וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיסון לוירוס הפפילומה - כל מה שחשוב לדעת

בשיתוף ד"ר גיא גוטמן, בשיתוף ד"ר גיא גוטמן

31.12.2019 / 17:04

אחת ממחלות המין הנפוצות בעולם ניתנת למניעה בעזרת חיסון יעיל ובטוח. יותר ויותר מדינות מחסנות את התלמידים בגילאים המתאימים

חיסון הפפילומה. ShutterStock
חיסון נגד פפילומה/ShutterStock

וירוס הפפילומה הוא אחד ממחלות המין השכיחות ביותר בעולם. שיעור הנדבקים מוערך בכ-80% מכלל האוכלוסייה. אמצעי מניעה עוזרים להפחית את ההדבקות, אך לא יכולים למנוע זאת לחלוטין, שכן ההדבקה עוברת בעיקר בחיכוך עור עם יבלת, בעור אחר (לא מחייב יחסי מין מלאים). החיסון לווירוס הפפילומה (HPV) עוזר למנוע את הופעת הקונדילומות ומונע סוגי סרטן שונים.

בשנים האחרונות מדינות רבות ובכללן ישראל (החל משנת 2013), החלו לחסן תלמידים בחטיבות הביניים, ויש מדינות שאף בגיל צעיר יותר, מתוך הבנה שהחיסון מגן בצורה הטובה יותר כאשר המחוסן טרם החל לקיים יחסי מין.

אלו חיסונים קיימים בארץ?

חיסון Cervarix - חיסון שניתן רק לבנות. מגן כנגד הזנים 16 ו-18, שאחראים כמעט הבלעדיים לסרטן צוואר הרחם, הפה והלוע, ובאברי המין.

Gardasil-4 - חיסון המגן כנגד 4 זנים של הווירוס: 16 ו-18, ו-6 ו-11, האחראים כמעט הבלעדיים לקונדילומות. החיסון הזה ניתן לבנים ולבנות.

Gardasil-9 - חיסון המגן כנגד 9 זנים של הנגיף: 6,11,16,18,31,33,45,52,58, וניתן לבנים ולבנות.

מי שחוסן בעבר ב-Gardasil-4 וחושש שלא חוסן נגד שאר הזנים, יכול להשלים את החיסון רק אחרי שקיבל חוות דעת מרופא. בעיקרון החיסון מגן כנגד הזנים העיקריים שאחראים לנגעים הסרטניים וליבלות.

איך החיסון פועל?

החיסון מגרה את המערכת החיסונית שלנו כדי לייצר נוגדנים, אשר בעתיד, במידה והגוף ייחשף לווירוס, הם יקשרו לווירוס וימנעו ממנו לחדור לתאים. החיסון מורכב ממקטעים של הווירוס ללא הדנ"א שלו, ולכן, הם אינם מסוכנים. הגוף מזהה אותם ומתחיל לייצר נוגדנים בכמות גדולה. יש לציין כי הנוגדנים לא יכולים להגן כנגד זנים של הוירוס, במידה וכבר נחשפתם אליהם, וכמו-כן, אינם מגנים נגד מחלות מין אחרות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

חיסון לפפילומה כאמצעי מניעה האפקטיבי ביותר

בעוד ווירוס הפפילומה עובר במהלך יחסי מין באמצעות מגע של העור, אמצעי המניעה הקונבנציונאליים, דוגמת קונדום, אינם יעילים כ"כ במניעת ההידבקות הנגיף. כלומר, החיסון לפפילומה מהווה את הדרך הבטוחה והטובה ביותר להבטיח הימנעות מהידבקות בנגיף. חשוב לציין כי גם במקרה של טיפולים שונים בקונדילומות - אותן יבלות קטנות אשר עלולות להופיע בגוף ובאזור איברי המין כתוצאה מהידבקות בנגיף, מדובר בטיפולים שטחיים וחיצוניים בלבד, כאלו המטפלים בתופעת לווי ספציפית של הנגיף (בקונדילומה), ולא בנגיף עצמו.

כלומר, הדרך הבטוחה והוודאית ביותר להימנע מהידבקות בנגיף זה היא כאמור באמצעות חיסון ייעודי.

למי מותר ואסור להתחסן והאם מדובר בחיסון בטוח?

חיסון זה זמין ומומלץ כאמור עבור כל מי שפעיל מינית, ומוטב להתחסן לפני שמתחילים לקיים יחסים. עבור קבוצות מסוימות של אנשים חיסון זה אינו מומלץ. למשל - מי שרגיש לאחד החומרים המרכיבים את החיסון, נשים בהיריון, ואנשים אשר כבר נבדקו בנגיף, וטרם חוסנו.

עבור מי שכן יכול להתחסן, מדובר בחיסון בטוח לחלוטין. מזה שנים שהחיסון לפפילומה נמצא תחת מעקב קליני קפדני, הן אחרי התגובות לחיסון והן בנוגע לתופעות הלוואי, והוא נחשב לחיסון בטוח ואמין.

האם החיסון מגן עלי באופן מוחלט?

לא. החיסון יעיל ביותר, אך אינו מגן ב-100%, ולכן לנשים חשוב לבצע בדיקת פאפ לפחות פעם בשנה כדי לבדוק שצוואר הרחם נקי מהווירוס.

את המאמר כתב ד"ר גיא גוטמן, גינקולוג מומחה, ומטפל יותר מ-20 שנה בדלקות בצוואר הרחם ובקונדילומות הנגרמות כתוצאה מווירוס הפפילומה.

בשיתוף ד"ר גיא גוטמן, בשיתוף ד"ר גיא גוטמן
  • עוד באותו נושא:
  • פפילומה
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully