וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שרציתם לדעת על אנדומטריוזיס

בשיתוף בריאת, בשיתוף בריאת

9.2.2020 / 15:48

אנדומטריוזיס היא מחלה התוקפת בעיקר בנות 20-40 והיא מתאפיינת בכאבי מחזור מוגברים. מה גורם לה ואיך אפשר לטפל בה?

כאב בטן. ShutterStock
כאבי מחזור/ShutterStock

עבור נשים רבות הווסת היא אינה חוויה נעימה, אך עבור אחת מעשר נשים עם הווסת מגיעים גם כאבי תופת אשר נגרמים בעקבות מחלת האנדומטריוזיס. מחלה זו היא מחלה כרונית דלקתית אשר גורמת לגדילה של תאים הדומים לתאי רירית הרחם, אך מחוץ לרחם. בדרך כלל הם מתפתחים באזור החצוצרות ואזורים אחרים של חלל הבטן והאגן.

במהלך הווסת ישנו דימום טבעי משכבת האנדומטריום ברחם, אך כאשר תאים אלו גדלים מחוץ לרחם גם הם מדממים. לדימום זה אין מוצא החוצה מהגוף והוא עלול לגרום לתופעות שונות הכוללות צ'יסטות וכאבים עזים.

מחלה זו שכיחה יותר בגילאי 20-40. אך בהחלט ישנם מקרים בהם היא אפילו מופיעה אצל נערות צעירות לפני קבלת הווסת הראשונה ואצל נשים לאחר המנופאוזה.

אנדומטריוזיס - התסמינים

לפני שנדבר על התסמינים, חשוב לדעת שאין קשר ישיר בין חומרת הכאב לחומרת המחלה (רמת ההתפשטות שלה). בהחלט יתכנו מצבים בהם ישנם מעט נגעים אך הם גורמים לכאבים עזים במיוחד, וגם להפך.

התסמינים של אנדומטריוזס כוללים כאבים חריפים ויוצאי דופן בהשוואה לכאבי המחזור הרגילים. הכאבים מתחילים עוד בטרם מתחיל הדימום ונמשכים במהלכו. ניתן להרגיש אותם גם בגב התחתון והרגליים. גם הדימום רב יותר וממושך יותר מאשר מה שאת רגילה לחוות. שימי לה שלא כל התסמינים מתרכזים סביב הווסת - אנדומטריוזיס גורם גם לכאבים במהלך קיום יחסי מין ואחריהם; הפרעות עיכול; עייפות כרונית; מתן שתן בתכיפות גבוהה ובליווי כאבים וגם קושי להרות.

אם את סובלת מכמה מהתסמינים המתוארים, ישנו חשש לאנדומטריוזיס ויש להיבדק. תוכלי להתייעץ עם רופא המשפחה או גיניקולוג והם יפנו אותך למומחה אשר יערוך בדיקה מקיפה וימליץ על הטיפול המתאים.

הטיפול באנדומטריוזיס

ישנם סוגים שונים של טיפולים, אך במקרים בהם הסימפטומים קלים או שאין בעיות פוריות נשים רבות כלל לא טורחות להגיע לטיפול. אך ברוב המקרים נעשה שימוש בטיפול להקלת הכאב, טיפול הורמונלי ואף התערבות כירורגית וכן טיפולים באמצעות דיקור סיני וטיפולים טבעיים אחרים.

הטיפולים התרופתיים הם בדרך כלל נוגדי דלקות המפחיתים את הנפיחות ותחושת הכאב וחוסר הנוחות. הטיפולים ההורמונליים נועדו להפחית את ייצור האסטרוגן אשר גורם לשגשוג התאים האנדומטריוטים. מקרים חמורים נפתרים בעזר ניתוח המסיר את הרקמות הנגועות.

במידה ואת סופגת מכאבי מחזור עזים חשוב שתגשי להיבדק. יתכן שמדובר במחלת האנדומטריוזיס ויש לבדוק את אפשרויות הטיפול מול אנשים הבקיאים בתחום. מומלץ לגשת למרפאת בריאת אשר מתמחה ברפואת נשים ובאנדומטריוזיס בפרט.

לכניסה לאתר המידע לאנדומטריוזיס - https://www.xn--4dbggafkhc4brt3f.co.il/

בשיתוף בריאת, בשיתוף בריאת
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully