וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך תוכלו להתמודד עם הפרעות קשב וריכוז

בשיתוף פרמה גורי, בשיתוף פרמה גורי

13.5.2020 / 8:46

הפרעות קשב וריכוז עלולות להפריע למהלך החיים התקין. טיפול תרופתי עשוי לסייע להתמודדות אבל יש גם דרכים שלא מערבות התערבות כימית

הרעות קשב וריכוז. RF123,
הפרעות קשב וריכוז/RF123

המאובחנים כסובלים מהפרעות קשב וריכוז יודעים כמה קשים החיים עם הפרעה זו. תהליכי למידה, עבודה עם עמיתים, עמידה ביעדים, אפילו יצירת וניהול קשרים חברתיים עשויה להיות מאתגרת לביצוע. האבחון כשלעצמו הוא שלב ראשון בדרך להתמודדות, כי יש לכם הוכחה ברורה לכך שיש בעיה וכעת זה הזמן חשוב לבחור את האופציות לאיכות חיים טובה יותר.

הטיפול התרופתי

בעולם ובישראל קיימות תרופות במרשם רופא לטיפול בהפרעות קשב וריכוז כמו ריטלין, אדרל וקונצרטה, שמות מסחריים של חומר פסיכואקטיבי בשם מתילפנדיאט הנועד להמריץ את מערכת העצבים המרכזית. התרופות ניתנות במרשם רופא בלבד ובמינון הנקבע על פי משקל הגוף, הגיל והצרכים האישיים של כל אחד כאשר לרוב ההסתגלות לתרופה היא הדרגתית.

התגובה לתרופות אלה משתנות ממשתמש אחד לשני וגם יכולות להשתנות לאורך החיים. לעיתים התחושה היא של שקט מחשבתי והורדת רעשי רקע, אבל לתרופות אלה יכולות להיות גם תופעות לוואי לא נעימות כלל כמו חוסר תיאבון או תיאבון בלתי נשלט, תחושת אפאטיות, כאבי בטן, בעיות שינה סחרחורות ועצבנות. מומלץ לפני השימוש לקרוא את העלון לצרכן ולהתייחס לכל תופעות הלוואי ושאר המידע הנמצא שם.

חשוב לבחון מתי אתם סובלים מתגובות אלה. כמו למשל כשחל אפקט ריבאונד או אם התגובות מקצינות ולהתייעץ עם הרופא. כמו כן, יש לקחת בחשבון שההשפעה של התרופה פגה לרוב כעבור מספר שעות ויש להתכונן לכך או לסדר את היום לפי השפעת התרופה. לקבוע למשל פגישות חשובות או ענייני עבודה ולימודים לזמן פעילות התרופה. בכל מקרה, אין לשנות מינון מבלי ייעוץ רפואי.

להתארגן, להירגע, לחפש אלטרנטיבה

הבשורות למי שאינו רוצה לפתח תלות בתרופות או מחשב שילוב הן שקיימות אלטרנטיבות שונות להתערבות כימית ותרופתית, שיכולות לסייע לסובלים מהפרעות קשב וריכוז. כך למשל, שמירה על שגרה קבועה עשויה להכניס סדר ליומיום ולעזור בתפקוד המיטבי. מחקרים שונים הצביעו על כך שטכניקות הרגעה אף הן בעלות השפעה חיובית על בעלי הפרעות קשב וריכוז. בין אם מדובר בדמיון מודרך, מיינדפולנס, יוגה, מדיטציה.

פעילות גופנית אף היא נחקרה והיות ובעת פעילות ניתן לפרוק אנרגיות וגם משתחררים האנדורפינים שעוזרים בהעלאת מצב הרוח ובהפחתת הורמון הלחץ, ההשפעה היא נעימה וחיונית עבור בעלי הפרעות קשב ריכוז היפראקטיביות. טיפול התנהגותי קוגניטיבי גם הוא יכול לסייע בתהליך ובמיוחד מערכת תמיכה חזקה מצד בני משפחה וחברים.

מבחינת שינויים בסגנון החיים, אין ספק שתזונה מאוזנת יכולה לסייע להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז כאשר למאכלים מעובדים, עתירים בצבעי מאכל ומזונות משומרים השפעה שלילית על התפקוד בעוד סיבים תזונתיים, פירות וירקות יכולים לסייע בבניית אבני בניין חיוניים לתפקוד הקוגניטיבי מומלץ לשילוב בתפריט התזונתי. קיימות גם פורמולות המבוססות על צמחים סיניים שנבדקו מחקרית נמצאו כבעלי השפעה חיובית על ילדים עם הפרעות קשב וריכוז ונמצאו כמשפרות מבחן TOVA (יכולת למידה וריכוז) ומהוות אלטרנטיבה טבעית להתמודדות עם הבעיה.

בשיתוף פרמה גורי, בשיתוף פרמה גורי
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully