וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מטפלים סיעודיים: כל מה שאתם צריכים לדעת

בשיתוף מיי פרנטס, בשיתוף מיי פרנטס

18.2.2020 / 10:37

מטפלות או מטפלים סיעודיים - איפה מוצאים אותם? האם זה יקר? ישראלים או זרים? ומי מממן? הרבה מאוד משפחות בישראל מתמודדות כיום עם שאלות אלה. אי הוודאות רבה, אך לכל שאלה יש תשובה מסודרת וברורה

מטפלים סיועדיים. pixabay,
מטפלים סיעודיים/pixabay

מטפלים סיעודיים

הגישה אל מטפלים סיעודיים קיימת באמצעות כמה נתיבים שונים. בגדול, יש להפריד בין טיפול בבית לבין טיפול מחוצה לו. גישת הטיפול בקהילה מאפשרת לקשישים המעוניינים בכך להישאר להתגורר בבית, ולקבל מטפל או מטפלת סיעודית.

ומי מממן? כאשר מטפלים סיעודיים מעניקים טיפול במסגרת הקהילה, כלומר בבית או בדיור מוגן, ניתן לקבל מימון (לרוב חלקי) באמצעות מוסדות המדינה - כלומר ביטוח לאומי.

מרבית המטפלים הסיעודיים הפרטיים הינם עובדים זרים. חלק גדול מהם דובר מספר שפות, עובדה המסייעת מאוד למטופלים. העובדים מגיעים ממדינות כגון הודו, נפאל, פיליפינים ואחרים. אלה אנשי מקצוע שעוסקים בכך ואשר רישיון התעסוקה שלהם מגדיר את עיסוקם בסיעוד בלבד.

מטפלים סיעודיים, איך מקבלים

כדי לקבל מטפלים סיעודיים יש לעבור בדיקה תפקודית. לאנשים בעלי יכולת תפקוד גבוהה למדי, יש אפשרות לקבל מטפלים מביטוח לאומי, המגיעים למספר מסוים של שעות בשבוע. אך עבור מי שמוגדר כסיעודי ממש, יש צורך בטיפול והשגחה של 24 שעות ביממה. יש לעבור בדיקת תפקוד שמגדירה עבור פעולות יום יום שונות את מידת יכולתו של הקשיש לבצע. למשל היכולת לאכול, להתלבש, ללכת (ניידות) ועוד. ניתן לבקש אישור להעסקת עובד זר אחרי שנקבעו לקשיש מעל 16 שעות שבועיות, כאשר לרוב מטפלות בכל הפרוצדורה חברות להשמת עובדים זרים בסיעוד. הקשיש או הקשישה יכולים לציין האם מעוניינים במטפל (גבר) או מטפלת (אישה).

תחת האחריות של מטפלים סיעודיים ניתן למצוא בין היתר שמירה על הבריאות והשלמות הפיסית ביחד עם רווחה נפשית. הם מהווים חברה ואוזן קשבת, דואגים לרחצה, לאוכל חם, לתרופות. הם מבצעים סידורים שונים, החל מעריכת קניות וסידור הבית וכלה בליווי המטופלים לקופת חולים, טיול בחוץ ומפגש עם חברים, הזמנת רופא במידת הצורך ועוד.

האם טיפול סיעודי בבית עדיף? בעיקרון, טיפול סיעודי בבית לא עדיף על טיפול סיעודי בבית אבות אלא אם כן בבית יש מענה שלם של כל הצרכים של מטופל סיעודי, חשוב לציין שמענה מקצועי ושלם בבית לרוב לא קיים. מבחינת עלויות, לקשיש, למדינה ולביטוח לאומי, הטיפול בבית זול יותר. אבל הרבה מעבר לכך - בבית ישנה הרגשה של פרטיות, עצמאות גבוהה יותר, שליטה בחיים. בסביבה המוכרת, הרווחה האישית טובה יותר ואיכות הטיפול גבוהה יותר. כאשר שוכרים מטפל או מטפלת סיעודיים באופן פרטי, יכול המטופל בעזרת בני המשפחה לבחור את המטפל ולשמור על מידה רבה של תחושת שליטה ושביעות רצון.

בשיתוף מיי פרנטס, בשיתוף מיי פרנטס
  • עוד באותו נושא:
  • טיפול
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully