וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות, מבנה מסוכן! מה עושים?

בשיתוף אורגד מבנים, בשיתוף אורגד מבנים

26.11.2019 / 12:31

מה זה מבנה מסוכן? מתי מוגדר מבנה כמבנה מסוכן ולמי יש את הסמכות להגדירו ככזה? האם הגדרת מבנה כמסוכן מחייבת פינוי של המבנה? מי אחראי על שיקום מבנה מסוכן? כל התשובות על כל השאלות, בשורות הבאות

מבנה מסוכן. יח"צ,
מבנה מסוכן/יח"צ

מבנה מסוכן הוא מבנה שהוגדר ככזה על ידי מהנדס בניין שערך בדיקה יסודית שלו והגיע למסקנה כי המבנה מהווה סכנה לדיירים או לעוברי אורח. הגדרת מבנה כמסוכן מבוצעת כאמור לאחר בדיקת מהנדס בניין ובאמצעות הוצאת צו מבנה מסוכן על ידי הרשות המקומית. הגדרת מבנה כמבנה מסוכן יכולה להתרחש לאחר שמתגלים סדקים משמעותיים בשלד המבנה או ביסודות שלו, לאחר שהמבנה עבור טראומה מבנית כמו שריפה גדולה או רעידת אדמה ואפילו במקרה של צניחת אריחי שיש מהחיפוי החיצוני של המבנה, באופן שמסכן מאוד את עוברי האורח.

כפי שניתן להבין, לא כל מקרה של הוצאת צו מבנה מסוכן מחייב פינוי של הדיירים מן הבניין, אך כל צו כזה מחייב טיפול מיידי בסיבות שבגינן הוצא הצו. כך למשל, אם המבנה שלכם הוגדר כמבנה מסוכן בגין צניחת אריחי שיש מהחיפוי החיצוני של המבנה, סביר להניח כי לא תידרשו לפנות את המבנה, אך ייתכן שהשטח מסביבו למבנה באזור צניחת האריחים, יגודר, ותיאסר הגישה אליו. כמו כן, תחויבו לתקן את חיפוי המבנה בתוך פרק זמן שיינתן לכם. במקרים אחרים, ייתכן שהמהנדס יגיע למסקנה כי הסכנה היא ברורה ומיידית ובהתאם לכך יידרשו הדיירים לפנות את המבנה וכן יתבצע גידור מסביב למבנה כולו על מנת למנוע גישה אליו.

אם המבנה שלכם הוגדר כמבנה מסוכן על ידי מהנדס מטעם העירייה, תוכלו להביא מהנדס גם מטעמכם על מנת לקבל חוות דעת נוספת. יחד עם זאת, אם ישנו מהנדס אחד שחושב שהבניין שלכם מסוכן, כדאי וחשוב שתבדקו את הדברים לעומק ותשקלו לבצע שיקום של המבנה על מנת להסיר כל דאגה מליבכם.

מי אחראי על שיקום המבנה?

שיקום מבנים הוא תחום נרחב ומוגדר בענף הבניין ומיועד, בין היתר, למקרים של שיקום מבנים מסוכנים המבוצעים עם חברה המתמחה בתחום כמו אורגד מבנים. במסגרת שיקום המבנה יכולות להתבצע עבודות רבות ומגוונות, בהתאם לסיבות שבגינן הפך המבנה למסוכן ובהתאם לתוצאות שמבקשים הדיירים להשיג באמצעות הפרויקט, מעבר לפתרון הסכנה. ככלל, האחריות על שיקום מבנה מסוכן היא אחריות בלעדית של דיירי הבניין והם אלו שצריכים לשאת בעלויות השיקום שלו. יחד עם זאת, במבנים שעומדים בקריטריונים של תוכניות לאומיות כמו תמ"א 38, פינוי בינוי או התחדשות עירונית, ניתן להשתלב בתכניות אלה באופן שמימון השיקום יחול על היזם שיבצע אותו בתמורה לקבלת זכויות בנייה במבנה המשוקם.

בשיתוף אורגד מבנים, בשיתוף אורגד מבנים
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully