וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דליות בפות בזמן היריון - סיבות ודרכי טיפול

בשיתוף רונן מאירוב, בשיתוף רונן מאירוב

17.3.2020 / 13:41

למרות שלא מדובר על תופעה מסוכנת, דליות המתפתחות בזמן ההריון באזור הפות עלולות לגרום לאי נוחות רבה. מה גורם להן ואיך מטפלים?

דליות. unsplash,
דליות/unsplash

תופעת הדליות מוכרת בעיקרה כדליות ברגליים, תופעה חיצונית ולא אסתטית, הנוטה להתפתח בנסיבות מסוימות, בניהן אצל נשים בתקופת ההיריון.

דליות בפות במהלך היריון - סיבות:

דליות בפות בזמן הריון היא תופעה של התנפחות של ורידים, כתוצאה מאי ספיקה של הדם ולחץ מקומי גבוה. ורידים תפוחים- דליות- הנוצרים בפות אצל נשים בהיריון הם תופעה שכיחה הנובעת ממספר סיבות:

עלייה במשקל אשר יוצרת לחץ של הרחם על הורידים באגן וכן על הווריד הראשי בבטן. הלחץ מביא ליצירת שסתומים ומניעה של מעבר דם מן הוורידים כלפי מעלה, ולהתפתחות של דליות בפות אצל האישה ההרה.

שינויים הורמונליים - השינויים ההורמונליים העוברים על גופה של האישה באים לידי ביטוי בין היתר בהיחלשות דופן הוורידים, מה שמביא ליצירת שסתומים ולהתפתחות של דליות בפות.

חשוב לדעת כי אין מדובר בתופעה מסוכנת, וכי היא צפויה לחלוף מאליו לאחר הלידה. במידה והדליות בפות לא נעלמו לאחר הלידה ניתן לטפל בהם באמצעות טיפולים פשוטים ובטוחים ובזמן קצר. במקרים רבים דליות בפות אצל אישה בהיריון יהיו משולבים בדליות ברגליים, מאחר ואלה נוצרות תחת אותו לחץ בדיוק. תופעה זו, בדומה לתופעת הדליות בפות, צפויה להיעלם מעצמה עם הלידה.

דליות בפות נוטות להתפתח עם הכניסה לשליש השלישי של ההיריון.

דליות בפות- תופעות לוואי

דליות בפות יוצרות ורידים תפוחים על גבי השפתיים החיצוניות בגוונים כחול וסגול.

בשל האינטימיות והעובדה כי מדובר באיבר מוצנע, דליות בפות פחות נתפסת כבעיה אסתטית. יחד עם זאת, היא מביאה עמה תופעות לוואי שאינן נעימות דוגמת גרד, כאבים ותחושת אי נוחות. תופעות אלו אינן קשות לרוב וניתנו להתמודדות, וישנם כלים להקלה ולהרגעה שלהם.

לא נהוג לטפל בדליות בפות במהלך ההיריון עצמו מאחר ומדובר בטיפול פולשני, לעתים תוך שימוש בחומרי הרדמה מקומיים, ובקירוב לרחם.

במקרה של החמרה, היווצרות של פצעים וכיבים בפות חשוב לפנות לרופא מומחה לקבלת טיפול מתאים בהיריון.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

הקלה של התסמינים הנוצרים עקב דליות בפות בהיריון

אחת הסיבות הבולטות להיווצרות של דליות בפות הוא לחץ הנוצר על האזור. על מנת להפחית את הלחץ מומלץ לנקוט מספר פעולות:

פעילות פיזית- יש להימנע מפעילות פיזית מאומצת, הליכה ארוכה ועמידה ממושכת. מומלץ לאפשר לגוף מנוחה רבה, שכיבה תוך כדי הרמת הרגליים ותמיכה בהן מספר פעמים ביום.

מקלחות קרירות- הדליות מתפתחות וגדלות בתנאי חום. אזור הפות הוא אזור סגור וחמים, מה שמאפשר מצע נוח להיווצרות של דליות. מקלחות קרירות ושטיפת האזור במים קרים לעתים תכופות יסייעו הן במניעת התפתחות דליות בפות והן בהקלה על התסמינים שהן מביאות.

צמצום והימנעות של חשיפה לשמש- מאותה סיבה מומלץ לנשים בהיריון הנושאות דליות בפות ו/או ברגליים להימנע מחשיפה ממושכת לשמש ומתנאי חום. ככלל, עדיפות לחלל ממוזג וקריר.

שינה ושכיבה על הצד השמאלי- שינה על הצד השמאלי של הגוף מפחיתה את הלחץ שיוצר המשקל על הווריד הנבוב, הווריד הגדול יותר בבטן, המצוי בצדה הימני.

שמירה על משקל הגוף- אמנם היריון טומן בחובו עליה טבעית במשקל הגוף הנובעת מהתפתחות השליה, מי השפיר והתינוק עצמו. יחד עם זאת, חשוב לשלוט בעליה במשקל בזמן ההיריון ולשמור על עלייה מאוזנת בהתאם לצרכי הגוף ולא עליה פרועה היוצרת משקל עודף מיותר שגורם לחוסר נוחות, תופעות לוואי, דליות בפות וברגליים וקושי בחזרה למשקל התקין לאחר הלידה.

לכל התייעצות ומידע נוסף הגורם המתאים לטיפול בדליות בפות ודליות בכלל הוא כירורג כלי דם מומחה ומנוסה.

בשיתוף רונן מאירוב, בשיתוף רונן מאירוב
  • עוד באותו נושא:
  • הריון
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully