וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך תבחרו בית אבות סיעודי מתאים

בשיתוף ההורים שלי, בשיתוף ההורים שלי

22.3.2020 / 16:24

למי נועדו בתי אבות סיעודיים ולמי לא מתאימים? איך בוחרים בית אבות סיעודי ומי אחראי לשלם את ההוצאות? להלן נסביר על כל המשמעויות

בית אבות סיעודי. pixabay,
בית אבות סיעודי/pixabay

ראשית לכל, נגדיר כי בית האבות הסיעודי נועד לאנשים בגיל הפנסיה בדרך כלל. מדובר על טווח גילאים רחב ביותר שיכול לנוע בין אנשים בסביבות גיל ה-60 לבין בני 90 ויותר. אך לא אלמנט הגיל הוא המשחק תפקיד מרכזי אלא למעשה - רמת התפקוד. בניגוד לדיור מוגן או בית אבות לעצמאים, בית האבות הסיעודי נועד לקשישים אשר סובלים מירידה תפקודית. הירידה הזאת יכולה להיות לעיתים זמנית, בשל מחלה או החלמה מניתוח. אך הרבה פעמים מדובר על מצב תפקודי שבו לא צפוי שיפור.

הגדרת האדם הסיעודי איננה חד משמעית. מקובל להבדיל בין קשישים שמסוגלים לבצע באופן עצמאי חלק ניכר מפעולות היום יום לעומת אחרים, שזקוקים לליווי מאוד צמוד, הדוק ועקבי. על פי רוב, מאפיין מרכזי של מצב סיעודי שמחייב כניסה לבית אבות הינו חוסר יכולת ללכת. כלומר - הגדרה של מוגבלות בניידות. נלווים לכך קשיים בביצוע פעולות כמו רחצה, לפעמים אכילה עצמאית ועוד.

מבחינה טכנית, בית האבות הסיעודי הינו בעצם סוג של בית, ביחד עם מוסד טיפולי. במקום, ישנם חדרי מגורים וכן צוות של אחיות, מטפלים, צוות רפואי נוסף הכולל רופא גריאטר, אנשי אחזקה, ניקיון, חדר אוכל וכדומה. פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק תזונאית קלינאית תקשורת ופעילויות הם חלק מהפרוגרמה של משרד הבריאות כלומר חייבים שיהיו אותם.

בית אבות סיעודי, איך לבחור?

נצביע על כמה שיקולים חשובים, בזמן מעבר לבית אבות:

• צפי לעתיד תפקודי משופר - אם המצב הסיעודי של הקשיש או הקשישה צפוי להשתנות, צפוי שיפור, ניתן להביא בחשבון כניסה לבית אבות שבו גם מחלקה לעצמאיים. למעשה הרבה פעמים המצב גם הפוך, כאשר קשיש עצמאי מחפש בית אבות לעצמאיים שבעתיד יאפשר מעבר למחלקה סיעודית.

• אם אדם במצב של תשישות נפש וזו מחלקה של מתהלכים עם ירידה קוגניטיבית רוב בתי האבות מציעים פתרון משולב של מחלקת תשושי נפש וגם מחלקה סיעודית למצב של הדרדרות במצב הפיזי של תשוש הנפש.

• מימון - בית אבות סיעודי עשוי להיות פרטי. מוסד פרטי ממומן על ידי הקשישים עצמם או בני משפחותיהם. על פי מצב סוציואקונומי, ניתן להגיש בקשה לכניסה לבית אבות במימון המדינה (משרד הבריאות)ניתן להיכנס אל בתי אבות שעובדים עם קוד משרד הבריאות במימון חלקי או מלא של במדינה על ידי הגשת בקשת קוד משרד הבריאות.

• התרשמות אישית ומשפחתית - מומלץ שהקשיש יהיה מעורב, ככל שניתן, אך בסוף המשפחה מחליטה בטח ובטח בקשיש שהוא דמנטי בהחלטה לאיזה בית אבות להיכנס. שיתוף בקבלת החלטה מסייע בהתאקלמות, תחושת ביטחון ושביעות רצון גבוהים יותר.

בשיתוף ההורים שלי, בשיתוף ההורים שלי
  • עוד באותו נושא:
  • בית אבות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully