וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השאלות שלא נשאלות: כך עוברים ראיון עבודה בהייטק

בשיתוף Gotfriends, בשיתוף Gotfriends

22.1.2020 / 14:37

ראיון עבודה הוא מעמד מלחיץ, אשר מרגיש, במידה מסוימת, כמו עמידה למבחן, אבל בסופו של דבר מטרתו היא להכיר אתכם טוב יותר. כל מה שצריך זה לנשום עמוק, להפסיק לפחד מכישלון, והכי חשוב - לשמוע טוב טוב מה באמת שואלים אתכם

בחור צעיר מתראיין למשרה בחברת הייטק. ShutterStock
ראיון עבודה/ShutterStock

כל איש הייטק שחיפש אי פעם עבודה בתחום, עבר ראיון עבודה או שניים או פנה לחברת השמה להייטק, מצא את עצמו נתקל שוב ושוב באותן השאלות. רבים מהמועמדים מוצאים עצמם "נופלים" דווקא בשאלות אלו כיוון שרובן אומרות דבר אחד, אך מכוונות לדבר אחר לחלוטין.

מהן השאלות המכשילות ביותר שנשאלות בראיונות עבודה בתחום ההייטק? וכיצד תוכלו לענות עליהן בהצלחה?

1. שאלות שמנסות להבין איזה עובד אתה

השאלה: "למה עזבת את מקום העבודה הקודם שלך?"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "למה אתה כזה כישלון?"

המטרה האמיתית של השאלה: להבין אם אפשר לסמוך עליך. חברות הייטק מעוניינות לגייס אנשים שיבנו איתם קריירה ארוכה, ולא להשקיע משאבים במי שיעזוב אותן תוך מספר חודשים.

התשובה הנכונה: האמת היא תמיד התשובה הטובה ביותר, כאשר כמובן חשוב להימנע מלהיכנס לתיאורים שלא יחמיאו למקום העבודה הקודם שלך. כך לא תעשה רושם טוב על המראיינים. אם הרגשת שאינך מסופק, אינך ממצה את עצמך או שהתנאים אינם טובים מספיק, ניתן לומר זאת בצורה כנה, ומותר אפילו להגיד שהיית בתקופה פחות יציבה בחייך ועכשיו אתה מוכן "להתיישב". התייחס לשאלה כמו לבדיקת רצינות בתחילתה של מערכת יחסים זוגית: הצד השני לא מנסה לגרום לך להרגיש כמו כישלון, הוא פשוט לא רוצה שתשבור לו את הלב.

השאלה: "אם היית חיה, איזו חיה היית?"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "תהיה מקורי, בבקשה. כולם עונים שהם אריה"

המטרה האמיתית של השאלה: להבין את אופן החשיבה שלך.

התשובה הנכונה: המטרה של שאלות מסוג זה היא לנסות להכיר אותך קצת יותר, ובעיקר להבין מה אתה חושב על עצמך בצורה יצירתית. אין כאן תחרות של מקוריות, אם הבחירה שלך נובעת ממקום אמיתי היא תהיה ייחודית ואותנטית בלי שתתאמץ. אל תנסה לחשוב מה המראיינים רוצים לשמוע, אלא באמת לחשוב על תכונות בולטות שלך, ועל חיה שיכולה לייצג אותן. חוש הומור, והומור עצמי במיוחד, יתקבלו כאן בברכה.

השאלה: "מה היתה מערכת היחסים שלך עם הבוס הקודם שלך?"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "דיברתם איתו? מה הוא סיפר לכם? תמיד היה לו משהו נגדי"

המטרה האמיתית של השאלה: להבין איזה סוג עובד אתה ועד כמה תתאים לצוות שבמסגרתו נמצאת המשרה המיועדת.

התשובה הנכונה: בסופו של דבר ראיון עבודה מצריך בחינה של ההתאמה שלך למשרה הספציפית אותה צריך לאייש. כחלק מהעניין, ירצו המראיינים להבין האם אתה מקבל הוראות בקלות? סוליסט שלא מוכן שיגידו לו מה לעשות? צייתן וממושמע בכל מחיר? ברוב המקרים, מה שהמראיינים מחפשים הוא מישהו שלא נמצא באף אחד מהקצוות. הם בוודאי לא מעוניינים לשמוע תלונות על הבוס הקודם שלך, או תשובה לקונית שטוענת שהכל היה אחלה. תיאור של מקרה בו לא הסכמתם אך התפשרתם, הצלחתם לשכנע או להשתכנע, יציג אתכם באור חיובי ויגרום למראיינים לרצות לגייס אתכם.

2. שאלות שבוחנות האם זו סביבת העבודה המתאימה לך

השאלה: "מה השאיפות שלך לחמש השנים הקרובות?"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "אנחנו מקבלים רק מצליחנים"

המטרה האמיתית של השאלה: להבין אם המשרה המוצעת לך ואפשרויות הקידום המגיעות איתה אכן מתאימות לציפיות שלך.

התשובה הנכונה: אף אחד לא רוצה לבחון עד כמה אתם חדורי מטרה, אם יש לכם לוח חזון מפורט לעשור הקרוב ואם אתם קמים כל בוקר ומשננים מנטרות שאומרות "בקרוב אהיה מנכ"ל". מועמד מתאים למשרה הוא מועמד שירגיש מסופק ממה שיש למשרה להציע, ולכן כדאי פשוט לומר את האמת. אם אתם רוצים להיות מדויקים ככל האפשר, לא יזיק אם יהיה לכם ידע מוקדם על המשרה ועל אפשרויות ההתפתחות הריאליות בחברה.

השאלה: "מה פחות אהבת בתפקיד הקודם שלך?"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "במה היית פחות טוב בתפקיד הקודם שלך?"

המטרה האמיתית של השאלה: שוב - להבין אם התפקיד לגביו אתה מתראיין אכן מתאים לך.

התשובה הנכונה: התאמה למשרה מורכבת מאלמנטים רבים - תנאי עבודה, אתגר מקצועי, סביבת עבודה, אפשרויות קידום ועוד. אם הסיבה בגללה הגשת מכתב התפטרות למקום העבודה הקודם שלך רלוונטית גם לתפקיד זה - חבל על הזמן שלך ושל המגייסים שלך, וזה כל מה שהם מנסים להבין כאן. גם כאן - לא יזיק לדעת כמה שיותר על המשרה ועל החברה ולהתמקד בתשובתכם בסיבות שבגללן אתם מעוניינים בתפקיד הזה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

3. שאלות שבוחנות את הכנות והמודעות העצמית שלך

השאלה: "תאר חיסרון או חולשה שלך, משבר מקצועי שעברת או כישלון שאיתו התמודדת"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "אנחנו מחפשים עובדים מושלמים. אתה מושלם?"

המטרה האמיתית של השאלה: לראות עד כמה אתם מודעים לעצמכם, להבין איך אתם מתמודדים עם כשלונות או קשיים ולראות עד כמה אתם כנים לגבי זה.

התשובה הנכונה: אף מגייס לא מצפה למועמד מושלם, כי לא קיים כזה. אבל אף מגייס לא מעוניין במועמד שלא משלים עם החסרונות או הכשלונות שלו. הסוד לצליחת השאלה הזאת הוא כנות, תוך התמקדות בחיסרון או בכישלון שאתם שלמים איתם ומתמודדים איתם בהצלחה.

השאלה: "מה הממליצים שלך יגידו עליך?"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "אנחנו כבר יודעים מה הם אמרו, עכשיו רק נותר לראות עד כמה אתה מתכוון לייפות את זה"

המטרה האמיתית של השאלה: שוב - לבחון את המודעות העצמית ואת הכנות שלכם.

התשובה הנכונה: נסו לחשוב מה באמת יגיד הממליץ שלכם ולתת לדבריו את היחס השקול, הבוגר והמקצועי ביותר. אם אתם חושבים שקיבלתם אינסוף מחמאות, שמרו על צניעות, ולחילופין אם נדמה לכם שההמלצה היתה מסויגת, תוכלו להוסיף בעדינות שייתכן שלא הצלחתם למצות את היכולות שלכם מולו.

4. שאלות שבוחנות את הרצינות והמוכנות שלך

השאלה: "למה אתה רוצה לעבוד כאן?"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "קדימה, תרים לנו"

המטרה האמיתית של השאלה: להבין אם טרחת להתכונן לראיון ואם השקעת מאמץ כדי להכיר את החברה שעבורה אתה מתראיין.

התשובה הנכונה: אף אחד לא מחפש כאן מחמאות או חנופה. המראיינים רוצים להבין מה בחברה הזאת מושך אתכם, וכדאי שזה יהיה יותר מהשכר והתנאים הסוציאליים. רושם טוב יתקבל אם תראו שלמדתם לעומק מה החברה עושה ומה מייחד אותה, ותסבירו מדוע זה מרק ומאתגר אתכם.

השאלה: "האם יש משהו שתרצה לשאול?"

מה שאתה שומע כשאתה לחוץ: "אתה נודניק או זורם?"

המטרה האמיתית של השאלה: להבין מה חשוב לך במקום העבודה שלך.

התשובה הנכונה: בניגוד למה שמועמדים רבים חושבים, המראיינים דווקא רוצים שתשאלו שאלות, זה מעיד על עניין, על רצינות ואפילו על ביטחון - אתם בוחנים עד כמה המשרה מתאימה לכם בדיוק כפי שהם בוחנים אתכם. כדי לא להיתקע כדאי להכין מבעוד מועד 2-3 שאלות שמעניינות אתכם, שימו לב שהן לא עוסקות רק בתנאי העבודה אלא גם בתכנים עצמם.

בסופו של דבר, רוב מקומות העבודה מחפשים אנשים אמיתיים, כנים, שיודעים מי הם ומצליחים להפיק מעצמם את הייחודיות והמיטב. לא משנה איזו שאלה תישאלו, אם תשמרו על אותנטיות, כנות ומודעות עצמית, תזכו לנקודת פתיחה מצוינת. בהצלחה!

מאמר זה נכתב ע"י יועץ גיוס בכיר בחברת Gotfriends חברת ההשמה המובילה בישראל

בשיתוף Gotfriends, בשיתוף Gotfriends
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully