וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התכשיט שבי - דיקלה כהן

בשיתוף דיקלה כהן, בשיתוף דיקלה כהן

27.11.2019 / 11:05

בימים אלו כאשר רבים מאיתנו בוהים בשיגעון שעות על גבי שעות במסכי מחשב וצג הטלפון, ישנם איים קטנים של שפיות שמזכירים לנו איך לדמיין עם הראש וליצור עם הידיים. אחת הדוגמאות לכך היא דיקלה כהן, מנשות המקצוע המובילות בתחום עיצוב התכשיטים בישראל

דיקלה כהן. עידן מעוז,
דיקלה כהן/עידן מעוז

הדחף לאומנות ויצירה בוערים בדיקלה עוד משנות ילדותה המוקדמות, אך את הצעד המרכזי הראשון שלה בתחום עשתה לאחר שחרורה מצה"ל, אז נסעה לעבוד ביפן. בתחילה מכרה תכשיטי כסף בדוכנים, אך ברגע שנכנסה במקרה ממש לחנות לחומרי יצירה בטוקיו, היא החלה לעצב תכשיטים משלה.

כאשר חזרה לארץ השיקולים הרציונליים, חתונה בגיל צעיר והבאת ילדים לעולם, דחפו אותה ללימודי הוראה ותואר ראשון במתמטיקה. למרות הצלחתה במשך 7 שנים במערכת החינוך, האהבה ליצירה לא נתנה לה מנוח.

"כל הזמן שהייתי מורה המשכתי לעצב תכשיטים ולמכור לחברות בבית ספר", מספרת כהן. "כאשר יצאתי לשנת שבתון אמרתי לעצמי זהו, אני מפסיקה לעסוק ביצירה כתחביב אלא הופכת את זה למקצוע. תוך שנה מצאתי את עצמי בעסק עובד בצורה נהדרת, מעסיקה 17 עובדי יצור, כולם בעלי מוגבליות וצרכים מיוחדים בתלפיות.

"בסיומה של שנת השבתון לא חזרתי לבית הספר אלא העדפתי לקחת חל"ת (חופשה ללא תשלום) ולאחר מכן כבר לא חזרתי עוד למשרד החינוך. כולם מסביב אמרו לי שאני משוגעת, לעזוב מקום עבודה מסודר, עם קביעות כשיש לי ארבה ילדים קטנים, אבל רציתי לעשות את מה שאני אוהבת".

האהבה הזו הובילה למכירת תכשיטים לחנויות וגלריות בארץ ובארה"ב, השתתפות בשווקים בניו יורק, לאס וגאס, פריז, מילאנו, לונדון וטוקיו ותוך כדי תנועה דיקלה החלה גם ללמד סדנאות וקורסים לתכשיטנות.

בשנת 2012 הכל נעצר, דיקלה עברה גירושים, עזבה את ירושלים והשאירה מאחור גם את הסטודיו שבנתה שם. היא הגיעה לראשון לציון והחלה לבנות את עצמה בעשר אצבעות מחדש.

לאחר שנה ראשונה מטלטלת, דיקלה לאט לאט החלה להרים את העסק מחדש. כיום מעבר לעיצוב וייצור תכשיטים לחנויות, היא שמה דגש על קורסים וסדנאות ולא עוצרת באדום. עולם הקורסים בתחום היצירה תופס תאוצה בקרב אנשים פרטיים, בעוד שהסדנאות שינו ללא היכר את ימי הגיבוש של חברות וארגונים.

במקום לקחת את עובדי החברה לסרט או מסעדה, במקום לבזבז הון על בית מלון, מנהלים רבים הבינו שלסדנת יצירתיות ויצירה יש ערך כפול. זהו יום שכולו כיף וגיבוש בזכות תכנון ועשייה, פיתוח חשיבה יצירתית, תהליך של ניסוי וטעיה ולבסוף תחושת הצלחה וגאווה.
לדיקלה שתי סדנאות עיקריות, הראשונה: "לגלות את התכשיט שבי". בסדנא זו כל אחד מהמשתתפים יוצא עם תכשיט לפי טעמו האישי, מעשה ידיו, שמשקף את האישיות שבו, הבחירות שלו, היכולת היצירתית, ומעניק לו משמעות.

רוב המשתתפים מעצבים תכשיט במטרה לענוד אותו (ואף מוסיפים לו אלמנט עם משפט השראה), חלקם במטרה להעניק למישהו יקר לליבם, וחלקם מעצבים תכשיט לקיר (מובייל).

הסדנה השנייה נקראת: "להפוך את החזון למוחשי". בסדנה הזו דיקלה לוקחת את החזון והערכים של חברה או הארגון וגורמת לעובדים להתחבר אליהם על ידי עבודה יצירתית משותפת של כל הצוות. יחד הופכים את החזון לפריט מוחשי - יצירת פאר - מובייל קיר ענק המשולב סמלים ועיצובים יפים, שנשאר תלוי על קיר מרכזי בחברה, ומהווה תזכורת לעובדים וצוות ההנהלה על שיתוף הפעולה והרעיונות היצירתיים, עבודת צוות מהנה, והחוויה שעברו יחדיו.

דיקלה מספרת על אירוע מסויים שהתרחש באחת מהסדנאות הללו: "היה לי מקרה בסדנא בחברת הייטק בהרצליה, לקראת סוף הסדנא התקרבה אלי אחת המשתתפות ופרצה בבכי. בתחילה נבהלתי, חשבתי שאני או המדריכות שאיתי עשינו משהו לא בסדר, אבל מהר מאוד היא הסבירה את עצמה בהתרגשות. לאורך כל החיים היא סיפרה לעצמה שהיא חסרת יכולות ושיש לה ידיים שמאליות ופתאום היא ייצרה משהו מדהים בעצמה. היא היתה נרגשת בדיוק כמו שאר הנמצאים בחדר, תחושת הסיפוק שלה היתה עצומה, גם שלי".

חומרי הגלם איתם דיקלה מעצבת את התכשיטים, ועימם היא גם עובדת בקורסים ובסדנאות הם חומרים איכותיים של מתכות מעוצבות בצבע זהב, כסף, אבני חן מיוחדות, קריסטלים, טקסטיל, עץ ועוד.

וכיצד היא ממציאה את עצמה כל פעם מחדש כמעצבת תכשיטים? "בימים מסוימים שאין לי קורסים או סדנאות וקצת שקט וזמן לעצמי, אני פשוט מפזרת את כל החומרים על השולחן ומתחילה ליצור מבלי לתכנן מראש", מסבירה דיקלה. "לעיתים רגע לפני שאני הולכת לישון אני חולמת ומדמיינת על זה, לפעמים עולה לי רעיון בקשר לתכשיט, לפעמים חשיבה יצירתית שכדאי לי להוסיף לאחד הקורסים או הסדנאות, אז אין לי מנוח אלא קמה לרשום זאת על דף או להתחיל משהו קטן כדי שאוכל להירדם".

כל המידע על התכשיטים, קורסים וסדנאות של דיקלה ניתן למצוא בעמוד הבית והפייסבוק, "בית היוצר של דיקלה".

להאזנה לתכנית הפודקאסט הראשונה של דיקלה, התכשיט שבי:

באתר של דיקלה

אפל

ספוטיפיי

בשיתוף דיקלה כהן, בשיתוף דיקלה כהן
  • עוד באותו נושא:
  • תכשיטים
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully