וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הורים עושים תחקיר על כיסא בטיחות - אבל לא על החיסונים של ילדיהם"

בשיתוף ד"ר חנה גבאי, בשיתוף ד"ר חנה גבאי

26.5.2020 / 11:13

ד"ר חנה גבאי קוראת להורים לאסוף את כל הידע הדרוש בטרם יחסנו את ילדיהם על מנת להגיע להחלטה מושכלת בנושא. את הקריאה הזו היא מעבירה בספריה, בקורס שהיא מעבירה וכעת גם בוובינר

ד"ר חנה גבאי. יח"צ,
ד"ר חנה גבאי/יח"צ

נגיף הקורונה הצליח תוך זמן קצר לטרוף את הקלפים של כולנו ולשנות לחלוטין את האופן שבו אנחנו מתנהלים כמעט בכל הרבדים. הנגיף הצליח להשכיח לתקופה מסוימת את הצרות הביטחוניות והפוליטיות, וגרם לכך שמהדורות החדשות נפתחו עם ראיונות של חוקרים ורופאים במקום פוליטיקאים ופרשנים.

בתקופה הזאת כולנו פתאום התחלנו לחשוב יותר ברצינות על הבריאות שלנו בכלל ועל מערכת החיסון בפרט. ד"ר חנה גבאי שעוסקת במחקר במשך 25 שנים, כולל בתחום האימונולוגיה (החיסון) ומחלת הסרטן, מדגישה שבכל מה שקשור למערכת ההגנה של הגוף שלנו - רב הנסתר על הגלוי.

"מערכת החיסון היא מערכת מורכבת ביותר שעד היום לא פוענחה לגמרי", היא מסבירה. "אני חושבת שרוב האנשים לא יודעים איך מערכת החיסון עובדת באופן טבעי. צריך להבין שמדובר במערכת כל כך מתוחכמת, עד שהיא מסוגלת לעשות כמעט כל מה שצריך כדי להחזיר את הגוף לאיתנו גם ללא עזרה חיצונית. אני רואה שגם בתקופה הזאת, שבה אנחנו מתמודדים עם נגיף הקורונה, אנשים עדיין לא מבינים עד הסוף מה קורה כשהם נחשפים לנגיף, איך הגוף מגיב אליו ואיך הוא משפיע על הגוף".

ד"ר חנה גבאי. יח"צ,
כריכת הספר של ד"ר חנה גבאי/יח"צ

רוב החיידקים והנגיפים לא באים להזיק

ד"ר גבאי רואה חשיבות רבה בהנגשת המידע המורכב הזה לציבור הרחב - ואפילו לילדים שרק מתחילים להבין ולגלות את העולם שלנו. לפני כשלוש שנים יצא לאור ספר ילדים שכתבה ואיירה, "נעים מאוד, אני חיידק", שהפך לסדרה, תורגם לארבע שפות וראה אור במדינות רבות ברחבי העולם. הספר מנגיש בצורה ידידותית את המידע על היצורים האלו שחיים סביבנו ובתוכנו כל הזמן.

"חיידקים ונגיפים באופן כללי לא קיימים בשביל להרע לנו", אמרה. "הם נוצרו לפני כ-4 מיליארד שנים והיו מראשוני היצורים על כדור הארץ. המטרה העיקרית שלהם, בדיוק כמונו, היא לשרוד ולהתרבות. לפעמים הם משתמשים בנו כמקור שעוזר להם לקבל את מה שהם צריכים - ובניגוד לדעה הרווחת, רובם דווקא מאוד ידידותיים ואפילו תורמים לנו. האמת היא שלא יכולנו להתקיים ללא החיידקים שחיים עלינו ובתוכנו בכמות שעל פי ההערכות גדולה פי 10 מתאי גופנו".

לדבריה, גם נגיפים עוזרים לגיוון ולהתפתחות של בני האדם בכך שהם תורמים לנו מהחומר הגנטי שלהם, שמשתלב ב-DNA שלנו. אנחנו מאפשרים להם להתפתח ולשרוד והם מעצימים את המגוון הגנטי שלנו. לאחר שחקרה במשך שנים את העולם המרתק הזה, היא הבינה שהיא מתחברת מאוד להיבטים הטבעיים שבשמירה על הבריאות: "לגוף שלנו יש יכולת לרפא את עצמו אם רק יודעים איך לאפשר לו לעשות זאת", אמרה.

בשנים האחרונות היא מלווה הורים טריים והורים שבדרך, אשר מעוניינים להגביר את השקיפות סביב חיסוני הילדות. היא מסייעת להם להבין כיצד להיעזר בכלים מבוססי מדע כדי לגבש עמדה מושכלת לגבי החיסונים שהם מעוניינים לתת או לא לתת לילדיהם.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

לא כל ילד יגיב לחיסון באותה הצורה

חיסון, חשוב להבין, הוא פעולה פולשנית שמשפיעה על הגוף בדרכים שאנחנו לא תמיד מבינים עד הסוף. לדברי ד"ר גבאי, זה טבעי לחשוש ולשאול שאלות - אך חשוב גם שכל אחד מאיתנו ילמד לחקור בעצמו את הנושא כדי להחליט איך לפעול. "הרבה פעמים הורים עושים תחקיר מעמיק על כיסא בטיחות לאוטו או העגלה הכי בטיחותית, אבל כשזה מגיע לחיסונים - הם לא משקיעים את אותו המאמץ. כשאנחנו דואגים לבטיחות של הילדים שלנו, צריך גם להיות בטוחים שאנחנו מגנים עליהם גם ובייחוד מפני ההשלכות של פעולות פולשניות כאלו", אמרה.

כיום חיסוני הילדות בארץ ניתנים כמקשה אחת. המחויבות לחיסון עדיין לא מעוגנת בחוק, אך כיום רובה המוחלט של החברה מאמינה כי יש לתת לילדים את כל החיסונים באופן אחיד וזהה. גבאי אומרת כי "לא כל ילד מגיב לחיסון באותה הצורה. יש ילדים שיקבלו את החיסונים ולא יפתחו תופעות לוואי בעוד שאחרים יכולים להגיב בצורה לא צפויה. בכל פעם שאנחנו מכניסים לגוף חומרים שמפעילים את מערכת החיסון - זה מייצר שינוי. לכן חשוב להבין איך בדיוק בא לידי ביטוי השינוי הזה לפני שמחליטים לחסן או לא".

גבאי מבהירה שהיא לא קוראת להורים לחסן או שלא לחסן את ילדיהם. היא פשוט שואפת שלכל הורה יהיה מספיק ידע כדי לקבל את ההחלטה הזאת בעצמו. לשם מטרה זו היא פיתחה קורס דיגיטלי להורים בשם "שקיפות מלאה בחיסוני הילדות". התכנים משלבים הרצאות ומצגות שמנגישות את המידע המורכב בצורה שכל אחד יכול להבין - גם אם מעולם לא העמיק בתחום זה בעבר. להורים היא מספקת תמיכה, ליווי וייעוץ גם בקבוצת פייסבוק ייעודית וגם במייל.

"לפני כל פעולה פולשנית, החוק לזכויות החולה מחייב את הרופא לפרט את כל תופעות הלוואי האפשרויות, השלכות הטיפול והסיכונים. בנוסף החוק מאפשר לכל הורה גם לסרב לכל טיפול רפואי או לחלק ממנו", מדגישה ד"ר גבאי. "הבעיה היא שלא תמיד יש מספיק זמן במעמד החיסון להסברים האלו, וגם לא תמיד למי שמחסן יש את הידע המעמיק על כל ההשלכות של הפרוצדורה הזאת. לכן חשוב כל כך שכל אחד מאיתנו ילמד את הבסיס הנדרש כדי להבין האם לחסן או לא ויבין האם הוא מפחד יותר מהמחלה שעלולה להופיע או מהחיסון ומהשלכותיו.

"חשוב שבכל החלטה כזאת נשאל את עצמנו האם התועלת של החיסון באמת גוברת על הסיכונים. רק כשמבינים את הדברים האלו לעומקם אפשר לבחור בנתיב המתאים לנו ביותר - וזה דבר שדורש כאמור גם ליווי מקצועי, הכוונה והדרכה".

לקבלת המדריך "מה חשוב לדעת לפני ההחלטה אם לחסן או לא לחסן את הילד שלך" - במתנה!

להרשמה לוובינר בנושא "לחסן או לא לחסן - למה הורים חייבים ללמוד את נושא חיסוני הילדות לעומק כדי להגיע להחלטה עבור ילדיהם"

למידע על הקורס "שקיפות מלאה בחיסוני הילדות"

ל"מדריך שלך לחיסונים בהיריון"

לעמוד הפייסבוק של ד"ר חנה גבאי

ליצירת קשר עם ד"ר חנה גבאי

chanaga@gmail.com

בשיתוף ד"ר חנה גבאי, בשיתוף ד"ר חנה גבאי
  • עוד באותו נושא:
  • חיסונים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully