וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה פונטים מעצבים גרפיים צריכים שיהיו להם על המחשב?

בשיתוף FreeFonts, בשיתוף FreeFonts

12.1.2020 / 8:14

כל מעצב צריך להוריד למחשבו מספר פונטים כדי להיות מוכן לכל עבודה שעליו להכין. כמה פונטים מספיקים למעצב ואיך הוא מחליט כמה להוריד?

פונטים. יח"צ,
פונטים/יח"צ

כל מי שמתעסק בעיצוב גרפי בצורות שונות, יודע שאחד האלמנטים החשובים ביותר בתהליך העיצוב הם פונטים, גופנים בעברית. אלה משמשים לצורך עיצוב הטקסט, בין אם זה בתור כותרות, כותרות משנה, מלל בתוכן, פרטי התקשרות, לוגו וכל פרט אחר שמופיע על גבי העיצוב.

כל מוצר היום מכיל טקסט מסוים, ועל כן עבור כל מוצר צריך למצוא את הפונט הנכון עבורו. בין אם מדובר במוצר פרסומי, אריזות, כלי תקשורת, מסמכים וחוזים, אתרי אינטרנט וכל דבר אחר. לכן חלק מאוד משמעותי בעבודה של מעצב גרפי מתייחס לנקודה של שימוש בפונטים.

לשמחתם של מעצבים גרפיים, ניתן למצוא כיום מגוון רחב, אינסופי כמעט, של פונטים, כולל פונטים חינמיים בעברית אשר ניתנים להורדה דרך אתרי אינטרנט שונים. כמו כן, אפשר ליהנות מפרויקט ייחודי של גוגל, גוגל פונטס, אתר שמאגד בתוכו כמות עצומה של פונטים ומעלה מעת לעת פונטים חדשים לשימוש.

לפני שנתעסק בשאלה כמה פונטים צריכים מעצבים גרפיים שיהיו להם במחשב העבודה שלהם, נסביר בקצרה כיצד זה מתנהל בפועל, במספר כיוונים.

כיצד בכלל מתאפשר שימוש בפונט כזה או אחר? העיקרון הוא פשוט ומזכיר שימוש במאפיינים אחרים של תוכן. ישנם פונטים שניתן להוריד אותם בחינם ולהשתמש בהם כמה שרוצים, ישנם פונטים אשר יש עליהם זכויות יוצרים ולכן השימוש בהם מחייב תשלום. אפשר לשלם ספציפית עבור פונט מסוים או לשלם עבור מנוי לאתר שמאפשר להוריד ממנו כמות פונטים מסוימת, בהתאם לסוג המנוי. מבחינת השימוש בפונטים כאלה, זה תלוי כבר בתנאים שהאתר קובע.

איך קובעים באיזה פונט להשתמש? כל מעצב גרפי שמקבל לידיו פרויקט מסוים, צריך להציג סקיצות שונות בפני מזמין העבודה, בין היתר הסקיצות יכללו פונטים שונים. אלה ייבחרו על ידי המעצב בהתאם לסוג הפרויקט, סוג העבודה אותה הוא צריך לבצע, ולאחר מכן מזמין העבודה יקבע באיזה פונט הוא רוצה שהמעצב ישתמש.

בכמה פונטים אפשר להשתמש בכל עבודה? ברמת העיקרון, אין הגבלה, כלומר כל מעצב יכול לבחור ולהשתמש בכמות גדולה של פונטים, זה תלוי כבר בעיצוב, זה תלוי במוצר, תלוי במזמין העבודה. אין הגבלה על פי שום פרמטר על כמות הפונטים שאפשר להשתמש בהם.

פונטים. יח"צ,
פונטים/יח"צ

אז כמה פונטים כל מעצב צריך שיהיו לו במחשב?

מרבית האנשים, מי שאיננו מתעסק בעיצוב בשום צורה שהיא, בדרך כלל עובדים עם 2-3 פונטים עיקריים. פונט אריאל, פונט times new roman, פונט דיוויד. אלה השכיחים לשימוש. זה נכון כשמדובר על מסמכים רגילים, עבודות בלימודים, פרויקטים בעבודה ועוד.

מן הסתם, מעצב גרפי משתמש בכמות גדולה יותר של פונטים. הן בגלל שכל לקוח וכל פרויקט מחייב שימוש בפונט אחר, הן בגלל שלצורך עבודתו הוא צריך לשלב הרבה פעמים בפרויקט מסוים מספר סוגים של פונטים, וכן, בשביל שהוא יוכל להציג תיק עבודות או דוגמאות, אזי שעליו להשתמש בפונטים שונים, יוצאי דופן.

למשל, אם הוא מתבקש לעצב קמפיין פרסומי לעסק מסוים אז הוא יבחר פונט מתאים לעסק, אם בוא יתבקש לעצב קמפיין לאיש ציבור, ייתכן והוא יבחר להשתמש בפונט אחר, הרבה יותר בולט, הרבה יותר מועצם, ואם הוא יקבל הזמנה לפרויקט עבור בית כנסת או עמותה דתית מסוימת, סביר להניח שהוא ירצה להשתמש בפונט שיותר מתאים לכתיבת טקסטים דתיים. מכאן אנחנו יכולים להסיק שעל המחשב שלו יהיו יותר מ-3-4 פונטים, וכן שהוא משתמש בכמות גדולה יותר של פונטים מאשר כל אדם אחר.

לכן, כל מעצב גרפי צריך שיהיו על המחשב שלו כמות גדולה של פונטים, כאלה שמתאימים לשימוש בעברית וכן בשפות אחרות. בצורה כזו הוא לא יצטרך להתחיל לחפש פונט מתאים, הוא לא יצטרך לעבוד קשה מדי בשביל להציג עיצוב מילים ואותיות עבור טקסטים שונים.

נכון, אי אפשר לקלוט את כל הפונטים שקיימים בתחום, מדובר בכמות עצומה, וגם אם המעצב חושב שהוא מכיר את כולם, סביר להניח שיש לא מעט פונטים שהם פחות מוכרים ולכן ייתכן שהוא לא פגש בהם מעולם. אך אפשר למצוא כיום מקורות מהם ניתן להוריד, בחינם או בתשלום, כמות גדולה של פונטים לשימוש שכיח, יותר או פחות.

חשוב להסביר עוד נקודה בהקשר זה, חלק גדול מעבודתו של מעצב גרפי היא משחק בעיצובים, כמו לא מעט אמנים ויוצרים אחרים. אל המוצר הסופי שהוא מציג, הוא יגיע אחרי הרבה מאוד ניסיונות, הרבה מאוד משחקים, בין אם זה בגלל שהוא לא תמיד יודע איך לגשת לפרויקט, בין אם הוא מטיל ספק בתוצרים שהוא יוצר במהלך הדרך, ובין אם זה בגלל השאיפה לשלמות או הרצון להציג דברים ייחודים, מקוריים, שונים.

חלק מהמשחק הזה בא לידי ביטוי גם בכל מה שקשור לשימוש בפונטים. הוא יבחר בכל פעם פונט אחר, יבדוק אותו על פי הגודל, על פי הבלטה כזו או אחר, עד כמה הוא ישר, עד כמה הוא חלק, מידתי ביחס לשאר האלמנטים במוצר, עד כמה הוא ברור ורהוט, כמה ניתן אותיות ומילים ניתן לדחוס במשפט אחד בצורה נוחה. אלה משחקים שבסופו של דבר, מובילים לתוצר איכותי אותו הוא יכול להציג, כעבודה סופית או כשלב בדרך לעבודה הסופית. מן הסתם, עליו גם להיות מוכן לכך שהוא יידרש לבצע תיקונים, שינויים, בהתאם לדרישות מזמין העבודה.

לכן, חשוב שיהיו למעצב אפשרויות בחירה רבות, חשוב שהוא יוכל להשתמש בכמות גדולה של פונטים ולבחור מביניהם את מה שנראה לו הכי מתאים לטקסט. לעיתים זה יהיה פונט אחד ולעיתים, כמו שציינו קודם לכן, הוא ישתמש במספר פונטים בעבודה.

בשיתוף FreeFonts, בשיתוף FreeFonts
  • עוד באותו נושא:
  • פונטים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully