וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה כדאי ללמוד - תואר ראשון או לימודי תעודה?

בשיתוף מכללת אורנים, בשיתוף מכללת אורנים

13.1.2020 / 13:22

בין לימודי תואר ראשון ללימודי תעודה יש הבדלים גדולים במשך ובהיקף הלימודים. למי מתאים כל מסלול?

מכללת אורנים. מכללת אורנים,
מכללת אורנים/מכללת אורנים

עולם הלימודים האקדמאיים בישראל התפתח משמעותית במהלך העשורים האחרונים, גם ובעיקר בזכות הביקוש הגבוה בשוק למסלולי לימודים שונים. הביקוש ללימודי תואר ראשון, לדוגמה, הוא בעשורים האחרונים גבוה ביותר לעומת מה שהיה בעבר, וכעת אנו רואים את אותה התופעה עם תארים מתקדמים דוגמת תואר שני, כמו גם עם מסלולי לימודים ממוקדים המעניקים הכשרה ספציפית. אחד מאותם מסלולים "ממוקדים" ומתומצתים יותר מתואר ראשון, אשר זוכה גם כן ללא מעט פופולאריות, הוא המסלול של לימודי תעודה. מה למעשה ההבדל בין תואר ראשון בחינוך לבין לימודי תעודה, ומה עדיף עבור כל אחת ואחד מאיתנו?

לימודי תעודה מול תואר ראשון - מה בעצם ההבדל?

בין לימודי תואר ראשון לבין לימודי תעודה הבדלים משמעותיים ביותר, עליהם נעמוד מיד. באופן כללי, רבים ורבות מהנרשמים ללימודי תעודה עושים זאת לאחר שכבר למדו תואר ראשון, ולימודי התעודה מהווים עבורם סוג של אלטרנטיבה מקוצרת וממוקדת יותר לתואר מתקדם דוגמת תואר שני. רבים גם בוחרים בלימודי התעודה מאחר ומדובר במסלול הסמכה והכשרה מהיר וממוקד יחסית, אשר מספק יתרונות שבתואר שני עשויים שלא להיות כלל.

בנוסף, רבים גם נרשמים ללימודי תעודה בלי שלמדו לתואר ראשון לפני כן, או בתור השתלמות והכשרה מקצועית בתחום בו הם כבר עוסקים. לדוגמה, ניתן למצוא לא מעט אנשי חינוך ומורים אשר יוצאים ללימודי תעודה על מנת להרחיב את הסמכותיהם ואת הידע המקצועי בו הם מחזיקים, וכך גם להרחיב את התפקידים והתקנים השונים אותם הם יכולים למלא.

אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין שתי האפשרויות היא משך הלימודים - בעוד לימודי תואר ראשון ממוצע לוקחים לרוב בין שלוש לארבע שנים, לפחות שלושה או ארבעה ימים מלאים יחסית בשבוע, לימודי תעודה הם קצרים הרבה יותר - את מרבית המסלולים ניתן לצלוח בתוך כשנתיים, במהלכן לא לומדים באופן יומיומי כך שניתן להמשיך לעבוד וכו'.
הבדל משמעותי נוסף הוא כאמור כי לימודי תעודה הם לרוב לימודים ממוקדים וספציפיים ביותר, ולרוב מעניקים הסמכה לעסוק במקצוע מסוים ומוגדר. זאת לעומת תואר ראשון, אשר לרוב יהיה כללי יחסית ויעסוק בתחום לימוד שלם ונרחב.

למי מתאימים לימודי תעודה ולמי לימודי תואר ראשון?

מההבדלים העיקריים בין לימודי תעודה ללימודי תואר ראשון ניתן כבר להבין עבור מי מתאים יותר כל אחד מהמסלולים. אלו שכבר עברו לימודים אקדמאיים ועוסקים במקצוע מסוים ומעוניינים להרחיב את הידע וההסמכות שלהם בתחום זה, כמו גם מי שלא למד או עוסק בתחום אך מעוניין לרכוש הסמכה ספציפית וממוקדת כלשהי - עבור כל אלו לימודי תעודה עשויים להתאים יותר.

תואר ראשון יתאים יותר למי שלא למד בעבר ומעוניין ברכישת השכלה אקדמאית כללית ומעמיקה, כמו גם למי שמתכנן על לימודי המשך ומעוניין להיכנס לתחום כללי יחסית, ולמצוא בו את דרכו...

יש לציין כי שתי האפשרויות הללו אינן פוסלות האחת את השנייה. ניתן ללמוד לתואר ראשון ובשלב מאוחר יותר בחיים ללכת ללימודי תעודה, או להיפך. הכל כתלות בצרכים הספציפיים שלכם בנקודת הזמן הנוכחית.

בשיתוף מכללת אורנים, בשיתוף מכללת אורנים
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully