתפתחות תהליכים מטבוליים לקויים העלולים לגרום לנזקים נוירולוגיים שונים בדומה לפרשת רמדיה.

אנגור מספקת דוגמאות לקשר בין בעיות מטבוליות וחוסרים תזונתיים לתסמיני אוטיזם נפוצים.

לדוגמה, ילדים רבים המאובחנים כלוקים באוטיזם סובלים מרגישות יתר תחושתית לקולות ולצלילים. באופן פיזיולוגי מקור הבעיה עלול להיות מחסור בויטמין B6 המשמש כ cofactor בסינטזה של הנוירוטרנסמיטור Serotonin.

דוגמא נוספת היא אכילה ולעיסה של חומרים שאינם אכילים, תסמין המאפיין חלק מהילדים המאובחנים על הרצף הנוטים להכניס לפיהם שרוול, שרוך, ניירות, חול וחומרים אחרים.
אנגור מצאה כי מקור ההתנהגות עשוי לנבוע מתסמונת המוכרת בספרות המדעית בשם "תסמונת פיקה", הנגרמת בעיקר בשל חוסרים באבץ ובברזל. ואכן בכל הנוגע לילדים אשר סבלו מתסמין זה וטופלו בשיטת C.A.T, התגלה בבדיקות המעבדה כי הם סובלים מרמות נמוכות מאוד של אבץ ופריטין ותיסוף החוסרים שהתגלו הוביל להפחתה או למיגור מלא של התסמין.

תהליך הטיפול בשיטת C.A.T נמשך ברוב המקרים כחמישה חודשים, כאשר וכולל פגישות פרונטליות וליווי טלפוני פרטני. בסיום כל טיפול ממליצה אנגור להורים לבצע את בדיקות המעבדה מחדש בכדי לעמוד על השינויים שחלו בבדיקות המעבדה באופן המאפשר לבחון את השינויים המעבדתיים אל מול תסמיני האוטיזם שפחתו.

במהלך השנים האחרונות טופלו בשיטת C.A.T מאות ילדים על ידי טלי אנגור ואצל מרביתם חל שינוי משמעותי בתסמיני האוטיזם לרבות שיפור בכישורים חברתיים, ביכולות הקוגניטיבית, המוטוריות, בכושר הוורבלי ובהפחתה של תסמינים נוספים המאפיינים ילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי כדוגמת חרדות, קשיי שינה, התקפי זעם, קיבעונות ועוד.

כתבה זו מהווה מידע שיווקי אודות שיטת C.A.T התכנים המופעים בה מיועדים להרחבת הידע האישי וההבנה הכללית בלבד. אין לראות במופיע לעיל תחליף לייעוץ רפואי ו/או לטיפול תרופתי ו/או לטיפול המבוצע על ידי מטפל ו/או רופא ו/או להוות בכל דרך או אופן המלצה לצורך טיפול פרטני.

בשיתוף טלי אנגור, בשיתוף טלי אנגור
  • עוד באותו נושא:
  • אוטיזם
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully