מחסור בסידן - איך מגלים אותו ומהם הפתרונות?

מהי תרומתו של הסידן לגופנו? מהן ההשלכות הבריאותיות הנלוות למחסור בסידן וכיצד ניתן להימנע מהן? כל מה שצריך וחשוב לדעת על מחסור בסידן בכתבה שלפניכם

  • סידן
בשיתוף Density, בשיתוף Density
סידן (צילום: ShutterStock)

סידן, הנחשב לאחד מהמינרלים החיוניים והחשובים ביותר לתפקודו התקין של גוף האדם, הוא גם המינרל השכיח ביותר בגוף האדם ותכולתו מהווה כ-2% ממשקל הגוף. מינרל זה אחראי בין היתר על מבנה ובניית העצמות והשיניים, והוא חיוני למערכת העצבים, מערכת השרירים ומערכת החיסון, כאשר כמעט כל תא בגופנו עושה בו שימוש. חשוב לציין שגוף האדם אינו מסוגל לייצר סידן בכוחות עצמו, ולכן, אספקתו לגוף נעשית באמצעות המזון אותו אנו צורכים ו/או תוספי תזונה המכילים סידן, כאשר הצריכה היומית המומלצת של סידן משתנה בהתאם לגיל והיא נעה בין 500 מ"ג בגיל שנה עד שלוש לכ-1,000 מ"ג ליום בגילאים 19 עד 50. נשים בגיל המעבר, נשים הרות ונשים וגברים מגיל 51 ואילך נדרשים לצריכת כמות יומית ממוצעת של בין 1,200 ל-1500 מ"ג סידן.

עוד בוואלה!

בחולון נמנע אסון ברגע האחרון: כך עוצרים את קריסת הבניין הבאה

לכתבה המלאה

מחסור בסידן - השלכות ותסמינים

מחסור זמני או מתמשך בסידן, עלול להיות מלווה בהפרעות בריאותיות ותסמינים שונים כגון:

• אובדן מסת עצם - תופעה נובעת על רקע רמות נמוכות של סידן בדם הגורמות ליציאת סידן מהעצם. תופעה זו עלולה לגרום לשינוי במבנה העצמות, לכאבים חוזרים ונשנים בעצמות, לנטייה לשברים ולהתפתחותן של מחלות כדוגמת דילול עצם ו-רככת עצמות.

• השפעה על מערכת השרירים - מחסור בסידן עלול להשפיע בצורה ניכרת על מערכת השרירים ולהוביל בין היתר להפרעות כגון: כיווץ שרירים, עיוותים בגפיים, קצב לב לא סדיר, הפרעות נשימה והפרעות בשריר הלב במקרים של מחסור מתמשך בסידן.

• השפעה על מערכת העצבים - מחסור בסידן עלול להשפיע על מערכת העצבים ולהוביל לתופעות כגון: עייפות לא מוסברת, הפרעות שינה, עצבנות יתר, מצב רוח ירוד עד כדי דיכאון ואף להפרעות פסיכוטיות כאלו ואחרות.

בנוסף, מחסור בסידן עלול להוביל לבעיות במבנה השיניים ולהתפתחותה של מחלת עששת החניכיים, לעלייה בלחץ הדם, לרמות כולסטרול גבוהות, לכאבי מפרקים, ליובש בעור, לציפורניים שבירות, לאיבוד שיער ולהפרעות גדילה בקרב ילדים.

Density (צילום: דנסיטי)

מחסור בסידן - איך מגלים אותו?

מחסור בסידן נובע על רקע גורמים שונים כגון: יכולת ספיגה ירודה של הסידן בגוף (ספיגת הסידן יורדת עם הגיל), מחסור בוויטמין D, צריכת אלכוהול מוגברת, תזונה לקויה, צריכת מזונות עתירי נתרן, תזונה עשירה בחלבון (כולל נטילת חלבונים לצורך בניית שריר בקרב מתאמני גוף) ומחלות שונות. הופעתם של התסמינים המופיעים לעיל ו/או כל חשד לגבי מחסור בסידן, מחייב אתכם בקיומה של אחת מהבדיקות הבאות: בדיקת צפיפות עצם ובדיקת רמת הסידן בדם.

חשוב לציין שבדיקת צפיפות עצם מהווה אמצעי אבחנתי לדילול עצם (אוסטואפורוזיס) שהיא למעשה מחלה הגורמת לאובדן סידן ולשינויים מבניים בעצם.

מהם הפתרונות למצב של מחסור בסידן?

הקפדה על תזונה עשירה בסידן תסייע לכם לצרוך את כמות הסידן המומלצת ליום על פי גילכם, כאשר במקרים של ירידה בספיגת הסידן, מומלץ להסתייע בתוספי תזונה שמטרתם להשלים עבורכם את חוסרי הסידן. שוק תוספי הסידן כולל שלושה סוגי סידן: סידן קרבונט גבישי, סידן ציטראט גבישי וסידן קרבונט אמורפי המתאפיין בחלקיקי ננו.

Density הסידן האמורפי, הינו פריצת דרך רפואית בתחום מחסור בסידן ואוסטאופורוזיס והינו הדור החדש של הסידן. צורתו של הסידן הינה אמורפית והוא מורכב מחלקיקים ננומטרים (אלפית המיקרון - יחידת המידה הנפוצה בשוק) בעלי מסיסות גבוהה פי 120 וזמינות ביולוגית גבוהה במיוחד. כמו כן, במחקר קליני שבוצע בבי"ח איכילוב נמצא כנספג בין פי 2 ל- 4.6 מכל סידן גבישי אחר. המוצר זמין לרכישה בבתי מרקחת, חנויות טבע, רשתות הפארם, קופ"ח מכבי ומאוחדת ובאתר החברה.

walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully