וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טוטאל אימרז'ן - שיטה חדשנית ומהירה ללימוד שחייה

בשיתוף שי במים, בשיתוף שי במים

12.1.2020 / 8:49

כרבע מהישראלים וכמעט מחצית מהאמריקאים לא יודעים לשחות אבל שיטה אחת פשוטה בשם Total Immersion יכולה להפוך כל אחד לדג במים תוך מספר מועט של שיעורים

טוטאל אימרז'ן. pixaday,
טוטאל אימרז'ן/pixaday

שיטת טוטאל אימרז'ן ללימוד שחייה היא פרי המצאתו של מדריך שחייה אמריקאי בשם טרי לוכלין (Terry Laughlin). מטרתה העיקרית של השיטה היא ללמד את השוחים כיצד לנוע במים ביעילות, זאת על ידי פירוק תהליך השחייה לרכיבים נפרדים וקלים לביצוע.

חלק מהשיטה מבוסס גם על ידע מקצועי נוסף, שלוכלין ספג דרך מאמן שחייה בשם ביל בומר. הוא היה הראשון שדיבר על הארכת הגוף באמצעות ידיים המונפות לפני הראש (FQS - Front Quadrant Swimming), לצד תנועה רציפה ומהירה במים באמצעות הנעת אגן הירכיים מצד לצד.

עקרונות השיטה

שיטת TI היא ייחודית בעולם לימודי השחייה, הודות לשילוב של עקרונות כגון תנועת הגוף במים, שיטות המלמדות כיצד המוח רוכש מידע חדש אודות יכולות מוטוריות, וכן תפישת עולם שלמה לגבי תנועה שדומה מאוד לתפישות המגיעות מעולם היוגה והטאי צ'י.

השיטה גורסת כי כאשר שומרים על האנרגיה ומתמקדים בשיווי משקל וכן בקו זרימה אקטיבי במים, כל אנרגיה המיועדת לתנועה הופכת להיות יעילה יותר. כמה מעקרונות הלימוד כוללים שימור מאמץ, הפחתת גרר ושחייה עם כל הגוף.

אומנם נשמע ששיטת TI מיועדת בעיקר לשחיינים ותיקים, אך למעשה עקרונותיה פשוטים ויכולים לסייע כמעט לכל אחד ואחת ללמוד לשחות מהר ויעיל יותר.

עקרון 1 - שיווי משקל (Balance)

שיטת טוטאל אימרז'ן מתמקדת במספר קטן של עקרונות בסיסיים, שרלוונטיים לכל גוף הנע בתווך נוזלי - בין אם זה סירה, צוללת, יונק ימי או דג. הדגש ניתן על יעילות גבוהה יותר והקטנת ההתנגדות במים, על ידי לימוד של מציאת נקודות עיגון ושמירת הירכיים קרוב לקו המים.

ככל שהשחיין שומר על מנח גוף אופקי יותר, כך הוא מקטין את התנגדות המים למינימום האפשרי; מה שבתורו מאפשר שחייה מהירה יותר וחיסכון משמעותי במאמץ. יש לשמור על הירכיים, הראש והכתפיים בקו המים, והגוף כולו פועל כמעין משור מצד לצד, כאשר הריאות הן נקודת המשען.

מכיוון שהרגליים בדרך כלל שוקלות יותר מהראש ופלג גוף עליון יחד, השחיינים חייבים להתרכז כדי להטות את שיווי המשקל קדימה אל עבר הריאות, כדי להביא את הירכיים למצב אופקי עם קו המים. הטיית הראש למטה ושליחת הזרועות מעבר למיקום הריאות בתיאום מושלם - מסייעים לאזן את הגוף. לכך קוראים FQS (ראו התייחסות קודמת לביל בומר).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

עקרון 2 - קו זרימה אקטיבי (Streamlining)

לאחר שלומדים כיצד לאזן את הגוף ואת שיווי המשקל במים, נקודת המיקוד הבאה בתור היא שמירה על קו זרימה אקטיבי (Active Streamlining). בכל סגנון שחייה יתקיים מנח גוף אופטימלי, שבו הגוף מתוח וההתנגדות / גרר במים מצומצמים למינימום האפשרי. המטרה היא גם ללמוד מהו מנח הגוף הטוב ביותר, וגם כיצד לשמר אותו כמה שיותר זמן במהלך מחזור השחייה.

מנח גוף סטטי מתייחס לתנוחות כגון "החלקה", בהן זרוע אחת מושטת קדימה ויוצרת נקודת עיגון דמיונית, בעוד שהגוף עוקב אחרי הזרוע - קצת בדומה לדרך בה מעוצב טיל טורפדו. מנח גוף אקטיבי, לעומת זאת, מתייחס לתנוחות בהן שומרים על קו הזרימה בעוד הגוף מסתובב ממצב של זרימת צד ימין לזרימת צד שמאל.

ניתן לתרגל את המעבר בין מנח אחד למשנהו, עד שהמצבים הללו הופכים להיות טבעיים. יתרון נוסף של קו הזרימה האקטיבי, הוא לסייע בשמירה על מנח גוף ארוך במים שעשוי לצמצם התנגדות / גרר של גלים במים, ובתוך כך לאפשר לשחיין להחליק קדימה דרך המים ביעילות גבוהה יותר.

עקרון 3 - תנועה במים (Propulsion)

הנעה במים מאפשרת לשחיין לנוע קדימה על ידי התגברות על התנגדות / גרר במים. שיטת טוטאל אימרז'ן מלמדת עקרונות של תנועה במים, רק אחרי לימוד של שיווי משקל ומנח גוף / קו זרימה אקטיבי. תנועת השחיין קדימה היא ההפרש בין הכוח הנוצר באמצעות פעולות הנעה, ובין הכוח הנוצר בהתנגדות המים.

כדי להגיע למצב שבו תנועות מסוימות ומנחי גוף מסוימים מצמצמים את כוח הגרר, נדרשים קואורדינציה ואימון אך פחות כוח פיזי. במקום להגדיל את כוח הזרועות והרגליים של השחיין, השיטה החדשה שמה דגש על תיאום בין תנועות חץ ובין בעיטות מתואמות היטב.

לדוגמה - יצירת כוח הנעה באמצעות השרירים משתמשת בהרבה מאוד אנרגיה. במקום לחלק את כוח ההנעה לחצי המושך את הגוף קדימה, ולחצי נוסף הדוחף את הגוף באמצעות בעיטה - טוטאל אימרז'ן נותנת דגש על תנועת גוף מלאה, באמצעות מנח גוף שמאל ומנח גוף ימין המתחלפים תדיר.


המאמר באדיבות "שי במים" - מרכז לטיפולי הידרותרפיה ולימודי שחייה.

בשיתוף שי במים, בשיתוף שי במים
  • עוד באותו נושא:
  • שחיה
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully