וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל מה שצריך לדעת על הוועדה להפסקת היריון

בשיתוף ד"ר גיא גוטמן, בשיתוף ד"ר גיא גוטמן

17.12.2019 / 17:11

החוק מאשר הפסקת היריון לנשים העונות על שורה של קריטריונים - אך בפועל, לעיתים קרובות, גם מי שלא עומדת בהם תקבל אישור להליך. מה כדאי לדעת לפני שפונים לוועדה?

זוג עם ידים על בטן האישה. ShutterStock
היריון/ShutterStock

אינספור נשים ישראליות, כמו גם נשים בכל רחבי העולם, עוברות מדי שנה הליכים להפסקת היריון, או בשמם המוכר יותר - הפלות. קיימות דרכים שונות לביצוע הפלה, וסיבות רבות ומגוונות בגינן בוחרות נשים לבצע הפסקת היריון, אך עבור כל אישה בישראל המעוניינת בהליך זה קיים תנאי מקדים המהווה דרישת חובה מטעם המדינה, תנאי ממנו לא ניתן לחמוק או להתעלם - קבלת אישור מוועדה להפסקת היריון. מה כולל הליך קבלת אישור זה, האם קיימת סיבה לחשש עבור נשים המעוניינות בביצוע הפלה וכיצד מומלץ לגשת לוועדה זו? הכל, במאמר זה.

מעקב רפואי וקבלת אישור מהוועדה להפסקת היריון כתנאי מקדים לביצוע הפלה

כל אישה המעוניינת לבצע הפלה צריכה לראות קודם רופא/ת הריון כדי לאשר את דבר הריונה, וכדי לקבל מסמכים רפואיים על מנת שתוכל לגשת לוועדה להפסקת היריון. וועדה זו מהווה כאמור דרישה המעוגנת בחוקי המדינה, וללא קבלת אישורה לא ניתן לבצע הליך הפסקת היריון באופן חוקי. על האישה חובת ההופעה בפני הוועדה, בן אם היא נעשית באופן פרטי או בן אם ציבורי.

אך האם קיימת סיבה לחשש כי הוועדה לא תספק את האישור הנדרש מצידן של נשים המעוניינות בביצוע הפסקת היריון? ובכן, בעוד חוקי משרד הבריאות מפרטים קריטריונים מסוימים אשר נשים העומדות בהן זכאיות לאישור לביצוע הפלה (דוגמת כניסה להיריון כתוצאה ממעשה פלילי, היריון המסכן את בריאות האישה וכד'), בפועל גם נשים אשר אינן "עומדות" בקריטריונים אלו ומעוניינות בהפלה מסיבה אשר אינה מפורטת ברשימת הקריטריונים הנ"ל, מקבלות לרוב את האישור המיוחל מהוועדה להפסקת היריון.

למעשה, כמעט ואין אישה שזוכה לסירוב הוועדה. בנוסף, במידה והיא מסורבת, אין כל מניעה ממנה לגשת לוועדה בבית חולים אחר, ושם לקבלה. כלומר, מדובר כיום בעניין פורמאלי בעיקרו, ורובן המכריע של הנשים המעוניינות בהפסקת היריון מקבלות אישור לשם כך. במקרים נדירים יחסית בהם לא מתקבל אישור, זכאית אותה אישה להופיע בפני הוועדה ולהשמיע את טיעונה. אך בעוד רובן המכריע של הנשים אכן זוכות באישור המבוקש, עדיין יש להתכונן ולהיערך לשלב זה בצורה מושכלת על מנת להבטיח את קבלת האישור.

מהם הקריטריונים של הוועדה

לפי משרד הבריאות, אלו הקריטריונים של הוועדה לשם אישור ההפלה:

לאישה טרם מלאו 18

האישה איננה נשואה או שההיריון הוא לא מנישואין

לאישה מלאו 40 שנה ויותר

ההיריון הוא כתוצאה של אונס או גילוי עריות (פלילי)

הוולד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי

המשך ההיריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק גופני או נפשי

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

ועדה להפסקת היריון פרטית או ציבורית?

ישנם שני סוגים של ועדות להפסקת היריון בארץ - ועדות ציבוריות (הנערכות בבתי חולים ציבוריים ברחבי הארץ) ו-ועדות פרטיות, הנערכות על ידי בתי חולים פרטיים שקיבלו את אישור משרד הבריאות לכך. כמו בתחומים רבים אחרים, גם כאן הבחירה באפשרות הפרטית מביאה עימה מספר יתרונות על פני הוועדות הציבוריות: זמינות הוועדות הפרטיות גבוהה הרבה יותר (כך שלרוב זמן ההמתנה יהיה קצר יותר), ובמקרים רבים הגוף הפרטי המקיים את הוועדה (בהסמכתו של משרד הבריאות, כמובן) יכול גם להכין את לקוחותיו מבעוד מועד, על מנת שההליך כולו יהיה פשוט, קל ומהיר הרבה יותר, ולרוב, נעשה בסמיכות להפלה (ובשונה מהציבורי).

לפני ההגעה לוועדה בדקי את המסמכים אותם צריך להביא עם מזכירות בית החולים.
מעל גיל 33, ובהעדר סיבה רפואית, קופות החולים אינן מסבסדות את עלות הוועדה.

המאמר נכתב ע"י ד"ר גיא גוטמן, גינקולוג בכיר בקופ"ח כללית.

בשיתוף ד"ר גיא גוטמן, בשיתוף ד"ר גיא גוטמן
  • עוד באותו נושא:
  • הפלות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully