וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד מתמודד ממונה בטיחות בעבודה עם הפקטור האנושי?

בשיתוף א. ב. בטיחות – בטיחות בעבודה, בשיתוף א. ב. בטיחות – בטיחות בעבודה

31.5.2020 / 8:34

במקומות עבודה רבים בישראל מועסק ממונה בטיחות - בעל מקצוע מתחום הבטיחות בעבודה אשר בהעסקתו מחויבים מקומות עבודה בסדרי גודל ובתחומי פעילות מסוימים. כיצד מתמודדים אנשי מקצוע אלו עם אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר - הגורם האנושי

בטיחות בעבודה. pixabay,
בטיחות בעבודה/pixabay

הגורם האנושי משחק תפקיד מכריע בתאונות עבודה רבות, חלקן קטלניות ביותר. לא ניתן להימנע מכך לחלוטין - כולנו כמובן רק בני אנוש ולכן טועים מדי פעם בפעם, כך שמה שנדרש מאיתנו הוא לנסות ולהכין את סביבת העבודה בצורה הטובה ביותר, על מנת שגם טעויות אנוש (אותן בכל זאת יש לנסות ולצמצם למינימום) לא יגרמו לנזק כבד מדי ולאבדות בנפש.

מכתיבת נהלים ועד הדרכות בטיחות לעובדים - ממונה בטיחות והגורם האנושי

כאשר בוחנים מקרוב את דרכי העבודה והפעולה של ממוני בטיחות בעבודה בישראל, מגלים כי הם נוקטים כדרך קבע במספר טכניקות ודרכי פעולה שונות, המיועדות להתמודד באופן ישיר עם הגורם האנושי בעבודה, והסיכוי להתרחשותן של תאונות עבודה ספציפית בגלל גורם זה.

למשל, במקומות עבודה רבים מעביר ממונה הבטיחות לעובדים הדרכות בטיחות מפורטות ושגרתיות, אשר מטרתן היא להעלות את המודעות של העובדים לסכנות בטיחות פוטנציאליות אשר אורבות להם בעבודתם, ללמד ולהזכיר להם שוב ושוב כיצד עליהם להתנהל על מנת להימנע ממצבים מסכני בטיחות וכו'.

בנוסף, עוסק ממונה בטיחות בעבודה בכתיבת נהלים מפורטים שונים אשר לפחות חלקם מיועדים ספציפית להתמודדות עם "הגורם האנושי" והנטייה הנפוצה של עובדים רבים להתעלם או להפחית מחשיבותו של הנושא בטיחות בעבודה. באמצעות נהלי עבודה מפורטים, אשר חלקם אינם בהכרח ברורים ומובנים לכל אחד מהעובדים, יכול להכווין ממונה בטיחות את העובדים במקום עבודה זה להתנהל בדרכים אשר ימנעו מהם מלכתחילה מלהיכנס למצבים בהם תישקף להם סכנה בטיחותית, להטמיע בהם מנהגים אשר שומרים עליהם בדרכים שונות וכו'.

גם ברמה הניהולית, או ליתר דיוק - באינטראקציה שבין הדרג הניהולי של מקום עבודה זה לבין העובדים והפועלים באותו מקום, פועל ממונה בטיחות בעבודה בדרכים שונות על מנת להתמודד כראוי עם הגורם האנושי ולהבטיח כי גורם זה לא יוריד את רמת הבטיחות האישית במקום העבודה. ממונה בטיחות עובד לרוב עם מנהלי מקום העבודה במטרה לזהות ולנטרל סכנות בטיחותיות פוטנציאליות, לתאם ולהכין הדרכות בטיחות, לכתוב ולאכוף כללי בטיחות מחמירים אשר ינטרלו את אותו גורם אנושי מועד לפורענות (בהקשר של שמירה על נהלים ובטיחות במקום העבודה) ולנקוט במגוון דרכים נוספות על מנת להבטיח מקום עבודה בטיחותי כמה שיותר.

לסיכום, לממונה בטיחות מספר רב של דרכים שונות להתמודד עם הגורם האנושי, זה שעלול לגרום במישרין או בעקיפין לבעיות בטיחות חמורות. התמודדות זו מצילה אינספור חיים במקומות עבודה מדי שנה.

בשיתוף א. ב. בטיחות – בטיחות בעבודה, בשיתוף א. ב. בטיחות – בטיחות בעבודה
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully