וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך מעצבים בוחרים פונטים לעבודות העיצוב שלהם

בשיתוף FreeFonts, בשיתוף FreeFonts

12.1.2020 / 8:04

לבחירת הפונט הנכון השפעה רבה על עיצוב הטקסט כולו ועל קביעת אופיו. אלה השיקולים שעל מעצבים לקחת בחשבון כשהם בוחרים פונט

פונטים. יח"צ,
פונטים/יח"צ

כשמעצבים גרפיים מקבלים פרויקט עיצוב, בין אם מדובר בעבודה מסחרית, חברתית, אישית או כל פרויקט אחר, הם ניגשים אליו עם מספר אלמנטים עליהם הם מקפידים במטרה להפיק תוצר איכותי. למשל, בחירת צבעים, בחירת דוגמאות, גדלים, מיקומים וכיוונים ועוד. וכן בין היתר הם יקפידו על בחירת פונטים בעברית להורדה שמתאימים לטקסט אותו הם צריכים לעצב. זה נכון, אם מדובר בכותרות, בתוכן עצמו, בסלוגן או לוגו.

להחלטה על פונטים יש משמעויות רבות. ראשית, הפונט משפיע על העיצוב של העבודה, פשוטו כמשמעו. אם אנחנו נבחר בפונט מסולסל או בפונט ישר וחלק, זה ישפיע על העיצוב של העבודה כולה. שנית, הפונט ישפיע על היכולת של הקורא להבין את הטקסט, לזהות את מה שחשוב בו. יש מקרים בהם הבחירה בפונט כזה או אחר, יכול להיות ההבדל בין עיצוב "רציני" לעיצוב "משעשע וסאטירי". שלישית, הבחירה בפונטים משפיעה גם על הבחירה באלמנטים אחרים, ייצוגים, בעבודה. בין אם מדובר בדוגמאות, סמלים וכדומה. הן מבחינה רעיונית והן מבחינה פונקציונאלית.

בסופו של דבר, בחירת פונטים כפי שנוכל לראות בהמשך, משפיעה על עבודת העיצוב, גם באופן מעשי, אך גם באופן בו אנשים שיצפו בה יוכלו להבין את המסר שהמעצב רוצה להעביר. דוגמא טובה לכך אפשר לראות אם אנחנו רוצים לעצב פרסום למוצר בסגנון מודרני או להבדיל, בסגנון רטרו. מן הסתם, לפונט בו נבחר תהיה משמעות רבה על אופי העיצוב. אם נבחר בפונט לא רלוונטי, לא מתאים, אז לא נוכל להעביר את המסר בסגנון שאנחנו רוצים, ואז הקורא לא יבין מה אנחנו רוצים. מנגד, אם נדע לבחור את הפונטים המתאימים, אזי שהם גם ישתלבו היטב בעיצוב וגם יעצימו את המסר שאנחנו רוצים להעביר לו.

לפני שניכנס לעובי הקורה ונסביר איך בוחרים פונט לעיצוב, צריך לציין, אפשר למצוא פונטים בעברית להורדה במקומות שונים, כך אנחנו יכולים לבחור מבין האפשרויות השונות איזה פונט להוריד. מומלץ כמובן לבחור במספר פונטים להורדה, גם בשביל שאלה ישמשו אותנו בעתיד וגם בשביל שנוכל להציג סקיצות עם שורה של פונטים שונים, וכך מי שהזמין מאיתנו את העבודה, יוכל להחליט איזו סקיצה הכי נראית לו.

נקודה נוספת שאנחנו צריכים לקחת בחשבון, לעיתים שימוש בפונט מסוים משמש לא רק לעיצוב פרסום חד פעמי. לעיתים הפונט בו מזמין העבודה בוחר להשתמש, ישמש אותו לצרכים נוספים, קרי להזמנות עבודה נוספות מאיתנו. על כן, אנחנו צריכים גם לחשוב האם הוא מתאים, האם הוא יכול להשתלב במוצרי דפוס ואלמנטים אחרים.

פונטים. יח"צ,
פונטים/יח"צ

כיצד נבחר פונט לעיצוב

אופי הטקסט - הדבר העיקרי שישפיע על סוג הפונט שנבחר הוא אופי וסוג הטקסט שאנחנו אמורים לכתוב. זה נכון בין אם מדובר בכותרות ובין אם מדובר בתוכן עצמו. ייתכן מאוד שאנחנו נבחר פונטים דומים רק נשתמש בגדלים שונים, אך אנחנו יכולים גם לבחור פונטים שונים, כך שהכותרות יהיו מועצמות יותר, על מנת למשוך את העין, על מנת לגרום לכל מי שרואה ומקבל את הפרסום להתעניין ולרצות להמשיך לקרוא את התוכן.

כשאנחנו מדברים על אופי הטקסט, הכוונה הן ברמה הרעיונית והן ברמה המילולית, התכנית. כלומר, סביר להניח שאם זה טקסט פרסומי, אז נבחר בפונט מסוים, בעוד שאם זה טקסט בעל משמעות דתית או היסטורית נניח, אז ייתכן ונבחר בפונט אחר, הרבה יותר מתאים.

כמות הטקסט - כאמור, לסוג הפונט בו נבחר תהיה משמעות גם על כמות הטקסט. אם מדובר בטקסט "רזה", אז ייתכן שנבחר פונט יותר רחב, אולי אפילו מחובר. אם מדובר בכמות גדולה של טקסט, אנחנו נרצה לחסוך בעיצוב של הפונט כך יישאר לנו מספיק מקום בשביל כל המילים, מבלי שנחרוג מכמות השורות, וכן נוכל לסדר אותו בצורה ישרה ונקייה.

אנחנו גם צריכים לבחון כיצד אנחנו מחלקים את הטקסט על גבי המסמך, ואיך אנחנו בונים אותו. למשל, אם מדובר על משפט שמעוצב בצורה ישרה, אז הוא יתפוס פחות מקום. לעומת זאת, משפט מעוגל או משפט בו המילים עולות ויורדות, אז הוא יתפוס יותר מקום. יש לכך משמעות גם בהקשר של סוג וגודל הפונט.

החלוקה על המסמך - מעבר לחלוקת המילים וכמות הטקסט, אנחנו צריכים גם להתייחס לאופן בו הוא מתחלק עם שאר האלמנטים על גבי המסמך. בין אם אנחנו רוצים להכניס לוגו, תמונות, איורים וכדומה. כל דבר כזה יתפוס מקום, ואנחנו צריכים לבצע את ההתאמות הנדרשות בשביל שנוכל להכניס את כמות הטקסט, אך גם שהפונט יהיה בגודל המתאים.

בולטות - על פניו לא צריכה להיות לכך השפעה. הרי כל פונט שאנחנו נבחר לעשות בבולד, יהיה דומה למקור רק יותר בולט. אך זה לא מדויק, מאחר ויש פונטים שנראים הרבה יותר ברורים, הרבה יותר נעימים לעין ואיכותיים, כשהם לא בולטים, וברגע שאנחנו מחליטים להבליט אותם, אז הם מאבדים את היופי שלהם והופכים להיות הרבה פחות נעימים לעין. לכן חשוב שנבדוק כל פונט שאנחנו בוחרים להשתמש בו, גם בצורה רגילה וגם באמצעות שימוש בבולד וכן במאפיינים נוספים שיכולים להשפיע על העיצוב שלהם.

לסיכום, בתור מעצבים אנחנו צריכים לשים לב לכל פונט שאנחנו בוחרים להשתמש בו, הן כאלמנט בודד, אך גם כחלק בלתי נפרד מהעיצוב של המסמך, בין אם זה בתור כותרות, בתור מלל, וכן בתור אלמנט עיצובי בתוך מסמך שמכיל אלמנטים עיצוביים נוספים שמופיעים לצידו.

בשיתוף FreeFonts, בשיתוף FreeFonts
  • עוד באותו נושא:
  • פונטים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully