וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנחנו דור מסוחרר: אמן ההיפ הופ שמייצג דור שלם

בשיתוף אביתר לביא, בשיתוף אביתר לביא

2.12.2019 / 9:49

בין הזמרים והיוצרים שצצו בשנים האחרונות, הבחנו במי שמצליח להשאיר חותם שונה, יש שיגידו "אביב גפן" של דור ה-V. בגלל הנפש המיוסרת, בזכות המילים העמוקות, אביתר לביא מתגלה כהברקה משמעותית בנוף המוזיקה המקומי, אנחנו התרגשנו כבר בשמיעה הראשונה

אביתר לביא. dean cherner,
אביתר לביא/dean cherner

אביתר לביאמגיע מבית מוזיקלי. על הפסנתר התיישב כבר בגיל 4 ובתחילת הדרך למד מוזיקה קלאסית משם התפתח לג'אז. המוזיקה עבורו היא סיפור אהבה, ממנה ברח ואליה שב. רק בן 20 והוא מייצג תחושות של דור שלם שהוא מכנה כ"דור הורטיגו". "אני כותב בשביל הדור שלנו. היה את דור ה X, דור ה Y, דור ה Z ועכשיו יש את דור ה V, 'דור הורטיגו'".

למרות שגדל בבית נורמטיבי לצד סבא עם שמיעה אבסולוטית והורים חמים ומפרגנים, אביתר בחר למרוד בכל מסגרת , לימודים ובית. כשהייתה בחירה בין סדר לסחרחורת, הוא התרחק מהסדר והלך לקצוות. הכתיבה שלו היא אמירה מוסיקלית חברתית, על דור שלם של צעירים אבודים שנבלעים בים הסחות הדעת וכאבי הראש. "לעומת הדור הקודם, אנחנו דור מפותח בהרבה מבחינת היכולת השכלית. הטכנולוגיה מאפשרת לנו חשיפה מול העולם הגדול וסוגי אנשים רבים ברשתיות החברתיות. זה בא על חשבון ההתפתחות הרגשית שלנו, נוצר פחד להיכשל, פחד לא להיות הדמות המושלמת שהמסך מציג, פחד מהעתיד. העומס יוצר פחד והפחדים מולידים אצלנו ריקנות טהורה".

מה המילוי הקבוע לאותה ריקנות?

"הסמים, האלכוהול, האינסטגרם, האלימות, הפייק ניוז, כל חומר או מעשה שיאלחש לרגע את חוסר האונים בהתמודדות מול הרגש. אנחנו כמו חור שחור, בולעים הכל בתקווה למלא את החלל הריק, זה אף פעם לא מספיק, אז בולעים עוד ועוד".

את השפעותיו המוזיקליות אביתר ספג בארץ מ"הדג נחש", רביד פלוטניק וטונה, שחיברו אותו באמצעות עומק המילים ורמת התוכן יחד עם ז'אנר ההיפ הופ. ברובד בינלאומי הושפע מה"אולד סקול ראפ", דאז אפקט, ד"ר דריי, נאס, ביגי, טופאק ואחרים. "הבסיס לראפ הוא האיזון בין המשקלים והריימס, אמני ה "אולד סקול" הם המורים הכי טובים לרכישת הסקילס.

כמה חודשים לאחר שמיעה של אולד סקול בלבד, "אמינם" הפך לחלק בלתי נפרד מהחיים שלי. היכולת הפנומנלית שלו לחבר סיפור בעל תוכן עמוק יחד עם טכניקות ראפ שבו אותי. האמן שממנו הושפעתי הכי הרבה בשנה האחרונה הוא "XXX TENTACION", אפשר יהיה לראות את זה באלבום הקרוב. היום אני מעריך כל אמן היפ הופ שמביא איתו משהוא שונה ולומד מרובם".

אביתר לביא. Stravo,
מתוך הקליפ של אביתר לביא/Stravo

איפה נמצאת כרגע מוזיקת ההיפ הופ?

"ההיפ הופ הפך מביצה לאוקיינוס עמוק. אין סוף סוגי ראפ שונים, קולות מיוחדים ולכל אחד סטייל ייחודי, עליית הז'אנר מציגה הרבה ישראלים כישרוניים והתחרות קשה יותר. אני כותב במטרה להעניק לצעירים כמוני שייכות ובית. כנער, בשוטטות שלי ברחובות ,חיפשתי בכל מקום בית ושייכות. כשמצאתי את הראפ, נגמרו החיפושים. אתן לאחרים את מה שהראפ העניק לי, משמעות לחיים שלי".

המוסיקה של אביתר, מבליטה את הפסנתר המתנגן. הוא נותן לקלידים לספר את הסיפור מאחורי היצירה. הוא כותב בעברית ובאנגלית, מה שיוצא מהלב באותו הרגע. אלבומו הראשון ייקרא "ורטיגו". "ורטיגו זו סחרחורת נוראית, אפס יציבות אפס שליטה, זה מונח מתחום הטייס והחיים הם טיסה לא פשוטה".

האזנה לשיריו העתידים מסבירה הכל, אביתר עושה אינטרפרטציה משלו לדברים. טיסה בתוך עננים כבדים שווה לאהבה, הערפל הוא התקף חרדה. טיסה בלילה חשוך מעל ים היא הדיכאון, כאשר נמצאים מעל יבשה ביום בהיר, הכל לרגע יכול להיות רגיל. "בעולם שלי, כולנו טייסים, חלק מהורטיגו, עולים ויורדים ותנאי הראות תמיד משתנים. אנחנו לא יודעים באיזה מצב אנחנו באמת, אין שליטה ממשית ובגלל זה כולנו מתמכרים. אנחנו במרדף אינסופי אחר האיזון, היציבות והשליטה, אבל מה יקרה אם לרגע נרפה מהשליטה? מה אם נתמסר למציאות, כמו שהיא? מה אם פשוט ניתן לעצמנו להתאזן כמו שהיקום תמיד מאזן את עצמו? מה אם הירידה היא עליה והעליה היא התרסקות? אולי ענן כבד או ערפל מסתירים את התמונה הגדולה והורטיגו מתחיל? האלבום יהיה שיתוף פרי יצירתי, שיתוף התהליך האישי שלי אחר חיפוש האיזון העצמי".

השיר האחרון, מר. פיין, הוא גם הסינגל השלישי שלו, שיר שמעיד מצויין על דרך היצירה המקורית של אביתר. "כולנו נתקלים בכאב ונושאים כאבים בלב לאורך שנים, אין לנו שליטה על הסיטואציות הללו. לנו לא נותר אלא להתרכז בפרשנות שנעניק לאותו כאב. הבגרות מלמדת אותנו כי הדרך הטובה ביותר להילחם בכאב היא לאמץ אותו כחלק בלתי נפרד מהצמיחה שלנו, עד לשלב שבו הוא הופך מ"אוייב" למורה דרך."

על הרקע הזה נולד מר. פיין(Mr. Pain) , המאבק הוא מול מתאגרף, לבסוף אביתר מבין שאין מול מי להילחם והמתאגרף הופך למורה דרך.

באולפן הביתי אביתר משקיע שעות רבות בתקווה שיהפוך לבית לזמרי הראפ וההיפ הופ, הוא מקווה להפוך לבעל רקורד משלו. שם הבמה הנוכחי של אביתר הוא אביה. "אני עדיין במסע שלי ומחפש את ההגדרה המדויקת לשאלה הקשה: "מי אני?" זה נכון לגבי החיים ולגבי עולם הראפ במוזיקה. התשובות מתחילות להתבהר ואני נותן לזמן לעשות את שלו. אמצא את החיבור האמיתי שלי אל מול קהל המאזינים שלי".

נעקוב בשקיקה אחרי זמר ויוצר מיוחד שצד את תשומת ליבנו בזכות כנות יוצאת דופן. העוצמות שעוברות דרך הכתיבה , הופכות אותו לאיש חזק ביותר.

בשיתוף אביתר לביא, בשיתוף אביתר לביא
  • עוד באותו נושא:
  • היפ הופ
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully