וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתכוננים ללדת? בשעה טובה - דאגו לבדיקות ולליווי נכון לאורך הדרך

בשיתוף שמואל קשיוב, בשיתוף שמואל קשיוב

17.5.2020 / 16:27

כולנו מקווים ללידה חלקה ובטוחה - אבל לא תמיד הכל מתנהל כמו שצריך. אילו סוגי רשלנות יכולים להיגרם ואיך מטפלים בהם?

שמואל קשיוב. יח"צ,
שמואל קשיוב/יח"צ

תקופת ההיריון עלולה להיות מלחיצה ומדאיגה עבור ההורים לעתיד, גם ללא סיבה ממשית וזאת כמובן מטבע הדברים בשל רצונם של ההורים להיות בטוחים בכך שמצבו של העובר טוב, שהוא מתפתח כראוי ללא בעיות בריאותיות הן אצל העובר והן אצל היולדת. לעתים קרובות ובמיוחד לקראת הלידה הראשונה, בני הזוג ממתינים בעצבנות ללידה והם אינם בטוחים מתי בדיוק תגיע הלידה וכיצד הדברים יתנהלו. מכיוון שיש המון דברים לא ידועים, ההורים לעתיד רוצים להאמין שהם יכולים לשים את מבטחם בצוות הרפואי המלווה אותם במהלך ההיריון והלידה, רופאי מעקב ההיריון, האחיות, הגניקולוגים והמיילדת שייתנו ליולדת את הטיפול הרפואי ברמה הגבוהה ביותר.

למרבה הצער, זה לא תמיד המצב. דברים עלולים להשתבש והילוד עלול להיוולד עם נזקים. הנזקים עשויים לנוע בין חבורות קלות ובלתי מזיקות ועד לנזק מוחי קשה. במקרים מסוימים סיבוכים נדירים וקשים במהלך ההיריון עלולים לגרום למות האם או התינוק. ישנם מגוון רחב של פגיעות ונזקים אשר עלולים להיגרם במהלך ההיריון הן לעובר והן ליולדת ובחלק מהמקרים הללו מקורם של הנזקים הללו הוא רשלנות רפואית בהיריון של הצוות הרפואי.

אבחון וטיפול מאוחר בזיהומים

במהלך תקופת ההיריון האם חשופה יותר לזיהומים אשר עלולים במקרים מסוימים להיות חמורים. הסיבה נובעת מהעובדה שמערכת החיסון הטבעית של האם נחלשת באופן זמני במהלך ההיריון. כל כישלון של רופאים או גורם רפואי אחר באבחון וטיפול נכון בזיהומים במהלך ההיריון עלול לגרום לתוצאות הרסניות הן ליולדת והן לתינוק. כאשר רופאים במהלך מעקב ההיריון ובלידה אינם מצליחים לאבחן ולנהל כנדרש זיהומים, הם עשויים להפר את הסטנדרט הנדרש לטיפול רפואי. אחת מהדוגמאות לזיהום במהלך ההיריון הוא GBS.

GBS הוא קיצור של סטרפטוקוקוס מקבוצה B, והוא הגורם השכיח ביותר לזיהום חמור אצל תינוקות שזה עתה נולדו. למרות שמדובר בחיידק שנישא על ידי כ -20% מהנשים ההרות בישראל, קיים סיכון שהתינוק יידבק בזיהום במהלך הלידה. ניתן לנקוט בצעדים למניעת זיהומים, וניתן להעניק לתינוק טיפול בכדי להבטיח שהוא יתאושש לחלוטין. עם זאת, אם הצוות הרפואי מאבחן את ההדבקה של התינוק באיחור או שהיולדת והתינוק לא מקבלים את הטיפול הרפואי הנדרש להם לאחר האבחון, הדבר יכול להגדיל את הסיכון לסיבוכים. הסיבוכים האפשריים כוללים אלח דם (ספסיס), דלקת ריאות ודלקת קרום המוח. סיבוכים אלו יכולים להיות קטלניים עבור התינוק ועלולים להותיר אותו עם נכות משמעותית וקבועה אשר באה לידי ביטוי בפגיעה מוחית, עיוורון, חירשות, קשיי למידה או שיתוק מוחין.

התייחסות רשלנית למוניטור העוברי

כאשר המוניטור העוברי מראה שהדופק איטי מדי (ברדיקרדיה עוברית), הדבר עלולה להעיד על קיומה של מצוקה עוברית, מצב המחייב תגובה מהירה של הצוות הרפואי אשר לעתים צריך להחליט על הצורך בביצוע של לידה קיסרית דחופה. תגובה מאוחרת של הצוות הרפואי עלולה לחרוץ את גורלו של התינוק להיוולד עם שיתוק מוחין קשה ועם צורך בטיפולים משמעותיים למשך כל חייו. לעתים רשלנות הקשורה למוניטור העוברי בא לידי ביטוי בכך שהצוות לא חיבר את היולדת כלל למוניטור העוברי או לחלופין מקרים בהם הצוות חיבר את המוניטור העוברי לסירוגין בשעה שמצבה של היולדת או של העובר חייבו חיבור של המוניטור ללא הפסקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

איזון סוכר רשלני של היולדת

במקרים בהם בדיקת סקר ראשונית מצביעה על כך שאישה יכולה להיות חולה בסוכרת במהלך ההיריון, על הרופא לבצע מעקב אדוק יותר אחר רמות הסוכר שלה במהלך ההיריון. לאחר שיולדת מאובחנת עם סוכרת הריון, על הרופא לבדוק כיצד לווסת את רמות הגלוקוז של היולדת באמצעות דיאטה, תרופות ומעקב יומיומי. סוכרת הריון אשר לא מאובחנת או לא מטופלת כנדרש עלולה להיות בעלת השלכות חמורות מאוד הן ליולדת והן לתינוק.

סוכרת הריון אשר לא מטופלת כנדרש עלולה להוביל למשקל לידה גבוה ולצורך בניתוח קיסרי. לאחר הלידה התינוקות נמצאים בסיכון מוגבר לסבול מרמות סוכר נמוכות בדם (היפוגליקמיה), רמות אינסולין גבוהות בדם והשמנת יתר. ובנוסף היולדת נמצאת בסיכון גבוה יותר להישאר סוכרתית לאחר ההיריון. סוכרת עלולה להוביל גם לנזק עצבי, נזק לכליות ובעיות ראייה.

התייחסות רשלנית לרעלת הריון

רמות לחץ דם גבוהות במהלך ההיריון מחייבות מעקב צמוד על מנת לראות שהיולדת לא מפתחת רעלת היריון. הבדיקות הנדרשות כוללות ניטור תכוף של לחץ דם כמו גם בדיקות שתן לצורך בחינת רמות החלבון בשתן (חלבון בשתן עלול להעיד על בעיה בכליות) במקרים מסוימים על צוות מעקב ההיריון לתת ליולדת טיפול בסטרואידים אשר נועד להבשלת ריאותיו של העובר. הטיפול האמור ניתן לרוב במקרים בהם הצוות הרפואי צופה אפשרות שיהיה צורך בלידה מוקדמת. טיפול ומעקב רשלני אחרי רעלת היריון עלול להוביל לנזקים קשים הן ליולדת והן לילוד.

אי זיהוי מומים במהלך ההיריון

במהלך ההיריון, אנשי מקצוע רפואיים מבצעים בדיקות כדי לבדוק האם התינוק עשוי לסבול ממומים מולדים. זה כולל מומים גנטיים ותורשתיים כמו תסמונת דאון וסיסטיק פיברוזיס, וכן פגמים מבניים הקשורים לבעיות גופניות כמו חורים בלב או בעמוד השדרה. לאחר מכן הדבר מאפשר להורים לקבל את ההחלטה הקשה אך המושכלת אם להמשיך עם ההיריון. במקרים מסוימים, הורים המוזהרים כי התינוק שלהם יהיה במצב בריאותי קשה עשויים להחליט שלא להמשיך את ההיריון. אי הידיעה מראש שתינוקם עלול לסבול ממומים קשים, עשויה לשנות מקצה לקצה את חייהם של ההורים אשר עלולים להגיע למצב שהם מוותרים על מקום עבודתם כדי לטפל בילדם ולעתים היעדר הידיעה הזו נובעת מהתנהלות רשלנית של הצוות הרפואי אשר לא זיהה מצבים בעייתיים במהלך ההיריון.

הכותב הינו עורך דין לרשלנות רפואית

בשיתוף שמואל קשיוב, בשיתוף שמואל קשיוב
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully