וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הולכים על בטוח: מדוע השקעה בתחום האנרגיה הסולארית נחשבת ליציבה?

בשיתוף גרינטופס, בשיתוף גרינטופס

17.5.2020 / 14:45

ביקוש הולך וגדל לחשמל לצד עלויות תחזוקה עלות ייצור נמוכות יחסית הם רק חלק מהגורמים ההופכים את תחום האנרגיה הסולארית ליציב וחסין מפני משברים

פאנל סולארי. ShutterStock
פאנל סולארי/ShutterStock

הטלטלה האדירה שחווה כעת העולם כולו באה לידי ביטוי בכל תחומי החיים. השפעות העתידיות של מגפת הקורונה עדיין לא ידועות, אך ללא ספק - כולנו נרגיש את ה"אפטר שוק" של רעידת האדמה הזו.

בשבועות האחרונים משקיעים וגם "סתם" חוסכים, ראו איך ההשקעות והחסכונות שלהם מתכווצים באופן משמעותי, כאשר שווקי המניות בכל העולם ירדו בחדות. אלו לא היו רק מניות חברות התיירות שסבלו מירידות - נדל"ן, קמעונאות, פיננסים ועוד - נראה כי אף תחום אינו מוגן.

אז זהו - שלא. אחד התחומים ששמר על יציבות יחסית הוא תחום האנרגיות המתפתחות. מניותיהן של חברות האנרגיה החלופית, ביניהן גם חברות האנרגיה הסולארית, בבורסת תל אביב ובבורסות מובילות ברחבי העולם שומרות בתקופה זו על יציבות יחסית ונחשבות להשקעה בטוחה. בנוסף, אנליסטים חוזים כי לאחר המשבר תחום זה ימשיך להיות מקור השקעה אטרקטיבי בשל יכולתו לתרום לצמיחת המשק, העובדה כי מדובר בתחום בעל תרומה רבה לשמירה על הסביבה, וגם הודות להיותו יציב יחסית - כפי שמוכיח משבר זה.

מוטי אבני יו״ר גרינטופס. יח"צ,
מוטי אבני יו״ר גרינטופס/יח"צ

מה הן הסיבות העיקריות ליציבות היחסית הזו?

1. חוסר תלות בגורם שלישי: ייצור אנרגיה מנפט ומגז דורש משאבים רבים, ומושפע משמעותית מגורמים שונים שעלולים לסכן אותו. כולנו זוכרים את מראות בארות הנפט העולים באש ממלחמת המפרץ הראשונה, וגם מאירועים שונים לאחריה. אבל למה ללכת כל כך רחוק? אחת לתקופה אנחנו שומעים על איומים על צינור הגז הטבעי בין ישראל למצרים ועל תקלות שונות הקשורות לבארות הגז.

תחום האנרגיה הסולארית אינו מושפע מאיומים דומים. תהליך הייצור של אנרגיה מהשמש הוא פשוט יחסית ודורש דבר אחד - ממנו יש בישראל הרבה - אור שמש. בעוד אנרגיה המיוצרת מאמצעים אחרים דורשת עלויות שינוע רבות, ולא מעט ידיים עובדות - השינוע של אנרגיה סולארית זול משמעותית וחוסך כ-80% מהאובדנים הנגרמים בשינוע של חשמל המיוצר שלא באנרגיה סולארית, וזאת מכיוון שצורכים אותו במקום הייצור ואין צורך לשנע אותו למרחקים רבים.

2. הרבה פחות תחזוקה: היותו של תחום האנרגיה הסולארית בטוח יותר להשקעה נובע גם מהעבודה כי מדובר בתחום שהתחזוקה שלו זולה יחסית, בהשוואה לתחזוקה של מקורות אנרגיה אחרים. כאשר בוחרים מתקין מקצועי וותיק, העושה שימוש בחומרים איכותיים ובצוות מקצועי, ההיתכנות של תקלות יורדת משמעותית, וההבטחה היא לשנים של עבודה תקינה של המערכות.

חברת GreenTops, קבלן סולארי רשום 191 א ברשם הקבלנים, המתמחה בתכנון, הרכבה, וליווי של בתי עסק המעוניינים להקים מערכות סולאריות על גגותיהם, מספקת אחריות פאנלים ל-25 שנה של חברות הפאנלים המובילות בעולם. מאז החלה פעילותה, לפני כ-12 שנה, רק 18% מאלפי המערכות שהתקינה נדרשו לטיפול נוסף.

3. עלות ייצור נמוכה: עלות הייצור של חשמל מאנרגיה סולארית מצויה בירידה כבר שנים לא מעטות. עלות הייצור נמוכה משמעותית מזו של חשמל המופק בגז, ולכן הופכת את תחום לאטרקטיבי הרבה יותר. הירידה נובעת מהתייעלות הייצור, כמו גם שינויים טכנולוגיים שונים.

עלות הייצור הנמוכה יותר, לצד עלות התחזוקה הנמוכה אף היא הופכים את מחירו של קוט"ש המופק מאנרגיה סולארית לנמוך מהחלופות.

4. ביקוש עולה לחשמל: בכל גל קור או גל חום אנחנו שומעים על שיאים חדשים של צריכת חשמל. הביקוש לחשמל ימשיך ויעלה - לצד הגידול הנמשך באוכלוסייה ברחבי העולם, כולנו משתמשים כיום בהרבה יותר מוצרים חשמליים מבעבר, וזאת עוד לפני שדיברנו על האטרקטיביות ההולכת וגדלה של רכבים חשמליים. לכן, התחזית היא כי הביקוש לחשמל בשנים הקרובות ישמור על מגמת עלייה קבועה של 1.5%-2% מדי שנה.

שילוב כלל הגורמים האלו, לצד הרצון הציבורי לעבור לאנרגיות ירוקות, מוכיח מדוע תחום האנרגיה הסולארית הוא תחום בטוח יחסית בימי משבר אבל גם בימי שגרה.

למידע נוסף.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
בשיתוף גרינטופס, בשיתוף גרינטופס
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully