וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד הקורונה משפיעה על המערכות הסולאריות בישראל?

בשיתוף גרינטופס, בשיתוף גרינטופס

31.3.2020 / 14:21

ייבוא של פאנלים סולאריים מסין מהווה כיום בעיה, כמו גם חלופות לפאנלים הללו מחברות באירופה המציעות מוצרים דומים ויש צפי לעליית מחירים בתחום. אילו שינויים צפויים להתרחש בעקבות כך?

נגיף הקורונה שנמצא בכותרות כבר למעלה מחודש גרם לנזקים לא רק לבריאותם של רבבות אנשים ברחבי העולם אלא גם לשוק המסחר העולמי. עסקים רבים נפגעו לרעה כתוצאה מהשתוללות הנגיף היות ורכיבים ומוצרים רבים מגיעים מסין - מקור הקורונה.

כתוצאה מכך שווקים רבים האטו את קצב עבודתם וחלק אפילו השביתו את העבודה כליל היות וספקים מסין אינם יכולים לספק את הסחורה הנחוצה להמשך המסחר. אחד מהתחומים שהושפע מנגיף הקורונה הוא תחום האנרגיה הסולארית שדורש גם הוא רכיבים מסין. מה יהיה עתיד השוק הסולארי העולמי בכלל והשוק הסולארי בישראל בפרט? כרגע המצב לוט בערפל.

מערכות סולאריות בעידן הקורונה - מה צופן העתיד?

ישראל עשתה מאמצים רבים בשנים האחרונות כדי להדביק את הקצב עם מדינות מערביות אחרות בתחום האנרגיה הירוקה. לשם כך משרד החשמל והאנרגיה העלה מכסות עבור מערכות פוטו וולטאיות כדי לאפשר את הקמתן של חוות סולאריות או מערכות סולאריות מסחריות בשטחי אדמה/גגות גדולים ברחבי הארץ.

מערכות סולאריות מודרניות כוללות פאנלים סולאריים ייחודיים אשר ממירים את אנרגיית השמש לאנרגיה חשמלית, ומרבית האנשים מכירים את הפאנלים הללו ממערכות הדוד הביתיות. הפאנלים אשר מבצעים את המרת האנרגיה מיוצרים בסין, אשר חולשת על 16.3% מהכלכלה העולמית כיום.
עקב ההשתקה של השוק הסיני והבעיות שנוצרו בהזמנות מהמדינה, שהיוותה עד היום בית חרושת מודרני, נוצרו עיכובים משמעותיים בייבוא של פאנלים סולאריים מסין. כרגע זמינים פאנלים סולאריים מדגמים ישנים שניתן לרכוש, מה שהביא לעלייה במחירים של פאנלים מודרניים יותר.

כתוצאה מהתפשטות נגיף הקורונה, הבורסה בסין הידרדרה אף היא, וערכה צנח בחצי טריליון דולר, נכון למרץ 2020. אם כן, הקמת מערכת סולארית באמצעות פאנלים מסין הפכה למאתגרת בימים שבהם המדינה סגורה למסחר, וחברות סולאריות רבות מחפשות חלופה לפאנלים סולאריים עבור חוות סולאריות/מערכות סולאריות מסחריות.

גרינטופס. יח"צ,
פאנלים סולאריים של גרינטופס/יח"צ

חלופות להקמת מערכת סולארית מסחרית

לפני משבר הקורונה העולמי, הייתה תחרות בין סין לגרמניה בתחום של ייצור וייצוא פאנלים סולאריים. המחירים התחרותיים של פאנלים סולאריים להקמת מערכות פוטו וולטאיות שמדינת סין הציעה דחקו יצרניות אחרות לצד, אך המצב כיום דורש הסתגלות והיערכות מחדש.

ייבוא של פאנלים סולאריים מסין מהווה כיום בעיה, כמו גם חלופות לפאנלים הללו מחברות באירופה המציעות מוצרים דומים. הקמה של מערכת סולארית כוללת תכנון הנדסי וחשמלי של המערכות הללו, לרבות הפאנלים המהווים רכיב מרכזי במערכות סולאריות.

אם כן, הקמת מערכת סולארית מסחרית תדרוש תכנון סביב המחסור במלאי, או הפסקה של הקמת מערכות סולאריות מסחריות בזמן הקרוב. כרגע אין צפי למיגור הקורונה כך שהאפשרות הזמינה והעדיפה כיום היא שימוש במלאים ישנים של פאנלים מסין שאיכותיים לא פחות מהפאנלים המוצעים כיום.

פן נוסף אשר יושפע מהתפשטות נגיף הקורונה הוא מחיר הפאנלים; הצפי כיום הוא שמחירי הפאנלים יעלו ב-5% עד חודש אפריל הקרוב, בהנחה שהשוק ייפתח עד אז. לאור העובדה שבסין חוגגים מספר חגים בחודשי אפריל ומאי, הייצור והייבוא של פאנלים מהמדינה יתעכב אף יותר עם ימי החופש הקרבים.

אם כן, הקורונה לא פסחה גם על תחום האנרגיה הסולארית ויש לבצע התאמות כדי להגיע ליעדים שישראל הציבה לעצמה עבור השנים הקרובות.

קורונה ומערכות סולאריות בישראל - השורה האחרונה

כשעסקים בכל רחבי העולם וגם בסין נסגרים בזה אחר זה, תחום האנרגיה הסולארית נותר יציב יחסית למצב בשטח. לא ניתן להגיד שהקמת מערכות סולאריות מסחריות תמשיך כרגיל מפני שאחד הרכיבים המרכזיים של מערכות מהסוג הזה מיוצר מסין, אך אין זה אומר שהמצב חמור כמו בשווקים אחרים.
הקמת מערכות סולאריות בעידן הקורונה דורש הסתגלות מצד החברות המקימות מערכות מהסוג הזה, בעיקר בכל הנוגע לייבוא של פאנלים ממדינות אחרות מלבד סין. ההשפעה העיקרית היא על מחיר הפאנלים, אך לא חלה עלייה שתגרום לנזקים משמעותיים לחברות הסולאריות ולאלו המעוניינים להקים מערכת סולארית מסחרית. ניתן להקים מערכות סולאריות מסחריות בקנה מידה מצומצם על ידי שימוש במלאים קודמים של פאנלים מסין שנחשבים לכמה מהאיכותיים ביותר בשוק.

כדי להקים מערכת סולארית פעילה ובאיכות גבוהה כבעבר, חשוב להשתמש בשירותיה של חברה מקצועית ובעלת ניסיון בתחום האנרגיה הירוקה. חברת GreenTops, עם ניסיון של למעלה מעשור בתחום האנרגיה הסולארית, מלווה את לקוחותיה בכל השלבים של הקמת מערכות סולאריות לשימוש מסחרי.

מנכ"ל החברה, דני דנן, ציין כי שוק האנרגיה הסולארית ספג מהלומה בעקבות התפרצות הקורונה בסין, אך לא מדובר במצב בלתי הפיך. חברות שאין להן מלאי של פאנלים סולאריים עלולות להיות מושפעות לרעה מהמצב, ולכן חשוב להתנהל עם חברות אנרגיה סולארית שיש להן מלאי קיים של פאנלים מסין שייצרה, וממשיכה ליצר פאנלים סולאריים איכותיים.

הקמת מערכות סולאריות בישראל הושפעה מנגיף הקורונה, אך לא בקנה מידה שיגרום להשתקת התעשייה הזו. מערכות פוטו וולטאיות ימשיכו לקום ברחבי הארץ, אמנם בקצב שונה מהרגיל, אך התעשייה ממשיכה ותמשיך לפרוח לעבר עתיד ירוק יותר, למרות השפעות הקורונה.
למידע נוסף.

בשיתוף גרינטופס, בשיתוף גרינטופס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully