וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בית אבות זה כבר לא רק לאנשים סיעודיים

בשיתוף ההורים שלי, בשיתוף ההורים שלי

30.1.2020 / 13:40

ההבדל בין דיור מוגן לבתי אבות הולך ומיטשטש בימינו. מה השיקולים שבגללם עוברים מבוגרים להתגורר בבתי אבות?

זקנות. pixabay,
קשישות/pixabay

עשרה אחוזים מהאוכלוסייה בארץ מורכבת ממה שמקובל לכנות "הגיל השלישי". מסיבות מגוונות, מגיע הרגע שבו שוקלים רבים להיכנס לבית אבות. ניתן להצביע על הבדלים מאוד גדולים בין בתי האבות השונים שכן חלקם מיועדים לעצמאיים, אחרים מיועדים למי שמכונה "תשושים" ויש גם כאלה שמתאימים לאנשים הסובלים ממוגבלות או ירידה בתפקוד (כלומר לכאלה הנחשבים לסיעודיים או סיעודיים למחצה). אך הפעם נבקש להתמקד במה שנקרא - בית אבות לעצמאים.

בית אבות לעצמאים

עד לפני מספר שנים היו הבדלים מאוד ברורים בין בית אבות לבין דיור מוגן. אך במידה רבה, ההבדלים הללו היטשטשו. פעם, בית אבות נחשב בצורה מובהקת לסוג של מוסד, אם היבט טיפולי. כלומר מוגדר שמדובר על מוסד חוץ קהילתי, מקום טיפולי המיועד לקשישים הסובלים מירידה מנטלית או גופנית. כיום, הרבה בתי אבות כוללים אגף שבו שוהים אנשים מתפקדים לחלוטין. לעיתים, ישנו בנפרד אגם לאלה שבריאותם פחות טובה, כאלה הזקוקים לסיוע בחלק מתפקודי היום יום. ניתן לומר כי מי שמתגורר בבית אבות לעצמאים בעצם נמצא במסגרת קהילתית, תומכת המספקת מגוון שירותים.

המגורים בבית האבות עשויים להיות בחדרים פרטיים או משותפים. אין זו רק החלטה של מדיניות ההנהלה אלא גם מימון ועלויות. כאשר מתגוררים בחדר אחד שניים או שלושה איש, עלות המגורים במקום יורדת. בחלק מבתי האבות לעצמאיים ישנה אפשרות למגורים ביחידת מגורים פרטית או זוגית (למשל לבעל ואישה).

בית אבות לעצמאים, למי הוא מתאים

קשה להגדיר בצורה מאוד חדה למי מתאים ולמי לא מתאים בית אבות לעצמאיים. על פי רוב, ההחלטה האם לעבור להתגורר במקום הינה של האדם עצמו. לעיתים ההחלטה הינה משותפת, שכן ניתן להגיע גם כזוג. בבתי אבות לעצמאיים ניתן למצוא אוכלוסייה חברתית מגוונת, כאשר יש מקומות מסוימים הפונים לפלח אוכלוסייה מובהק, למשל בית אבות לאוכלוסייה דתית או כזה שמותאם לעולים. הסיבות לקבלת החלטה לעבור לבית האבות כוללות למשל:

• איכות חיים בגיל השלישי - רבים מרגישים שדווקא כאשר הגוף מתפקד ובריא בדרך כלל, רוצים שמישהו ידאג לכל הצרכים, החל מכביסה, דרך בישול ארוחות וכלה בחוגים ופעילות חברתית. למעשה זהו אלמנט חשוב ביותר, כאשר לשוהים במקום יש אפשרות להשתתף בשלל פעילות, חוגים, יצירה, הרצאות ועוד. כלומר, מתן תוכן ועניין לצד תחושת קהילה.

• פטירה של בן או בת זוג - זהו זרז חשוב, כאשר הבית מרגיש "ריק" והזיכרונות מקשים על חיי היום יום. בכל בית אבות לעצמאיים יודעים לספר על הרבה מקרים שבהם מתאוששים הדיירים בזכות התמיכה החברתית והרגשית של קהילה תומכת.

• ראש שקט לבני המשפחה - ההחלטה להיכנס לבית האבות עשויה להתקבל ביחד עם בני משפחה (הילדים). כלומר עוברים למקום יחסית קרוב לילדים שיכולים לבוא לבקר. ויכולים להיות רגועים שמישהו תמיד נמצא סביב ההורים המבוגרים, דואגים להם בכל הדרוש (לרבות שירותי מרפאה, עובדת סוציאלית, ארוחות חמות).

בשיתוף ההורים שלי, בשיתוף ההורים שלי
  • עוד באותו נושא:
  • בתי אבות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully